Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

mcsaba 2011-09-24 20:56:56
"Ezzel otthagyta őket, és ismét hajóba szállva elment a túlsó partra. 14 De elfelejtettek kenyeret vinni, és mindössze egy kenyér volt velük a hajóban. 15 Jézus figyelmeztette őket, és így szólt: "Vigyázzatok, óvakodjatok a farizeusok kovászától és a Heródes kovászától!" 16 Erre tanakodni kezdtek arról, hogy nincs kenyerük. 17 Amikor ezt Jézus észrevette, így szólt hozzájuk: "Mit tanakodtok azon, hogy nincs kenyeretek? Hát még mindig nem veszitek észre, és nem értitek? Még mindig olyan keményszívűek vagytok? 18 Van szemetek, és mégsem láttok, fületek is van, és mégsem hallotok? Nem is emlékeztek?"

Azon tanakodnak, hogy nincs náluk elegendő kenyér, nincs mit ENNIÜK. Ő emlékezteti őket arra, hogy ott van velük Ő, tehát van kenyerük. Egyenesen utal az előtte történt kenyérszaporításra. Arra hogy Ő akár a semmiből is képes valódi kenyeret adni, mert önmagából adja.
A kovászt a végén leírtakkal kapcsolja össze: látnak, hallanak, mégsem hisznek.
válasz erre: csigabiga - 2011-09-24 15:38:03 | megtekintés
csigabiga 2011-09-24 20:55:11
Szia Marci!

> nem vagyok biztos benne, hogy a János leveléből idézett ige csak arra vonatkozik, amit te írtál. Továbbá valószínű, hogy a János evangéliuma se hangsúlyozza véletlenülk, már a második versben a test, hús (szarx) szót, istzen valóságos megtestesülését.<

A zsidók nem fogadták el Jézust, mert nem lett eföldi értelemben király, ahogy ők képzelték, hanem szellemi országról beszélt, nem eföldi fegyverekkel harcolt ahogy ők képzelték, és nem szabadította meg őket szószerint az ellenség uralma alól, hanem szellemi értelemben. Erről a példádról szerintem ennyi bőven elég is.
Ha szerinted volt olyan konkrét tévtanítás, akik olyat tanítottak, hogy Jézus eljött Megváltóként, de csak szellemileg, akkor azt légy szíves idézd a Szentírásból, különben hanyagoljuk.

Más elfogadható példát tudsz a Szentírásból a Te értelmezésed/logikád mellett felhozni?

>Továbbá idéztem Hümenaioszék példáját, akik a feltámadást érrtették csak szimbolikusan, és nem testileg.<

Maradjunk a Szentírási példáknál, mint közös alapunknál.

>De hadd kérdezzem meg tőled mindettől függetlenül, választ várva:
ha a Bibliában nincs utalás egy TÉVTANRA, csak az IGAZSÁGRA, amit a tévtan tagad, akkor az nem tévtan?<

A tévtanok Igeellenességen és igeellenes logikán alapulnak még ha nincsenek is konkrétan benne.
Ezért várnám, hogy legalább egy árva példát hozz végre arra amivel vádolsz, hogy valakit azért nevezett Jézus vagy az apostolok vaknak vagy értetlennek, mert szellemi értelemben értelmezték mondandóját és nem anyagilag.
Mert ennek ellenkezőjére én mutattam már vagy 10 példát, de meg is ismétlem, ha kéred.

>Konkrétan: szerinted, aki tagadja azt, hogy Isten maga konkrétan TESTTÉ lett … csak látszatként, szellemként jelent meg,
vagy aki … azt állítja pl. hogy "a tanítványok hitében, lelkileg támadt fel"..
az nem tévtanító?<

Ezek kissé mondvacsinált elméletnek tűnnek számomra, melyik vallás állít ilyet szerinted?

>Ezek, függetlenül attól, hogy mint tévtan idézve vannak-e a Bibliában, neked nem elég bizonyíték arra, hogy LEHET valamit TÉVESEN LELKI-SZIMBOLIKUS értelemben érteni, amit az Ige TESTILEG IS ért?<

Próbálj már végre elszakadni a bizonyítandó állítás ismételt felhozásától, tényként való kezelésétől légy szíves, mert ennek sok értelmét nem látom. Más példát hozz elő – ha tudsz.
Köszi.

üdv.

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-24 18:42:54 | megtekintés
B.Marci 2011-09-24 18:42:54
Kedves Csiga,
nem vagyok biztos benne, hogy a János leveléből idézett ige csak arra vonatkozik, amit te írtál. Továbbá valószínű, hogy a János evangéliuma se hangsúlyozza véletlenülk, már a második versben a test, hús (szarx) szót, istzen valóságos megtestesülését. Továbbá idéztem Hümenaioszék példáját, akik a feltámadást érrtették csak szimbolikusan, és nem testileg.

de most jön a lényeg:
De hadd kérdezzem meg tőled mindettől függetlenül, választ várva:
ha a Bibliában nincs utalás egy TÉVTANRA, csak az IGAZSÁGRA, amit a tévtan tagad, akkor az nem tévtan?

Konkrétan: szerinted, aki tagadja azt, hogy Isten maga konkrétan TESTTÉ lett, nem csak látszatként, szellemként jelent meg,
vagy aki tagadja, hogy testben, valóságos fizikai romolhatatlan testben támadt fel, (és azt állítja pl. hogy "a tanítványok hitében, lelkileg támadt fel")
vagy aki tagadja, hogy mindnyájan testben támadunk fel,
az nem tévtanító?

Remélem tudod, hogy mindhárom nézet létezett és létezik, és különösen a 2. és a 3. igen népszerű napjainkban is.
Ezek, függetlenül attól, hogy mint tévtan idézve vannak-e a Bibliában, neked nem elég bizonyíték arra, hogy LEHET valamit TÉVESEN LELKI-SZIMBOLIKUS értelemben érteni, amit az Ige TESTILEG IS ért?
(függetlenül attól, hogy mindez alkalmazható-e az Úrvacsorára.)
csigabiga 2011-09-24 15:38:03
Hello Csaba!

>Van egy aránylag egyszerű megkülönböztetése annak, hogy mikor beszél Jézus egyenesen és mikor példázatokban.

A példázatokban: "hasonlít a....", "olyan mint...", és konkrétan Nikodémusnál:
"A szél arra fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki, aki a Lélektől született." - újabb hasonlat.<

Ha igaz az elméleted, ez pl. milyen hasonlatba van ültetve szerinted?

"De elfelejtettek kenyeret vinni, és mindössze egy kenyér volt velük a hajóban. Jézus figyelmeztette őket, és így szólt: "Vigyázzatok, óvakodjatok a farizeusok kovászától és a Heródes kovászától!" Erre tanakodni kezdtek arról, hogy nincs kenyerük."
(Mk 8:15)

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-09-23 19:57:12 | megtekintés
csigabiga 2011-09-24 15:33:28
Hello Marci!

>>csiga írta:
Idéznéd a pontos helyet az Igéből?válaszom:
1. a doketisták még nincsenek benne konkrétan a Bibliában. Ugye nem várod, hogy az elmúlt 2000 év összes tévtana benne legyen?
2."amelyik lélek vallja, hogy Jézus Krisztus testben jött el, az Istentől van. Amelyik pedig nem vallja Jézust, az nem az Istentől van."1Jn4,2-3<

Mi egyrészt valljuk Jézust és hogy már eljött testben, tehát ezt nem tudom példának venni arra, amit kérdeztem. Másrészt ez az Ige sztm. nem arról szólt, hogy valaki szerint Jézus csak Lélekben jött el, hanem arról, hogy valaki szerint nem jött még el, konkrétan pl. a zsidók szerint.

A több, mint ezer oldalas Bibliából tudsz esetleg egyetlen valóban releváns példát felhozni állításod mellett?
(márminthogy Isten azt nevezi értetlennek/vaknak, aki szellemi értelemben ért valamit és nem anyagilag?)

>de ettől függetlenül is, tényleg nem érted, hogy mit értettem "távolság" alatt??<

én értem, mit értesz távolság alatt, a magyarázatával nagyjából egyet is értek, a bajom eddig is az volt, és továbbra is az, hogy Te a szavak római katolikus értelemben veszed, használod és ez nem egyezik az apostolok eredeti szóhasználatával.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-23 18:02:24 | megtekintés
B.Marci 2011-09-24 11:58:05
igen, amikor a számítógépes sajtóhibámat kezdte Csiga beidézni, én is gyanakodni kezdtem... szerintem elolvassa, csak kicsit felületesen.
mcsaba 2011-09-23 19:57:12
Van egy aránylag egyszerű megkülönböztetése annak, hogy mikor beszél Jézus egyenesen és mikor példázatokban.

A példázatokban: "hasonlít a....", "olyan mint...", és konkrétan Nikodémusnál:
"A szél arra fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki, aki a Lélektől született." - újabb hasonlat.
Vagy éppenséggel olyan szövegkörnyezetbe van ágyazva, ami egyértelműsíti, hogy példázatról van szó, mint pl:
"Én pedig azt mondom nektek: aki kívánsággal tekint egy asszonyra, már paráznaságot követett el vele szívében."
Ez a példa a következő mondanivalót magyarázza:
"Ha a jobb szemed visz bűnre, vájd ki, és dobd el magadtól, mert jobb neked, ha egy vész el tagjaid közül, mintha egész tested vettetik a gyehennára. Ha pedig jobb kezed visz bűnre, vágd le, és dobd el magadtól, mert jobb neked, ha egy vész el tagjaid közül, mintha egész tested vettetik a gyehennára."

De ahogy olvasom válaszaidat, egyre jobban meggyőzödök arról, Csiga, hogy nem olvasod el a válaszokat. A B.Marci által idézett igék egyikét, a test tagadásáról szólót már leírtam egy korábbi hsz.-ban, mégis bámulsz, mint boci az újkapura. Vagy csak nem jut el az értelmedig.
B.Marci 2011-09-23 18:02:24
... a távolságról pedig az igét idéztem:
"amíg a testben lakunk, távol lakunk az Úrtól, mert hitben járunk, nem látásban."2Kor5,6

de ettől függetlenül is, tényleg nem érted, hogy mit értettem "távolság" alatt?? Nem azt, hogy bűnösök vagyunk (az is távolság, de más, az a rossz-legrosszabb távolság). Olyasmit értettem alatta, amit mindnyájan tapasztalunk, hogy nem látjuk Istent, hogy mi emberek vagyunk, Ő Isten, hogy végesek vagyunk, hogy sokszor nem értjük Őt, és még Jézusnak is meg kellett harcolnia emberi akarata alávetését: "ne az én akaratom legyen meg, hanem a tied". A hitben ez a "távolság", vagy nevezzük inkább különbségnek, a DICSŐÍTÉSRE ad okot. A bűnnel szembe kell fordulni, de Istentől való különbségünk iránt épp hogy buzgalmat kell tanúsítsunk. Egyenesen arról lehet szó, hogy az engedelmességben éppen ABBAN tapasztaljuk meg IStent, HOGY mi mennyire NEM vagyunk Isten.
B.Marci 2011-09-23 17:54:45
én írtam:
>Sok példa van. Azok pl., akik tagadták Krisztus megtestesülését és látszattestet tulajdonítottak neki.<

csiga írta:
Idéznéd a pontos helyet az Igéből?

válaszom:
1. a doketisták még nincsenek benne konkrétan a Bibliában. Ugye nem várod, hogy az elmúlt 2000 év összes tévtana benne legyen?
2."amelyik lélek vallja, hogy Jézus Krisztus testben jött el, az Istentől van. Amelyik pedig nem vallja Jézust, az nem az Istentől van."1Jn4,2-3

"Hümenaiosz és Filétosz, akik az igazság kérdésében eltévelyedtek, amikor azt mondják, hogy a feltámadás már megtörtént, és ezzel feldúlják egyesek hitét".2Tim2,18
"a keresztségben vele együtt eltemettek benneteket, és vele együtt fel is támadtatok az Isten erejébe vetett hit által..." Kol2,12
Tehát bizonyos lelki értelemben már feltámadtunk, de lesz egy testi feltámadás, ezt kente, szellemiesítette el a két tévtanító.

Csiga, te tényleg soha nem találkoztál még senkivel, akinek a hite ott fut zátonyra, vagy ott nem jut el a hitre, ahol azt kellene elhinnie, hogy a testetlen Isten TESTTÉ lett, vagy hogy nemcsak a lélek halhatatlan, hanem Isten halhatatlan, valódi testben támaszt fel minket? Most nem arról akarlak meggyőzni, hogy a katolikus eucharisztia-tan helyes, csak arról, hogy a hitetleneknek pont a TEST gyakran az a pont, ahol a mi hitünk kemény beszéddé válik.
csigabiga 2011-09-23 17:24:21
Hello Marci!

>Sok példa van. Azok pl., akik tagadták Krisztus megtestesülését és látszattestet tulajdonítottak neki.<

Idéznéd a pontos helyet az Igéből?

>Azok, akik nem tudják mind a mai napig elfogadni ezt és a testi feltámadást.<

A romolhatatlan testben való feltámadásnak inkább az a tagadása, ha egy romolható, élettelen testtel azonosítod Krisztust. Szerintem.

>A Bibliában pl. vannak említve olyanok, akik azt állítják, hogy a feltámadás "már megtörtént", ami ráadásul részben igaz, de az velük a baj, hogy tagadják az idők végi valóságos testi feltámadást, csak "szellemi" értelemben értenek valamit, ami testi is.<

Tudnád idézni?

>Ami a "leellenőrizhetőséget" illeti, amit folyton ismételgetsz: ha valaki mikroszkóp alá tehette volna Isten Fiát a megtestesülés pillanata után, amikor mondjuk 4 vagy 8 sejtből állt, aligha látott volna bármit, ami arra utalna, hogy a Mindenság Ura van az ő bűnösen kíváncsi szemei előtt.<

Most se akarja senki mikroszkóp alá tenni, hanem mindössze annyit megnézni, amit az Ige állít: teste nem romlik meg soha és nem is fog. EZ akkor is igaz volt testére és ma is az. Amire nem igaz, az pedig nem az.

üdv.

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-23 17:11:16 | megtekintés
B.Marci 2011-09-23 17:24:07
egyházatyák:
akkor mégegyszer.
Először is, kicsit több figyelmet kérek szépen, Csigabiga. Légy szíves ne idézz be a válaszodba olyan szöveganyagot, aminek a megjelenését a hozzászólások között, he megnézed folyamatában, technikai hiba eredményezte.

Figyelj. Még egyszer. Cserháti idéz egy hosszú sort, amiket LEHET úgy érteni, mintha a testi jelenlétet tagadnák, mert pl. a szimbólum szó szerepel benne. Én KONKRÉTAN UGYANAZOKTÓL A SZERZŐKTŐL idéztem egyértelmű passzusokat az átváltoztatásról. Akkor????

(megjegyzés: Cserháti-féle gyűjtemény szereti a félreérthetőséget. Ágostonnak az az állítása, hogy "az áldozat többé nem istentiszteleti cselekmény, de még megtartja jelképes tekintélyét", nyilvánvalóan az ÓSZÖVETSÉGI áldozatokra vonatkozik. Az állatáldozat kora lejárt, de a keresztény számára a valódira mutat előre.)
B.Marci 2011-09-23 17:18:28
még mindig Csigának:
igen, szeretem a testvérem nem ismert dogait is, ha valóban szeretem őt. Mindenekelőtt ŐT MAGÁT szeretem, amiben benne vannak a nem ismert dolgai is. Istenről pedig aztán igazán tudom, hogy minden, ami Ő, szeretetre, imádatra és ünneplésre méltó. Ezen belül kitüntetetten mindaz, amit megértetett velem - és az is, amit részben értetett meg velem, mint pl. az, ami a Mennyei Jeruzsálemben vár ránk, ahol Ő lesz a templom, ő lesz a Nap, Ő lesz minden mindenben...
B.Marci 2011-09-23 17:11:16
Szia Csiga!
bocs, Csiga és bocs Csaba, de utóbbi helyett válaszolok egy dologra:

>Ennek ellenkezőjére tudnál akár egy példát idézni?<

Sok példa van. Azok pl., akik tagadták Krisztus megtestesülését és látszattestet tulajdonítottak neki. Azok, akik nem tudják mind a mai napig elfogadni ezt és a testi feltámadást. A Bibliában pl. vannak említve olyanok, akik azt állítják, hogy a feltámadás "már megtörtént", ami ráadásul részben igaz, de az velük a baj, hogy tagadják az idők végi valóságos testi feltámadást, csak "szellemi" értelemben értenek valamit, ami testi is. Ez mindmáig tipikus hiba az Istenről filozófikusan gondolkodók körében, és az eucharisztiára nézve Luther még nem annyira, de Kálvin, pláne Zwingli ugyanezt követte el.

Ami a "leellenőrizhetőséget" illeti, amit folyton ismételgetsz: ha valaki mikroszkóp alá tehette volna Isten Fiát a megtestesülés pillanata után, amikor mondjuk 4 vagy 8 sejtből állt, aligha látott volna bármit, ami arra utalna, hogy a Mindenság Ura van az ő bűnösen kíváncsi szemei előtt.

üdv, Marci
csigabiga 2011-09-23 17:08:18
folyt2:

>A Szentírás és az egyház hagyománya tanítja, hogy a kenyér és a bor semmi fizikai változást nem szenved, és Jézus mégis ezek színe alatt elrejtve nyújtja nekünk a testét és vérét, mint táplálékunkat az örök életre.<

Ha semmi fizikai változást nem szenved, akkor mi lett ÁTváltoztatva?
Miben több, mint a mi értelmezésünk szerinti szellemi/Lelke általi jelenlét?

> Krisztus testi jelenlétét nem. A magam részéről nem hiszem, hogy mindenben igaza lett volna, de álláspontja azért elég jelentősen eltért a tiedtől.<

Ha gondolod idézz valami konkrétat, mert anélkül nem tudok ezzel a hasraütésszerű kijelentéseddel mit kezdeni.

>Egyházatyák…"egyszer, mikor a zsidókkal vitatkozott, Krisztus ezt mondta: >Ha nem eszitek az én testemet és nem isszátok a véremet, nem lesz élet tibennetekEz az én testemEz az én vérem<

Nézd, Te definícónak tekintesz egy mondatértelmezést, természetesen a Tiedet, és ezzel bizonyítod azt, amit szerinted állít, ennek nem látom sok értelmét.
Az egyházatyás gyűjteményt ha valóban végigolvastad és őszinte vagy Magadhoz azt mindenképp leszűrhetted, hogy ha nem is e témában a legszembetűnőbb de sok esetben még ők is másként vélekedtek, mint az ma a római katolikus egyház tényként tanítja.
Innentől kezdve eredeti apostoli tanítást egyházatyáktól kimazsolázott mondatokkal "bizonyítani" lehet, de szerintem elég gyenge lábakon álló dolog.

Ami szilárd talaj, az továbbra is Isten Igéje szerintem.

Isten áldjon;

csiga
válasz erre: B.Marci - 2011-09-20 19:35:53 | megtekintés
csigabiga 2011-09-23 17:06:20
folyt1:

>>mi akkor se a misztériumot ünnepeljük, ami definíció szerint Istennek az a része, amit nem ismerhetünk, hanem azt, amit ismerünk és megismerhetünk és ehhez értjük hozzá a többit nem pedig fordítva.- - - persze hogy nem fordítva!!! Ha semmit sem értenénk Istenből... nos, akkor a kárhozatban lennénk és nem lenne mit ünnepelni. Csak aztán TÉNYLEG értsd is hozzá a többit is! Amit nem értesz, azt is. És akkor azt is ünnepeld. Mint ahogy a társadban is szeresd azt, amit nem értesz. <

Nem, olyanról beszéltem, amit nem értek, hanem amit nem is tudunk és el van rejtve: titok.
Tehát pl.: „ünnepeljük az úr szent titkait” Ez szerintem l. fából vaskarika. Olyan, mintha azt mondanád: szeretem a testvérem nem ismert tulajdonságait. Megmagyarázni meglehet-mint tetted- de ettől még nem lesz apostoli jellegű szerintem.


>>>"tisztán csak az szerethet, aki megtanulja elfogadni és szeretni a távolságot, amely a szeretett lénytől elválasztja." (Simone Weil).„meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak, sem magasság, sem mélység, sem semmiféle más teremtmény NEM VÁLASZTHAT EL minket az Isten szeretetétől, amely megjelent Jézus Krisztusban, a mi Urunkban”- - - ne haragudj, de ez hogy jött ide? A TÁVOLSÁGRÓL volt szó az idézetben, ami köztünk van, az "elválaszt" szót így kell érteni. Persze hogy elválaszthatatlanok vagyunk Jézustól, de van köztünk távolság. "Távol járunk az Úrtól, hitben, nem látásban." Ez a távolság NEM CSAK a bűn, hanem az egész földi állapot. És ezt kell elfogadni, sőt szeretni. Mert kegyelem. "Boldogok, akik nem látnak, és hisznek."<

Jó, akkor mit tanítottak az apostolok a távolságról:
Most pedig Krisztus Jézusban ti, akik egykor "TÁVOL" voltatok, "KÖZEL" kerültetek a Krisztus vére által.
(Efézus 2:13)

Akit távolság választ el Krisztustól, azok –az eredeti apostoli tanítás és szóhasználat szerint- azok, akik nincsenek megtérve.

>mivel a szinoptikusok és Pálnál olvasható "szereztetési igék" továbbá a János6, (amit döbbenetes szófacsarás elvonatkoztatni az eucharisztiától), továbbá az egész egybecsengő óegyházi hagyomány tanúsítja, hogy az úrvacsora kenyere és bora Jézus teste és vére, az ellenérvek (pl. a kenyér és a bor romlandósága) számomra az emberi kételkedő kötekedés megnyilvánulásai.<

Bocs, de én továbbra se hallottam Tőletek egyetlen érvet se, ami az anyagi értelmezést támasztja alá. A „kemény beszéd” volt kb. az egyetlen, amit kissé öngólnak érzek, mert az mindig épp olyan esetekben volt a Bibliában, ahol az emberek képtelenek voltak elszakadni az anyagi értelmezéstől (Nikodémus, 12 apostol, vagy épp maga Péter..). Vagy Te tudnál idézni egyetlen helyet, ahol Jézus vagy az apostolok akkor neveztek értetlennek valakit, akik a Te logikád szerint szellemi értelemben értelmeztek valamit, amit anyagilag kellett volna?

folyt2.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-20 19:35:53 | megtekintés
csigabiga 2011-09-23 17:03:47
Szia Marci!

>- - - figyelj, nem lehet, hogy nemcsak máshogy használjuk a misztérium szót, hanem te egyszerűen félreérted azt, ahogy én használom? Szerintem a misztérium NEM olyasmi, ami teljesen elzárt, ismeretlen titok, hanem olyan kinyilatkoztatott igazság, ami nem érthető meg minden további nélkül, csak hívő szívvel, imádó lelkülettel, és legalábbis itt a földön<

én értem, hogy Te hogy érted, csak az a bajom, hogy ez –szerintem- nem fedi az eredeti apostoli szóhasználatot és értelmet.
Még egy ige idekapcsolódóan:

„Ennek a szolgájává lettem a szerint a megbízatás szerint, amelyet Isten nekem a ti javatokra adott, hogy teljesen FELTÁRJAM előttetek az Isten igéjét mégpedig azt A TITKOT, amely örök idők és nemzedékek óta rejtve volt, de amely most kijelentetett az ő szentjeinek,”
(Kolossé 1:26)

> Tehát nem valami teljesen ködös misztikum, ami semmire sem kötelez, hanem igazság, alétheia (el-nem-rejtettség), aminek a mélye és teljessége felfoghatatlan, és vannak részei, amiről semmit se tudunk, és mégis örömmel gondolunk rá és gondolkozunk róla. Semmit, amikről beszéltünk, nem akartam "teljesen misztériumnak" beállítani, hanem éppen "részben-misztériumnak", kinyilatkoztatott titoknak, ami valóban a hitre jutással, a megtéréssel válik élővé, de egy élet se elég benne úgy elmélyedni, hogy kimeríthessük.<

Az értelmezésben nagyjából egyet értünk. Mindenesetre attól függetlenül, hogy saját magunkat vagy testvérünket vagy szülőnket sem ismerjük teljesen, sose jutna eszembe a velük való kapcsolatot misztériumnak nevezni, ugyanígy a Krisztussal való személyes kapcsolatot se, ezekre inkább a fogalom ellenkezőjeként gondolok.

> Isten átlát és megragad minket a legmélyebb mélyünkig, minden motivációnkat, a legkisebb testi-lelki rezdülésünket. Ezt mi ővele a mennyben se tehetjük meg. Vagy szerinted?<

Ezt nem tudom, csak azt, hogy ott színről-színre látjuk majd Istent, és az gondolom hasonló lesz, mint mikor Ádám bűnbeesés előtt alkonyatkor „együtt sétált” és beszélgetett Istennel.

>- - - ezt én írtam, asszem félreértetted: a mennyei beteljesedésre gondoltam elsősorban, amit várunk. Te is elismerted többször, hogy a Bárány menyegzője misztérium. És neked nem fontos?<

Úgy fogalmaznék, számomra sokkal inkább az fontos, hogy élem az életem Krisztussal, mint az, hogy majd hogyan egyesül az egyház Krisztussal a Bárány menyegzőjekor.

Így válaszolt: "Nem a ti dolgotok, hogy olyan időkről és alkalmakról tudjatok, amelyeket az Atya a maga hatalmába helyezett (Apcsel 1:7)

folyt1.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-20 20:00:53 | megtekintés
csigabiga 2011-09-23 17:00:49
Kedves Csaba!

>Ne zavard meg szegényt!
Az a rész, amit te bemásoltál, nem illik bele a magyarázatába, kínos precedens, inkább kihagyja.<

Pontosan mi nem illik bele szerinted?

>És a Szentlélek nem azonos Isten Igéjével sem, hogy úgymond az igét kellene megenni ahhoz, hogy Jézus testét és lelkét egye meg az ember.
Amúgy meg ne felejtsük el, hogy Jézus beszédei kihez szóltak: bugris, bunkó halászokhoz, akik nem sokat tudtak a filozófiáról, az elvonatkoztatott dolgokról, így hát ha azt mondta nekik Jézus, hogy ez az Ő teste és vére, akkor tényleg arra is gondolt.
Igazából éppen az misztifikálja el a dolgot, aki ebbe minden mást belemagyaráz. A kenyér és bor: alap táplálékok. Mivel akkoriban a fertőzésveszély miatt szinte csak bort ittak, így hát a vizet helyettesíti.<

Az az értelmezési mód, amiről beszélsz (ha jól értem) miszerint Jézus anyagiakkal együtt értette, hogy egyetek engem és ettől lesz örök életetek, és ez az értelmezés lett volna a „kemény beszéd” egyrészt azért nonszensz, mivel épp ennek ellenkezőjére valló példákkal van teli a Szentírás, mikor ez emberek anyagi értelemtől nem tudtak elvonatkoztatni. Pl. Nikodémus aki úgy akart „valóságosan” újjászületni, hogy visszamegy anyja méhébe, vagy Péter, aki szószerint akart kardozni, nem szellemi eszközökkel stb. E
nnek ellenkezőjére tudnál akár egy példát idézni?

(Márminthogy valakit azért nevezett Jézus értetlennek, mert szellemi értelemben szívre vonatkozólag fogta fel és pedig helyesen fizikailag kellett volna)

>- Itt nem arról van szó, hogy amit ezidáig mondott azt lelkileg kell értelmezni, mert ha testileg, anyagilag értelmezzók, az nem használ;<

Akkor mutasd meg, hol van a római katolikus ostyában Krisztus romolhatatlan élő feltámadt anyagi teste? Mert ott csak egy teljes mértékben romlandó élettelen tárgy van jelen bárki által leellenőrizhető módon. Ezt az ellentmondást még meg se próbáltad megmagyarázni, pedig a Te értelmezési verziód szerint kikerülhetetlen.

Isten áldjon!

csiga
válasz erre: mcsaba - 2011-09-19 21:38:10 | megtekintés
csigabiga 2011-09-23 16:59:07
Szia Éva!

> Nem elég, hogy a "kemény beszédre" hányan elhagyták?
Látod, mi nem hagyjuk el...<

Tudsz olyan konkrétumot megemlíteni, ami a Bibliában szerepel és mi szerinted elhagytuk?

(Én egyelőre csak olyanokról tudok, amit az apostolok nem csináltak, se nem mondtak és később egyesek mégis hozzátették.)

Isten áldjon!

csiga
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-19 20:59:59 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-23 12:59:15
Ha megbocsátjátok, testvérek - a sok gyűrődés után - a "legkatolikusabb" egyházból, amely már a MENNYORSZÁG előszobája :)) http://www.youtube.com/watch?v=2WdOPfao4KI&feature=related
kareb 2011-09-23 12:23:00
Kedves Feri!
Amit idéztem, az ugyan egy 1975-ös pápai enciklika egy részlete, de ennek az elgondolásnak a gyökerei már a II. Vatikáni Zsinat NOSTRA AETATE kezdetű nyilatkozatában (az Egyház és a nem keresztény vallások kapcsolatáról) fellelhetők.
Igen, ugyanígy kell közelítenünk azokhoz is, akik Krisztusban testvéreink.
Amit több kérdésen át világítottál meg, azt egyszer korábban egy felvetésre (miszerint minek ez a sok párbeszéd a mindenféle vallások között, meg minek is ez az ökumenizmus, mindenki higyjen amiben (szerintem inkább AKI-ben) akar) visszakérdeztem: Miért, az jobb lenne, ha ölnénk egymást (ölelés helyett)?
Szeretettel:
Kareb
válasz erre: Ditur - 2011-09-23 06:24:23 | megtekintés
Ditur 2011-09-23 06:24:23
Kedves Kareb!
Örülök, hogy mindezt megtaláltad és ide feltetted. Kicsit megnyugodtam... Mindez - úgy gondolom - a másokhoz való viszony alapját jelöli ki, nem tagadja, az evangélium hirdetésének kötelezettségét.
Ami miatt leírtam korábban a polémiát kiváltó sorokat, azok egyszerű tények voltak. Meghallgattam, elolvastam sok tanúságtételt, Krisztus mellett, katolikust, protestánst egyaránt. Igen gyakori fordulat volt, hogy valamilyen ok miatt keresni kezdett az addig semmiben sem hívő ember. Keresett, talált mindenféle misztikus könyvet, filmet, mindenféle keleti valláshoz tartozó lelki élményt, viszont mindannyian érezték belülről, nem szabad megállniuk, megnyugodniuk, mert valami hiányzik, valami így nem stimmel. Amikor pedig keresgettek, rájuk talált Krisztus, a világ összes praktikája és a világ összes más megkötözöttsége lehullott róluk, elhomályosult bennük. Megszabadultak ezektől, elmúltak a hiányok. Valóban, ahogy írod, az Isten alakú űrt Isten töltötte be. Ezek a tanúságtételek bizonyítják számomra, hogy a más úton járó emberekkel is ott van az Isten. Tőlük sem fordul el. Szelíden és mindvégig kitartóan adja nekik is a kegyelmet az elfogadásra, a keresztény életre hívásra. Hogyan szakíthatom meg ezek után én velük a kapcsolatot, hogyan ítélhetem meg én az Ő életüket, hogyan viszonyulhatok én - keresztény - hozzájuk, ha Isten így tesz velük? Isten szereti Őket is, hát énnekem ennek fényében mit kell tennem, ha kapcsolatba lépek velük?
Mindezek után pedig az lehet újra a kérdésem, ha így teszek más emberekkel, hogyan kell tennem keresztény, de más felekezetű testvéremmel?
Bele kell-e döngölnöm a földbe, mert Ő hite szerint ez a szabad akaratos dolog nem úgy van? Ki kell-e őt csinálnom, mert szerinte nem kell letérdelni, amikor én úgy hiszem le kell. Nevezhetem-e bálványimádónak, amikor az európai művészet a bibliai jelenetek ábrázolásán alakult ki? El kell-e ítélnem, mert szerinte az egyház demokratikus berendezkedésű kell legyen, vagy éppen azért, mert szerinte a hierarchikus a jobb? El kell-e fogadnom azok véleményét - legyenek lelkészek, vagy papok is - , akik keresztény testvéreiket folyamatosan azzal vádolnak, hogy a másik keresztény felekezet az antikrisztus, a Sátán maga, az új Bábel és Babilon? Akik azt terjesztik gyülekezetükben, hogy a másik elkárhozik, mert nem úgy hisz mint mi? Vagy azokkal egyet kell-e érteni, akik csak önmagukat tekintik "élő hitűnek", 'hitelesnek", "igeinek", "biblikusnak", a többieket pedig halottnak, biblia és igeellenesnek?
Valóban szükség van a megkülönböztetés kegyelmére, valóban kérnünk kell, de ne felejtsük használni a józan eszünket, a békességünket (ezt is Istentől kaptuk), mert ha meg is kapjuk ezt a kegyelmet, erre a két fejleszthető tulajdonságra kell ezt ráépítenünk. Különben csak gyűlölet, meg nem értés, békétlenség, harc lesz belőle.
Sziasztok:
Feri

kareb 2011-09-22 23:05:05
Kedves Marci!

"mindenki az Élő Isten után vágyódik"
úgy gondolom, itt van a lényeg.

Alább egy részlet VI. Pál pápa Evangelii Nuntiandi kezdetű apostoli buzdításából, a mai világ evangelizálásáról (1975).
"Vonatkozik az evangélium üzenete azokra a mérhetetlen tömegekre, akik nem keresztény vallásokat gyakorolnak. Az egyház tiszteli és megbecsüli e vallásokat, mert sok ember lelkiségének élő megnyilatkozásai. Évezredes istenkeresés visszhangzik belőlük, mely nem jutott el a teljességre, de őszinte és szívből fakadó. Mélységesen vallásos iratok értékes örökségét őrzik. Emberek nemzedékeit tanították imádkozni. Az Isten szavának számos ,,csíráját'' tartalmazzák, és valóban az ,,evangélium előkészítőinek'' tekinthetők, hogy a II. vatikáni zsinat kifejezését használjuk, amelyet cezáriai Eusebiustól vett át. A nem keresztény vallások kétségkívül sok bonyolult kényes kérdést vetnek fel, amelyeket a keresztény hagyomány és az egyházi tanítóhivatal fényénél kell megvizsgálni, hogy segítségére legyünk a mai és a holnapi misszionáriusoknak, akik kapcsolatba lépnek velük. Azt azonban hangsúlyoznunk kell, különösen ma, hogy a pogány vallások iránti tiszteletünk és nagyrabecsülésünk és a felvetődő problémák sokrétűsége még egyáltalán nem ok arra, hogy ne hirdessük Krisztust a nem keresztényeknek! Ellenkezőleg, az egyház úgy ítéli, hogy e tömegeknek joguk van megismerni Jézus misztériumának gazdagságát. Mi hisszük, hogy Jézusban az egész emberiség megtalálhatja a maga teljességében mindazt, ami után tapogatózva kutat. Istenről, az emberről és rendeltetéséről, az életről, a halálról, az igazságról. Még a vallási élet természetes megnyilvánulásai terén is azt kell mondanunk: mindezek tiszteletre méltóak, de az egyház annak a Jézusnak vallását hirdeti, aki az embert tényleges kapcsolatba hozza Istennel, jelenlétével, tevékenységével. Az embert annak a mennyei Atyának gyermekévé teszi, aki szereti az emberiséget. Vallásunk tehát ténylegesen létrehozza az igazi, életteljes kapcsolatot Istennel, amire más vallások nem képesek, még akkor sem, ha -- úgy mondhatni -- karjukat az ég felé tárják. Az egyház tehát ébren tartja a missziós buzgóságot, sőt fokozni szeretné azt a mai történelmi pillanatban. Felelősnek érzi magát minden néppel szemben. Nem lesz nyugovása, míg csak mindent meg nem tett, hogy az Üdvözítő Jézusról szóló Jó Hírt hirdesse. Mindig új és új apostoli nemzedékeket készít fel. Örömmel állapítjuk meg e tényt, éppen akkor, amikor egyesek úgy vélik és mondják, hogy az egyház apostoli buzgósága lelohadt, a missziók kora lejárt. A szinodus oly választ adott, mely biztosítja, hogy a missziós munka el ne ernyedjen, és az egyház mindig készen álljon betöltésére."

Belegondoltál abba, hogy mi az oka annak, hogy "mindenki az Élő Isten után vágyódik"?
Én úgy hiszem, hogy minden ember Istenre képes lélekkel teremtetett. Egyesek ezt úgy fogalmazzák meg, hogy van bennünk egy Isten formájú üresség, amit csak maga Isten képes betölteni.

A nem keresztény népekben is Isten működik. Lelkiismeretükre hallgatva törekednek a jóra és keresik az igazságot ők is. A más vallásúak is, csak legfeljebb nem találtak rá a teljes igazságra.
Barsi Balázs sümegi ferences atya egy prédikációjában beszélt arról, hogy tulajdonképpen az alapvető erkölcsi törvényeket Isten beírta az emberi lélekbe. A tízparancsolatban (nyilván nem a kifejezettn Istenre vonatkozó részében) semmi újdonság nincs, amit más (akár jóval korábbi) népek, vallások erkölcsi törvényeiben ne találnál meg. Ami a kereszténységben "újdonság", hogy Jézus Krisztusban Isten (a második isteni személy) emberré lett. És általa lehetünk az Atya gyermekei, általa jöhet létre az a valódi életteljes kapcsolat Istennel.

Assisiben a találkozót lezáró pápai beszéd elején elhangzott: „Meggyőződésem szerint Jézus Krisztus a béke igazi forrása.”
Tehát a többi vallás képviselőivel eltöltött nap végén II. János Pál pápa hitvallást tett.

Persze ettől még te gondolhatod azt, hogy ez kevés...
válasz erre: B.Marci - 2011-09-22 01:51:11 | megtekintés
B.Marci 2011-09-22 01:51:11
Kedves Kareb,
elolvastam (helyenként kissé gyorsolvasással) a Szőke Péter-cikket. Szőke Péter amúgy régi személyes ismerősöm, és emlékszem, amint úgy öt éve egy pizzériában ugyanerről beszélgettem vele. Akkor is majdnem meggyőzött, hogy jó dolog ez a béketalálkozó, de csak majdnem. Jó dolog mint párbeszéd, jó dolog, mint hitet tenni a béke mellett, sőt az "egyidejű imádság" is elmenne, csak ne tegyük hozzá a New Age-dogmát miszerint minden vallás ugyanazt az Istent nevezi különböző neveken! Ezt persze ilyen sarkosan sem Péter cikke, sem a pápa vagy mások nem állították, de azért veszélyesen közel járnak hozzá.

Közbevetem: persze, hogy mindenki az Élő Isten után vágyódik, sőt az "egész teremtett világ együtt vajúdik és sóhajtozik", vagyis bizonyos értelemben, a Szentírás szerint is globális "közös imádság" folyik!:)
Ugyanakkor szembe kell néznünk azzal, hogy a vallások nem csak sóhajtoznak és vajúdnak, sőt nem csak ilyen vagy olyan nevet adnak a transzcendenciának, hanem állításokat is megfogalmaznak vele kapcsolatban. A sokistenhittel például a keresztény imádás semmi fokon nem egyeztethető össze. A személytelen, az univerzum, az ősők szelleme meg ilyenek nem tudom, mennyiben lehetnének Isten nevei. Szerintem semennyiben. Allah természetesen elvileg azonos Jahvéval, itt viszont már a Szentháromság Isten aktív elutasításával állunk szemben, mint az iszlám alaptételével.
válasz erre: kareb - 2011-09-21 23:06:32 | megtekintés
B.Marci 2011-09-22 01:24:12
Kedves Feri,
bocs, hogy valóban válasz nélkül hagytam dolgokat. A két linket (verbita, jezsuita) megnéztem, tetszettek, de őszintén szólva nem voltak nagyon informatívak. Megadom én is az e-mail címemet, ha küldesz bármilyen anyagot, el fogom olvasni, és kösz. Ezzel a legutóbbi hozzászólásoddal eléggé egyetértek, sőt tanultam belőle, nekem nagyon máshogy hangzik, mint amit az ökumené-cikk alá írtál tegnap, de hát ez van, lehet, hogy én értettelek félre. (vagy most értelek félre.)

Egy (hosszú) :) megjegyzés:
"Hisszük-e, hogy a nem hívő is lehet-e jó ember, aki Krisztus parancsait betartja, anélkül, hogy ismerné Őt?" -elfogadom a "de fide" katolikus dogmát, miszerint "egy erkölcsileg jó cselekedethez nem szükséges a megszentelő kegyelem". Persze hogy hitetlen emberek is tesznek jót. De egy vagy akár sok jótett nem azonos azzal, hogy "jó ember", főleg nem Isten előtt. Ugyanis Krisztus parancsait még a hívő sem tudja betartani tökéletesen. Szóval a bűnbánat kegyelme nélkül a helyzet a végső ítélet tekintetében, reménytelen lenne. Az, hogy ezt a kegyelmet, a bűnbánatot, a megtérést Isten hogyan adja meg egy nem hívőnek, vagy mondjuk olyan valakinek, aki nem is hallotta az evangéliumot, azt nem tudom, de nyilván megadhatja. Az a sejtésem, hogy leginkább a halál közelében adhatja meg, de nem tudom.
Az viszont biztos, hogy aki hallotta az evangéliumot, de nem fogadta el, nem hitt Isten egyszülött Fiának nevében, az már elkövetett egy olyan bűnt, aminek a megbánása nélkül soha nem mehet be az üdvösségre - hozzátéve, hogy ezt a bűnt mi, hívők, én is elkövettem a megtérés után is minden egyes alkalommal, amikor tudva és akarva vétkeztem. (Ezt az "evangéliumi keresztények" gyakran tagadják, sajnos. Szomorú, amikor valaki a megtérésében bízik Isten helyett.)

Minden jót, Marci
bujdosomarton@gmail.com
válasz erre: Ditur - 2011-09-21 20:55:04 | megtekintés
kareb 2011-09-21 23:07:52
Kedves Feri!

"Azt gondolom, csak imádsággal, példával, barátsággal és szeretettel. Ha másként tesszük, nem építjük, hanem romboljuk Isten országát. Nem arra van a Biblia, hogy ráordítsam az igéket, persze ilyen helyzet is előállhat, igen ritkán."

Ez tetszett.
Köszönöm!
válasz erre: Ditur - 2011-09-21 20:55:04 | megtekintés
kareb 2011-09-21 23:06:32
Kedves Marci!

Kovács Gábor atya könyve nem ismeretlen a számomra sem. Ha érdekel további olvasnivaló még a témával kapcsolatban, akkor ajánlom neked Gál Péter atya A New Age - keresztény szemmel c. könyvét. ( a www.ppek.hu oldalról letölthető)

Egyébként én is láttam már rá példát, hogy egy kis ártatlanak tűnő agykontroll, feng shui vagy jóga (vagy akár egy poénnak gondolt asztaltáncoltatás) mit okoz a lélekben.
És ettől még nagyon jó és értékes emberek voltak azok, akik "belekeveredtek" és volt aki semmi rosszat, károsat nem érzett addig, amíg nem akart belőle kiszállni.
Kiszállni azért, mert rájött, hogy nem ott találja meg, amit keresett, mert amit keresett, azt végül az Úr Jézus Krisztusban találta meg. Csak a megkötözött lélek számára nem olyan egyszerű a szabadulás...

Assisi témában pedig az alábbi cikket ajánlom:
http://www.vigilia.hu/2006/11/szoke.htm
válasz erre: B.Marci - 2011-09-21 19:07:20 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-21 21:49:21
Nagyon értékelem ezt az írásodat, kedves Feri! Én most éppen egy másikban tipródtam, amit írtam is (nem bírom... mondtam, hagyjuk itt abba az egészet!)

Sajnálom, ha véleményemmel megbotránkoztattalak BÁRMIKOR. Igen, megyek és olvasom...
válasz erre: Ditur - 2011-09-21 21:46:33 | megtekintés
Ditur 2011-09-21 21:46:33
Kedves Éva!
Magánban írtam, olvasd el!
Szia!
Feri
máté 9.37. 2011-09-21 21:44:01
Olyan jó lenne, ha bejönnétek a Keresztény-e a honlap topicba, mert nem bírom már az ÚTÁLATOSSÁGÁT a kedves testvéreknek...

És ha valaki lefordítaná, a Mighty to save dal-t... Esetleg, amit Reinhardt Bonnke mond pontosan az említett percekben... mellette pedig, mutatja, mint a mosógép :))
válasz erre: B.Marci - 2011-09-21 19:40:51 | megtekintés
Ditur 2011-09-21 20:55:04
Kedves Marci!
Nem mondom. Ismerem Kovács Gábor atya sorozatát. Helyes figyelmeztetéseket ad a keresztény embereknek arra vonatkozóan, hogy milyen veszélyek fenyegetik a látható és láthatatlan világból és azok milyen formában érkezhetnek.
Az eddigi beszélgetés viszont nem erről szólt, hanem arról, hogy Benedek pápa szorgalmazza az ökumené törekvéseket. Majd ezután kérdeztél rá az ördögi dolgokra, majd anélkül, hogy ezt megbeszéltük volna, kérted a véleményem a misszióról, majd erre nem reagálva rákérdeztél az Assisi imaközösségre, ami egyébként nem volt téma. Igyekeztem elmondani, amit gondolok minderről, bár választ a magánlevél felkérésemre sem érkezett. Olyan érzésem van, hogy őszinteségemmel annyit értem csak el, hogy helyretettél a katolikus honlappal, most pedig a Hagiosszal. Minderről véleményt Te nem nyilvánítottál.
Nos, azt gondolom, hogy az irányokkal igenis tisztában kell lennünk. Ha egy keresztény beleveti magát okkult dolgokba, jóslás, karma, halottidézés, asztaltáncoltatás stb. a figyelmeztetés nagyon is helyes, hiszen Isten homályosul el benne okkult dolgokra figyelve. Ez így van a nem okkult dolgokkal is egyébként. Hányan hódolnak a hatalomnak, a pénznek, a szexnek, a játékgépeknek, a szesznek, a kábítószernek. Mind ugyanazt teszi lényegében, elfordítja az embert Istentől.
Viszont arról volt itt szó, hogy keresztényekkel kereshetünk-e közösséget (ökumenét), "ál"-keresztények (Jehova Tanúi, Unitárius, Mormon stb.) és nem keresztények (zsidó, mohamedán, buddhista, hindu) értékeit elismerjük-e, képesek vagyunk-e velük egyáltalán a párbeszédre, tudunk-e velük, mellettük békességben élni, elhisszük-e jóindulatukat, Isten általi Teremtettségüket, azt, hogy Őket Isten ugyanúgy szereti, mint minket, hogy Őket is üdvösségre teremtette, nem pedig kárhozatra? Irgalmas szamaritánusként járunk a világban, vagy bölcs, de szívtelen farizeusként? Megértjük-e a hitüket, gondolataikat, bújukat, bajaikat, indulataikat? (A megértés nem egyenlő azzal, hogy egyet is értünk velük.)
Azt hisszük-e, hogy az Ő üdvösségük rajtunk is múlik? Hisszük-e, hogy a nem hívő is lehet-e jó ember, aki Krisztus parancsait betartja, anélkül, hogy ismerné Őt? Tudjuk-e, hogy mi módon kerül majd Ő ítéletre. Bízunk-e eléggé abban, hogy Isten mindenkinek megadta az üdvösségéhez szükséges kegyelmet? Hogy ez a kegyelem elutasítható? Bízunk-e abban, hogy Isten általunk hív meg sokakat az Ő országának építésére? Tudjuk-e, hogy a szó halott, ha nincs mögötte a Lélek, hogy nem harcba, vitában, versenyben kell misszionálni, hanem Krisztus barátságában, az Ő szeretetében, az Ő Szent Lelkével, sokkal inkább példával, mint beszéddel.

Hogyan szólíthatom meg asztrológiában hívő szomszédomat, asztaltáncoltató kollégámat, Krisztustól elforduló rokonomat, alkoholista apámat, házasságtörő, szexmániás barátomat? És Te hogyan teszed?
Azt gondolom, csak imádsággal, példával, barátsággal és szeretettel. Ha másként tesszük, nem építjük, hanem romboljuk Isten országát. Nem arra van a Biblia, hogy ráordítsam az igéket, persze ilyen helyzet is előállhat, igen ritkán.
Szerinted?
Szeretettel:
Feri
B.Marci 2011-09-21 19:40:51
Egyébként tényleg nagyon jó ez az egész Gábor atya-sorozat, a Mágia és hit. Nagyon ajánlom mindenkinek, például Csigabigának nagyon-nagyon ajánlom a misztikáról szóló részt, amely pontosan leírja a misztika veszélyeit és a valódi keresztény misztika kritériumait:

http://www.hagiosz.net/?q=misztika
B.Marci 2011-09-21 19:07:20
Na figyujjatok! Itt egy tényleg jó link, erre remélem Ditur se fogja azt mondani, hogy "bocsi de ezzel nem vitatkoznék". Kovács Gábor atya:

http://www.hagiosz.net/?q=szinkretizmus

Előrebocsátom, hogy nem a saját véleményemként adom ezt be, hanem mert én se egészen értem. Segíccsetek megmagyarázni! Gábor atya ugyanis azt állítja, hogy én és a többi hasonló kiakadó alapban félreértjük Assisit, de ahogyan utána ő is, a Szentírás alapján, a pogány vallásról beszél, az számomra csak azt bírja jelenteni, hogy Assisiben a talán elfogadható (Pál athéni evangélizációjára hivatkozni tudó) kiindulópont ellenére a sulyok el lett vetve.
(Egyébként remélem, hogy úgy lesz, amit Csaba mondott, hogy XVI.Benedek mértékletesebb lesz e téren az elődjénél, és mondjuk a vallások iránti tiszteletet nem fogja úgy kifejezni, hogy megcsókol egy olyan könyvet, amiben sok igazság mellett a keresztény hit nyílt tagadása is ki van fejtve)
(Amúgy ajánlom, különösen Diturnak, amit Gábor atya a jógáról ír a végén)

amúgy köszönöm az építő véleményeket,
üdv, Marci

B.Marci 2011-09-21 18:50:09
osztom a véleményeteket, és általában nem szoktam szimpatizálni a "mozgalom a pápáért és az egyházért"-típusú katolicizmussal, amely szerette volna Hans Urs von Balthasart eretneknek nyilvánítani, akik azt mondták, hogy első a zsinatok és a pápa, a Biblia csak azután, és akiket Balthasar "mozgalom a pápa és az egyház felülbírálatára" névvel illetett. Basilea Schlinkről, az evangélikus Mária-nővérről, aki asszem azt a szöveget írta, eddig pozitív benyomásaim voltak, semmi merev, szeretetlen fundamentalizmus enm jellenmző rá, de a linket nem azért adtam be, hogy vitatkozzatok az ott megfogalmazott véleménnyel, hanem az Assisivel kapcsolatban leírt részletek miatt.
mcsaba 2011-09-21 16:31:27
Osztom a véleményedet!
Ezek S.E.Á -s református irányzatnak a katolikus megfelelői: mindent a dicső múltban keresnek. Gyakorlatilag leghőbb vágyuk a II. vatikáni zsinat tanításának eltörlése, a latin nyelvű mise visszaállítása, magyarán: a katolikus egyház visszavezetése a "sötét" középkorba.
Azt hiszem, kicsit elveszítették a kapcsolatukat a valósággal.
válasz erre: Ditur - 2011-09-21 16:00:27 | megtekintés
Ditur 2011-09-21 16:00:27
Kedves Marci!
A "hagyományhű katolikus" honlapon feltalált evangélikus szerzetesnők által megfogalmazott levéllel nem áll szándékomban vitatkozni.
Szervusz:
Feri
mcsaba 2011-09-21 15:36:40
A magam részéről örülök, hogy egyféle párbeszéd elindult. Hogy lesz-e jövője és milyen, majd kiderül.
válasz erre: mcsaba - 2011-09-21 15:13:39 | megtekintés
mcsaba 2011-09-21 15:13:39
Ezzel egyetértek.
Nem is gondolom úgy, hogy az Assissi-imatalálkozók a New Age irányába kellene, hogy elmenjenek. XVI. Benedek már egészen másképpen is közelíti meg a dolgokat. Szerintem lényegében helyre rakja azokat a dolgokat, amelyeket II. János Pál, alapvetően jóindulatból túlkapásként elkövetett.
válasz erre: máté 9.37. - 2011-09-21 14:08:52 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-21 14:08:52
Szerintem Világethosz, aláírások 1993. úgy tudom - a legkülönbozőbb egyházak és külön, jóakaratú emberek - IGEN, templomban, közös ima NEM -

AHOGY EGY NEVES MAGYAR KATOLIKUS PAP IS FIGYELMEZTETETT.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-21 13:01:32 | megtekintés
B.Marci 2011-09-21 13:01:32
http://www.katolikus-honlap.hu/regi1_elemei/Page447.htm
máté 9.37. 2011-09-21 09:25:05
Nem, nem, egyre biztosabban tudom magam is. Ha "együtt imádkozunk", bizony, úgy maradnak - bizony, mintha helyeselnénk... VAN amit NEM LEHET !
válasz erre: mcsaba - 2011-09-21 08:13:56 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-21 09:21:43
Kedves Csaba - bocsi hogy beleszólok. Helyes, a harmadik szempont bizony úgy van akkor is, ha nem "jövünk össze" sőt akkor még inkább.
De, ha összejövünk, mégpedig így, bizony, akkor az első kettő érvényét veszít(het)i: egy kitűnő humorú szerzetes, ferences tanár mondata jut eszembe, amikor a három "csomóról" beszélt, magyarázta a derekukon hordott zsinóron lévőket, tisztaság, szegénység, engedelmesség, és, mondta, kellene egy negyedik, hogy az előző három nem érvényes...
Ezt azért írtam, hogy ne csináljunk úgy, mintha MINDEN lépésünk olyan komoly lenne mint a vakbélgyulladás :( Pontosan kell tudni, mi a LÉNYEGES, és mi az, ami rátapad(hat) és esendő...
Alkalomadtán TÖBB van rátapadva (látszólag) mint ami a lényeges (ami a szemnek láthatatlan, mint tudjuk).
válasz erre: mcsaba - 2011-09-21 08:13:56 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-21 09:04:55
Igen, igazad van... Bizony megint "ló másik oldala" - de lehetett Bulányi atya jó sokáig eretnek a teljes erőszakmegtagadással...

NEM vonatkozik mindez az Úr igei mondatainak MEGTAGADÁSÁRA, érted? "Kihez mennénk? Az örök élet igéi nálad vannak!" János 6.68.

És bizony "szóltak" ekkor - együttimádkozás - például, a magyar katolikus New Age-felelős...
válasz erre: B.Marci - 2011-09-21 01:36:09 | megtekintés
mcsaba 2011-09-21 08:13:56
A válasz viszonylag egyszerű:
- mindkét fél missziója az örömhír terjesztésére törekszik (prot. és kat.)
- mindkét fél történelmileg úgy kezdte, hogy minden más vallás "le a vasútról"
- a katolikusok értelemszerűen előbb kezdték a dolgot, s így több tapasztalatra tettek szert, mind újsütetű protestáns testvéreik, ami hozzáállásbeli változásokat idéztek elő:

A hagyományos képlet az volt, hogy a felvilágosult, "keresztény nyugat" képviselője elment a "vadak" közé, hogy kimentse őket a tudatlanságból, a bálványok tiszteletéből stb. és "civilizálja" őket.
Ennek a képletnek minden nyilvánvaló igazságtartalma ellenére van egy mélységes hibája, amely tulajdonképpen hatástalanná teszi az egész missziót, mégpedig az, hogy nem egyenlő felek közötti kapcsolatot teremt.
Jézus együtt élt tanítványaival: együtt ettek, együtt aludtak, Jézus akkor tanította őket imádkozni, amikor azok KÉRTÉK. Annak ellenére, hogy Jézus valóban magasabbrendű, mint tanítványai, Ő mossa meg a tanítványok lábát, azaz önmagát megalázva egyenlővé teszi magát tanítványaival.
Valahányszor én teszek neked valamit, én segítek rajtad, tulajdonképpen fölébed kerekedek még akkor is, ha nem ez a szándékom. Ezt csak akkor lehet elkerülni, ha veled EGYÜTT csinálom a dolgokat.
Egy másik szempont: sokszor abból indulunk ki, hogy a kegyelem csak a zsidó-keresztény kultúra körében működhet, vagyis az elmúlt évezredek afrikai, ázsiai stb. történelme tulajdonképpen a bálványimádás, ördögimádás történelme. Ezzel az a baj, hogy mi magunk zárjuk ki annak lehetőségét, hogy Isten a hindu stb. társadalmakban is munkálkodik, s azokban a majdani hittérítők munkáját készíti elő. Ilyenkor, ha pl. egy hindu kereszténnyé lesz, szinte azonnal elveszíti a kapcsolatát addigi környezetével, s a saját identitását feladva európaivá kell válnia, mert mindaz ami népe törtnelme, a hittérítő szerint hamis istenek imádata. Az így megtért személy nem tudja továbbadni az örömhírt a saját környezetében, mert idegenné vált s egyszersmind "árulóvá" és "ellenséggé" is. Kultúrája kitaszítja és éppen ezért sohasem tud eljutni népe szívéig. A kereszténység legnagyobb kihívása éppen az, hogy hogyan lesz ázsiai, afrikai stb. kereszténységgé, felvállalva a megtisztított ázsiai ill. afrikai örökséget.
És egy harmadik szempont, amely szerintem az Assissi-imatalálkozó mozgatója volt:
- minden jó az Istentől származik, így hát amikor az egyes vallások hívői a jóért imádkoznak, akkor valójában a "mi Istenünkhöz" imádkoznak, azaz az igaz Istenhez, s így imájuk nem az ördöghöz mondott ima.

Nem biztos, hogy választ adtam, kedves Marci, csak néhány gondolatot adok a háttér megértéséhez.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-21 01:46:21 | megtekintés
Ditur 2011-09-21 07:34:43
Kedves Marci!
Azt, hogy az "asztaltáncoltatás nem is olyan rossz dolog" ezt Te írtad le most, ilyet én nem tettem. Arról beszéltem ott, hogy ez valamilyen nyitás a materiális dolgoktól a nem anyagi világ felé.
Maga a tevékenység nem azonos az emberrel, aki ilyen dologban részt vesz. Más megítélés alá esik az, aki megtéveszt másokat, vagy valóban keresi a démonvilággal a kapcsolatot. Ezzel én nem foglalkoztam a hozzászólásomban.
Szia:
Feri
B.Marci 2011-09-21 01:46:21
(ja és még vmi, szintén félreértések elkerülése végett: ez most nem arról szól, hogy "na mégis rosszabb a katolikus egyház mint a protestánsok?", merthogy ilyen dolgok protestáns körökben is előfordulnak bőven. Csak érdekel, hogy ki mit gondol: ott a cikk alatt az egyik katolikus hozzászóló kritikusan viszonyult a dologhoz, a másik kifejtette, hogy az asztaltáncoltatás nem is olyan rossz dolog, ami egy picit tovább fokozta a fura érzést a gyomromban, de nem baj, megpróbálok aludni rá egyet:))
B.Marci 2011-09-21 01:36:09
...és még mindig nem fejeztem be, mert mint a katolikus válaszol topik "jóindulatú" (bár jelenleg kissé felkavartan-jó indulatú) kérdezője be kell dobnom egy új kérdést.

(A pápáról és az ökumenizmusról szóló cikk alatt folyó beszélgetésbe dobott be valamelyik lelkes katolikusellenes testvérünk egy olyan témát, aminek sürgősen utánanéztem egy kicsit, és bár már korábban is hallottam róla, de most, hogy hetek óta botcsinálta katolikusként viselkedem a mindennapin, meglehetősen nagyot nyeltem.)

Az assisi béke-ima-izéről van szó, ahol különböző vallások képviselői nemcsak beszélgetnek, de (ha nem is közös szertartás keretében, de deklaráltan) "együtt imádkoznak". Ez hogy van? Hangsúlyozzuk, hogy mennyire tilos pl. a halottidézés, a bálványimádás, de azért Assisiben a katolikus templomban esnek extázisba a mindenféle sámánok?

(Félreértés ne essék: tudom, hogy dialogizálni minden hittel és ideológiával szabad, szervezetten is, és tisztelettel, továbbá az értékeket, az Isten utáni vágyat, sőt igazságokat meg lehet látni a pogány filozófia, de még a pogány vallás elemeiben is. Még a legfundamentalistább protestáns misszionáriusok is keresnek és találnak összeköttetést , KÖZÖS PONTOT a misszionált törzsek vallási elképzeléseivel (ld. Pál az Areopágoszon), na de nem titkolják el azt sem, hogy miből és mire hozott Jézus, és csak Ő, szabadulást. Remélem, a katolikus misszionáriusok se. Bár az assisi izé után nem is tudom, hogy képzeljem el a katolikus missziót.)
angyal / József/ 2011-09-21 00:40:49
október 15. a pontos dátum reggel 9 óra
Szeretettel
angyal / József/ 2011-09-21 00:35:56
Kedves Testvérek!
A Magyar Katolikus Karizmatikus Megújulás, szeretettel hív benneteket, ez évi országos talákozójára.
Mottó: "Legyetek tüzes lelkületűek" (Róm12,11)
Helyszín: Budapest Jégcsarnok,IVker. Homoktövis út 1.
Szentmise: Dr Székely János
Isten Szent Lelke áradj szét, és kérünk töltsd be minden hívő szívét.
B.Marci 2011-09-20 20:00:53
TEHÁT.

Végezetül, hogy a Cserháti-idézetsor összeállítójának eljárását EGY szövegen bemutassam, álljon itt néhány passzus Jeruzsálemi Kürillosz Negyedik Müsztagogikus (keresztség utáni) Katekéziséből. Ez egy mintegy négy oldalnyi szöveg, az egész előttem van, és én állítom össze az idézeteket.

első csoport:
"Egyszer, mikor a zsidókkal vitatkozott, Krisztus ezt mondta: Ha nem eszitek az én testemet, és nem isszátok az én véremet, nem lesz élet tibannetek. Azok, mivel nem szellemi értelemben hallották a mondottakat, megbotránkozva elmentek, azt gondolván, hogy az Üdvözítő emberevésre buzdította őket."
"Az Ószövetségben is megvoltak a kitett kenyerek. Azok azonban az Ószövetséggel együtt érvényüket vesztették. Az Újszövetségben viszont van a mennyei kenyér és az üdvösség kelyhe. ezek megszentelik a testet és a lelket. Ahogyan a kenyér és a test megfelelnek egymásnak, úgy harmonizál az Ige a lélekkel(!)"

igen ám, de UGYANEBBEN a szövegben:
"Ő maga jelentette ki a kenyérről: "Ez az én testem", ki merészeli kétségbe vonni? Ő maga biztosított felőle és így szólt: "Ez az én vérem", ki fog még tétovázni, és azt állítani, hogy nem az ő vére?"
"Mert a kenyér alakjában testét kapod, és a bor színében vérét kapod... mert ezen a módon is Krisztus-hordozókká válunk, amikor saját testét és vérét átadja a mi tagjainkba."
"ne tekints tehát rá úgy, mint közönséges kenyérre és borra! ... Még akkor se, ha érzékeid ezt sugallják, hanem a hit erősítsen meg téged."
"Megtanultad és megbizonyosodtál, hogy a látható kenyér nem kenyér, még akkor sem, ha ízre olyan, hanem Krisztus teste, a látható bor nem bor, hanem Krisztus vére..."
B.Marci 2011-09-20 19:50:07
nem működik a teknika, mindegy, a lényeg megvolt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.