Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

A katolikus válaszol

Sola Scriptura 2011-05-12 09:58:45
folyt.:

Az ApCsel 8-ban a szerecsen főkomornyik történetének csupán annyi az e vita szempontjából is releváns tartalma, hogy az írást szükséges megmagyarázni. Ugyanakkor Egyházról szó sincs benne. Fülöpnek is a Lélek mondja hogy csatlakozzon a főkomornyikhoz, nem az Egyház. Nem is a Tanítóhivatal álláspontját közli, hanem hirdeti Jézust az Írás alapján (pont úgy, ahogy napjaink prédikátorai is teszik). Nem az Egyház ebben a történetben a lényeg (az elő sem fordul benne), hanem a Lélek, ami megeleveníti Istennek Igéjét, és az a tény, hogy megtérés abból van, ha hirdetik Jézus Krisztust az Igéből (sok mai prédikátor is tanulhatna egyébként ebből). Erre egyébként több, ennél jóval közvetlenebb utalás is van Pál leveleiben.

A gyümölcsökről pedig ajánlom neked a Galata levél 5. fejezetét, abból is a 16-26 verseket. Ott részletesen is megtalálod, hogy mik ezek a gyümölcsök. És ha ennek a fényében nézel vissza Krisztus szavaira, jól láthatod, hogy azok nem másról szólnak, mint a képmutatókról, akikben ezek a gyümölcsök nem teremnek. Nem teológiai vitákról beszél ott Krisztus, meg nem arról, hogy melyik iskola hány hívőt "termelt ki", hanem arról, hogy a képmutatókat miről ismerjük meg: nem termik a Lélek gyümölcseit.

Szeretettel:
Bence
válasz erre: ISándor - 2011-05-12 00:10:19 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-05-12 09:58:08
Sándor, kedves Testvérem!

Csaba példája annyira sántít, hogy sem az alapfeltevések, sem a következtetések nem stimmelnek benne. Ezért alapvető dolgokban tér el az alaphelyzettől, arra ennélfogva nem is alkalmazható.

Csaba "lényegi megállapításai" épp ezért levegőbe durrogtatott jelszavak, amiket a példája - pont a fentiek miatt - nem támaszt alá. Még nagyobb baj, hogy a valóság sem. Én nem tudom, mit tanítanak katolikus körökben a sola scriptura elvről, de itt folyamatosan azt látom, hogy olyasféle elképzelés él róla, mintha egyszerűen csak kicserélték volna a reformátorok az úgynevezett Szenthagyományt valami más kijelentésre. Ez azonban nem igaz. A sola scriptura elv azt takarja, hogy amit Isten fontosnak tartott elmondani nekünk, az benne van a Szentírásban, tehát NINCS MÁS hagyományozott alapja a hitünknek, mint az Ige. Ennélfogva a sola scriptura reformátori elve AB OVO nem lehet a szektásodás alapja, mert a Szentírás nem többféle, hanem egy. Az értelmezésben persze lehetnek különbségek, ilyenek vannak is pl. az evangélikus, a református és bizonyos kérdésekben a baptista felekezetek között. Sőt, némely kérdésekben felekezeteken belül is. Ez azonban nem gátja annak, hogy mindnyájan egyek legyünk Krisztusban és elfogadjuk egymást mint testvért. A szektásodás éppen hogy mindig ott indul meg, amikor valaki a Szentírástól eltérő kijelentéseket vesz figyelembe (akár látomásokat, jelenéseket, akár vélt új kijelentést, vagy bármi mást), vagyis figyelmen kívül hagyja a sola scriptura elvét.

A Szenthagyomány valóban őrködNE a Szentírás értelmezése fölött, ha nem változna folyamatosan. De minden ezzel ellenkező tanítás ellenére bizony a katolikus dogmatika (vagyis a Szentírás értelmezése és rendszerezése) is folyamatosan változik. Nem lehet azt mondani, hogy ha egymás mellé tesszük az Augustinus-féle kegyelemtant és mondjuk a Tridentinumot, akkor az a kettő egymással összeegyeztethető. Nem az. Ha a Szenthagyomány valóban változatlan volna és így őrködne a Szentírás értelmezése felett, ma nem volna egy huncut Mária-dogma sem. Az első Mária-dogma (a theotokos-dogma) ugyanis - tetszik, nem tetszik - V. századi hatalmi játszmák szülötte (ha akarod, részletesen is leírom, de talán magad is utánanézhetsz egy egyháztörténet-könyvben, külön kitérve Cyrillus szerepére). És így vált minden további Mária-dogma alapjává. Ha a Szenthagyomány valóban őrködne a Szentírás értelmezése felett, akkor a skolasztika nem tudta volna egy Arisztotelésztől a domonkosok által átvett filozófia keretébe helyezni a teológia értelmezését. Mert ezzel bizony nagyon sok minden változott, ez (pontosabban az arisztotelészi iustitia dei-értelmezés) hozta vissza az egyszer már eretnekségként elítélt semipelagiánus tanításokat a katolikus dogmatikába (gyakorlatilag elvetve Augustinus tanításait) és ez a folyamat torkolott végül a Tridentinumba. Ne mondd tehát, hogy a Szenthagyomány őrködne bármi felett is, amikor a katolikus egyház teljes XII-XVI. századi történelme azt mutatja, hogy Isten kijelentését a katolikus egyház a filozófia keretrendszerébe helyezte és ezzel alá is rendelte annak. Többek között erre válaszul is született meg a reformáció idején a sola scriptura elv.

Az általad felvetettekhez:

Az eucharisztia áldozat-jellege megint csak egy olyan terület, ami a II-III. század előtt ismeretlen volt, vagyis a katolikus teológiába való bekerülése már önmagában is jele annak, hogy a Szenthagyomány az égvilágon semmi felett nem őrködik, másrészt a benne megjelenő transsubstantiatio tanítása egészen az V-VI. századig csak elvétve fordult elő (pl. Ambrosiusnál), sőt az egyházi középkor elején még találunk pápákat is, akik kikeltek ellene mint tévtan ellen, és csak a IV. Lateráni Zsinat emelte dogmává. A reformátorok egyébként e tekintetben lényegileg W.Ockham tanításához tértek vissza, akit ugyanezekért érdekes módon nem kívánt eretnekként kiátkozni senki.

folyt.köv.
válasz erre: ISándor - 2011-05-12 00:10:19 | megtekintés
gyöngyi 2011-05-12 09:52:52
Mert az Egyház az Igazság alapja és oszlopa és nem egyedül a szentírás: /írod/

A Szentírás élő vagy holt?
A Szentírás azonos az Igével vagy nem?
A Szentírás szent vagy nem?
A Szentírásban Krisztus van jelen vagy nem?
Azonos a Szentírás Krisztussal vagy nem?
Krisztus Isten vagy nem?
Az egyház ha a Szentírás felett áll, akkor Krisztus felett is áll ezáltal! Így gondoljuk?!
Az egyháznak ki az alapja?
Maga az egyház vagy Krisztus?
Krisztus azonos a Bibliával!

Azok a "hagyományok":), amikről ír a Szentírás, véletlenül nem azok, amit ma tennünk kellene Krisztus parancsa szerint?

az a feladat, amelyet Õ adott: „Tegyetek tanítványokká minden népeket… ...... Mt 7,13

válasz erre: ISándor - 2011-05-12 09:00:43 | megtekintés
ISándor 2011-05-12 09:00:43
Szia Alex!

Majdnem átsiklottam a hozzászólásod felett, szinte csak véletlenül akadt meg a szemem rajta, bár szerintem nincsenek véletlenek :-)

Szóval írod:
"A hagyományok nem előzheti meg "Sola Scriptura"-Egyedül a Szentírást! Sőt az Úr Jézus amikor betöltötte a törvényt,ezzel eltörölte a szent hagyományokat!"

A pusztán emberi rossz hagyományokkal természetesen nem értünk mi sem egyet mert ezek ellen az Úr Jézus is felemelte a szavát (Mt 15,2-6; Mk 7,8-13; Kol 2,8). Ezek elvetése természetesen semmilyen ellenállásba nem ütközik nálunk sem. Viszont ez még nem jelenti azt, hogy minden hagyomány rossz. Az igaz, apostoli hagyományokat messzemenőkig helyeseljük és fontosnak tartjuk, mert ez megegyezik a Szentírás tanításával. Ebben az értelemben a Szentírás a hagyomány döntőbírája, de nem abban az értelemben hogy a Szentírás minden hagyományt és az Egyház tekintélyét kizárná. Néhány példa erre:

1 Kor 11,2
Dicsérlek titeket, hogy mindenben megemlékeztek rólam, és megtartjátok a HAGYOMÁNYOKAT, úgy, ahogy átadtam nektek.

2Tessz 2,15
… ragaszkodjatok a HAGYOMÁNYOKHOZ, amelyeket tőlünk ÉLŐSZÓBAN vagy levélben kaptatok.

2Tim 1,13-14
Eszményed az a tanítás legyen, amelyet Krisztus Jézus hitében és szeretetében tőlem HALLOTTÁL. Őrizd meg a rád bízott kincset a Szentlélek erejével, aki bennünk lakik.

2Tim 2,2
s amit tőlem számos tanú jelenlétében HALLOTTÁL, azt közöld megbízható emberekkel, akik alkalmasak rá, hogy másokat tanítsanak.

És itt bejön a képbe az Egyház mert szükség van rá, hogy megóvjon a téves tanításoktól és értelmezésektől

2Pét 3,16
16minden olyan levélben, amelyben ezekről a dolgokról beszél. Vannak bennük nehezen érthető dolgok, ezeket a tanulatlan és állhatatlan emberek kicsavarják a saját vesztükre, akárcsak a többi Írást is.

Mert az Egyház az Igazság alapja és oszlopa és nem egyedül a szentírás:

1Tim 3,15
15hogy ha késném is; tudd, hogyan kell viselkedned Isten házában, amely az élő Isten egyháza, az igazság oszlopa és biztos alapja.


Isten áldását kérve, szeretettel:
Sándor
válasz erre: alex:) - 2011-05-12 07:26:42 | megtekintés
alex:) 2011-05-12 07:53:03
Monty Taylor - „Hazugságok, amiket hiszünk!”

http://www.reformatus.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=27417%3Ahazugsagok-amiket-hiszuenk&catid=102%3Akozlemenyekhirek&Itemid=137&lang=hu
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:40:02
NA ez NAGYON JÓ


Tévedni emberi dolog, de a tévedésben megmaradni: esztelenség. (Seneca)
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:39:40
Olyan lesz, mint a folyóvíz mellé ültetett fa, amely idejében megtermi gyümölcsét, és nem hervad el a lombja. (Zsolt 1,3)

ez a szép jelkép a Biblia első és utolsó könyvében egyaránt megjelenik, az örökélet ígéretének szimbólumaként!

Az Istennel való szüntelen kapcsolatunknak olyannak kell lennie, mint az életrevaló fa gyökérzetének, amely képes akár egy ház alapzatát is tönkre tenni, csak hogy csapadékhoz, tápanyaghoz jusson, s ezáltal életben maradjon. Olyan szilárdan kell belegyökereznünk az Isten kegyelmébe, hogy a legaszályosabb időkben is legyen honnan táplálkoznunk.
Vagy erős gyökérzet hiányában elsorvad a hitünk, s ezáltal egész életünk?
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:34:22
19,16 Ne terjessz rágalmakat néped között! Ne törj felebarátod életére. Én vagyok az Úr!
19,17 Ne gyűlöld szívedben atyádfiát! Fedd meg bátran honfitársadat, hogy ne légy részes a vétkében. Mt 18,15
19,18 Ne légy bosszúálló, se haragtartó a népedhez tartozókkal szemben. Szeresd felebarátodat, mint magadat! Én vagyok az Úr! Mt 5,43; 19,19; 22,39; Mk 12,31; Lk 10,27; Róm 13,9; Gal 5,14; Jak 2,8
19,19 Tartsátok meg rendelkezéseimet! Állatodat más fajtával ne párosítsd! Ne vesd be meződet kétféle maggal! Ne végy magadra kétféle anyagból szőtt ruhát! 5Móz 22,9-11
19,20 Ha egy férfi egy nővel hál, vele közösül, és az a nő egy másik férfi tulajdonában levő szolgáló, akit nem váltottak ki, se szabadon nem bocsátottak, akkor büntessék meg őket, de meg ne haljanak, mert nem volt szabad a nő.
19,21 A férfi vigye el jóvátételi áldozatát az Úrnak, a kijelentés sátrának a bejáratához: egy jóvátételi áldozatra szánt kost.
19,22 Végezzen érte engesztelést a pap a jóvátételi áldozatra szánt kossal az Úr színe előtt, vétkéért, amelyet elkövetett, és így bocsánatot nyer vétkéért, amelyet elkövetett.
19,23 Ha majd bementek arra a földre, és ültettek mindenféle gyümölcsfát, tartsátok a gyümölcsét körülmetéletlennek, három esztendeig legyen körülmetéletlen: ne egyétek!
19,24 A negyedik esztendőben pedig szenteljétek minden gyümölcsét ünnepi ajándékként az Úrnak!
19,25 Az ötödik esztendőben már megehetitek a gyümölcsét. Így bőven fog teremni nektek. Én, az Úr, vagyok a ti Istenetek!
19,26 Ne egyetek semmit a vérével! Varázslást ne űzzetek, és ne jövendölgessetek! 3Móz 7,26-27
19,27 Ne nyírjátok le halántékotokról a hajat! Szakállad végét ne csúfítsd el! 3Móz 21,1-5; 5Móz 14,1
19,28 Ne vagdaljátok be testeteket halottért, és ne végezzetek magatokon tetoválást. Én vagyok az Úr!
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:32:20
23,29 De nem egy év alatt űzöm ki előled, hogy ne legyen pusztává a föld, és ne szaporodjék el károdra a mezei vad.
23,30 Apránként űzöm ki előled, amíg megszaporodsz, és birtokba tudod venni az országot.
23,31 Kiszabom határodat a Vörös-tengertől a filiszteusok tengeréig, és a pusztától az Eufrátesz folyóig. Mert kezetekbe adom az ország lakosait, és kiűzöd őket magad elől.



NINCS ÖKÜMENENÉ


23,32 Ne köss szövetséget se velük, se isteneikkel!
23,33 Ne lakjanak országodban, hogy vétekbe ne vigyenek téged ellenem! Mert ha azoknak isteneit szolgálod, bizony tőrbe ejtenek téged.
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:30:57
23,24 Ne borulj le isteneik előtt, ne szolgáld azokat, és ne cselekedj úgy, ahogyan ők cselekszenek! Sőt rontsd le azokat, és törd össze szent oszlopaikat!
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-05-12 07:29:26 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:30:05
23,13 Tartsátok meg mindazt, amit mondtam nektek! Más istenek nevét ne is említsétek, hallani se lehessen a szátokból!
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-05-12 07:29:26 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:29:26
,2 Ne állj a rosszat akaró többség mellé, és ne vallj peres ügyben a többséggel tartva, nehogy elferdítsd az igazságot.
23,3 A nincstelennek se kedvezz peres ügyében! 3Móz 19,15
23,4 Ha ráakadsz ellenséged eltévedt marhájára vagy szamarára, hajtsd vissza hozzá! 5Móz 22,1-4
23,5 Ha látod, hogy összeroskad terhe alatt annak a szamara, aki gyűlöl téged, ne hagyd magára, hanem segíts rajta!
23,6 A szegény ember igazságát ne ferdítsd el peres ügyében! 3Móz 19,15; 5Móz 16,19
23,7 A hamis ügytől maradj távol, az ártatlant és igazat ne öld meg, mert én nem adok igazat a bűnösnek!
23,8 Vesztegetésre szánt ajándékot ne fogadj el, mert az ilyen ajándék vakká teszi a világosan látókat, és az igaz beszédet is elcsavarja.
23,9 Ne sanyargasd a jövevényt, hiszen ti ismeritek a jövevény életét, mert ti is jövevények voltatok Egyiptomban. 2Móz 22,20; 3Móz 19,33-34; 5Móz 24,17-18; 27,19
23,10 Hat éven át vesd be a földedet, és takarítsd be termését! 3Móz 25,1-7
23,11 A hetedikben azonban hagyd parlagon, hagyd magára, hadd egyenek róla néped szegényei! Ami pedig még rajta marad, egye meg a mezei vad. Így cselekedj szőlőddel és olajfáiddal is!
23,12 Hat napon át végezd munkádat, de a hetedik napon nyugodjál, hogy pihenjen az ökröd és szamarad, és lélegzethez jusson szolgálód fia és a jövevény. 2Móz 20,9-11; 31,15; 34,21; 35,2; 3Móz 23,3; 5Móz 5,13-14
23,13 Tartsátok meg mindazt, amit mondtam nektek! Más istenek nevét ne is említsétek, hallani se lehessen a szátokból!
23,14
A három főünnep

Háromszor szentelj nekem ünnepet évenként!
23,15 Tartsd meg a kovásztalan kenyerek ünnepét! Hét napig egyél kovásztalan kenyeret, ahogyan megparancsoltam neked, az Ábíb hónap megszabott idején, mert akkor jöttél ki Egyiptomból. Üres kézzel senki se jelenjék meg előttem! 2Móz 12,14-20
23,16 Azután az aratás ünnepét, amikor meződ vetésének első termését takarítod be. És a betakarítás ünnepét az esztendő végén, amikor a termést betakarítod a mezőről. 3Móz 23,15-21; 39-43,; 4Móz 28,26-31
23,17 Évenként háromszor jelenjék meg minden férfi az Úristen színe előtt!
23,18 Ne áldozd az áldozati vért kovászos étellel együtt, és ne maradjon meg az ünnepi áldozat kövérje másnap reggelre!
23,19 Földed első termésének a javát vidd el Istenednek, az Úrnak házába! Ne főzz gödölyét anyjának tejében! 2Móz 34,26; 5Móz 14,21; 26,2
23,20
Ígéretek és intelmek

Íme, én angyalt küldök előtted, hogy megőrizzen az úton és bevigyen arra a helyre, amelyet kijelöltem. 2Móz 14,19
23,21 Vigyázz magadra előtte, és hallgass a szavára! Ne szegülj ellene, mert nem bocsátja meg hitszegéseteket, hiszen az én nevem van jelen benne. 2Móz 3,14
23,22 De ha engedelmesen hallgatsz a szavára, és teljesíted mindazt, amit parancsolok, akkor ellensége leszek ellenségeidnek és szorongatója szorongatóidnak.
23,23 Mert az én angyalom előtted megy, és bevisz az emóriak, hettiták, perizziek, kánaániak, hivviek és jebúsziak közé, és kiirtom őket. 1Móz 15,19
23,24 Ne borulj le isteneik előtt, ne szolgáld azokat, és ne cselekedj úgy, ahogyan ők cselekszenek! Sőt rontsd le azokat, és törd össze szent oszlopaikat!
23,25 Ha Isteneteket, az Urat szolgáljátok, akkor megáld kenyérrel és vízzel. És eltávolítom tőled a bajokat.
23,26 Nem vetél el, sem meddő nem lesz senki a földeden. Napjaid számát teljessé teszem.
23,27 Rémületet küldök előtted, és megzavarok minden népet, amely közé mégy. Minden ellenségedet megfutamítom.
23,28 Rettenetes félelmet küldök előtted, amely kiűzi előled a hivvieket, kánaániakat és hettitákat.
23,29 De nem egy év alatt űzöm ki előled, hogy ne legyen pusztává a
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:28:55
Most segíts meg Mária, ó irgalmas Szűzanya!Keservét a búnak, bajnak eloszlatni van hatalmad. Hol már ember nem segíthet, a Te erőd nem törik meg. Hő imáid gyermekidnek nem, te soha nem veted meg. Hol a szükség kínja nagy, mutasd meg, hogy anyánk vagy!
Most segíts meg Mária, ó irgalmas Szűzanya. Ámen
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:28:20
22,17 Varázsló asszonyt ne hagyj életben! 3Móz 20,27; 5Móz 18,10-11; 1Sám 28,3.9; Jel 21,8; 22,15
22,18 Mindenkit meg kell ölni, aki állattal közösül. 3Móz 18,23; 20,15-16; 5Móz 27,21



22,19 Aki isteneknek áldozik, és nem egyedül az Úrnak, azt ki kell irtani. 5Móz 17,2-7


HOL MÁR EMBER NEM SEGÍTHET


22,20 A jövevényhez ne légy kegyetlen, és ne sanyargasd őt, mert ti is jövevények voltatok Egyiptomban. 2Móz 23,9; 3Móz 19,33-34; 5Móz 24,17-18; 27,19
22,21 Ne nyomorgassátok az özvegyeket és árvákat!
22,22 Ha mégis nyomorgatjátok őket, és hozzám kiáltanak segítségért, bizony meghallgatom kiáltásukat.
22,23 Fölgerjed haragom, és fegyverrel öllek meg benneteket, és majd a ti feleségeitek lesznek özvegyekké, és gyermekeitek árvákká.
22,24 Ha pénzt adsz kölcsön a népemből való szegény embernek, ne légy neki uzsorása, ne vessetek ki rá uzsorát! 3Móz 25,35-38; 5Móz 15,7-11; 23,20-21
22,25 Ha zálogba vetted embertársad felsőruháját, naplementéig add vissza neki! 5Móz 24,10-13
22,26 Mert egyetlen takarója, testének ruhája az. Miben háljon? Bizony, ha hozzám kiált segítségért, meghallgatom, mert én kegyelmes vagyok.
22,27 Istent ne szidalmazd, és néped fejedelmét ne átkozd
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:27:28
7,1
Mózes és Áron a fáraónál

Az Úr azt mondta Mózesnek: Lásd, olyanná teszlek a fáraó előtt, mintha isten volnál. Testvéred, Áron pedig a prófétád lesz.
7,2 Te mondj el neki mindent, amit én parancsolok neked. Testvéred, Áron, meg beszéljen a fáraóval, hogy bocsássa el országából Izráel fiait.
7,3 Én azonban megkeményítem a fáraó szívét, és bár sok jelet és csodát teszek Egyiptom földjén, ApCsel 7,36
7,4 a fáraó nem hallgat rátok, amíg rá nem teszem kezemet Egyiptomra. Akkor majd kihozom seregemet, az én népemet, Izráel fiait Egyiptomból súlyos ítéletekkel.
alex:) 2011-05-12 07:26:42
Kedves Sándor.

A "jó " gyümölcsöket sem mi teremjük hanem az Úr Jézus bennünk ha mi is Benne maradunk!!!!!

A hagyományok nem előzheti meg "Sola Scriptura"-Egyedül a Szentírást! Sőt az Úr Jézus amikor betöltötte a törvényt,ezzel eltörölte a szent hagyományokat!
Szentíráson kívül nincs újabb kijelentés,csak a Szent Lélek Istene rávilágít a helyes értelmezésre,de csak újra és újra a Biblián keresztül!
Amúgy a Sola nagyon jól írta meg-még én is tanulok általa,mert tisztán érthetően magyaráz! Ez nekünk is nagy segítség! Az Úr áldjon meg :)
válasz erre: ISándor - 2011-05-12 00:10:19 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:26:26
Az egyháznak a Jézus a fundamentuma,
A szent igére épült fel lelki temploma.
Leszállt a mennyből hívni és eljegyezni őt,
Megváltva drága vérén a váltságban hívőt.

Kihívott minden népből egy lelki népet itt,
Kit egy Úr, egy keresztség és egy hit egyesít,
Csak egy nevet magasztal, csak egy cél vonja őt,
És egy terített asztal ád neki új erőt.

A világ fejedelme föltámad ellene,
Vagy hamis tudománytól gyaláztatik neve,
S míg egykor felderül majd az Úrnak hajnala,
Csak virrasztói kérdik: "Meddig az éjszaka?"

Sok bajban, küzdelemben meghajszolt, megvetett,
De szent megújulásért és békéért eped,
Míg látomása egykor az Úrral teljesül,
S a győzedelmes egyház Urával egyesül.
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:24:25
20,20 Semmit sem hallgattam el abból, ami hasznos, hanem inkább hirdettem és tanítottam azt nektek nyilvánosan és házanként.
20,21 Bizonyságot tettem zsidóknak is meg görögöknek is az Istenhez való megtérésről és a mi Urunkban, Jézusban való hitről.
20,22 És most, íme, én a Lélektől kényszerítve megyek Jeruzsálembe, és hogy mi ér ott engem, nem tudom;
Ap csel
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:23:48
II János Pál bocsánatot kért

1 Hogy a tudományt ellenségként kezelték
2 Erőszakos hittérítés
(pl a szerbeknél feldobták a csecsemőt és lelőtték az anya alőtt)
3 Keresztes háború
4 inkvizició
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:22:07
pénz, pénz
ereklye

Abban az időben nem csekély zavargás támadt az Úr útja miatt. útja miatt: vö. ApCsel 9,2
19,24 Mert egy ötvös, név szerint Demeter, ezüstből kis Artemisz-templomokat készített, és ezáltal nem csekély keresethez juttatta a mestereket. Artemisz-templomokat: A rómaiaknál a görög Artemisz istennő neve: Diana
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-05-12 07:19:21 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:21:29
Aki csak beszél Jézusról , de nem ismeri

19,13 Erre a vándorló zsidó ördögűzők közül is megkísérelték néhányan, hogy a gonosz lelkektől megszállottak felett kimondják az Úr Jézus nevét. Így szóltak: "Kényszerítünk titeket arra a Jézusra, akit Pál hirdet!"
19,14 Egy Szkéva nevű zsidó főpap hét fia is ezt tette.
19,15 A gonosz lélek azonban visszafelelt, és azt mondta nekik: "Jézust ismerem, Pálról is tudok, de ti kik vagytok?"
19,16 Az az ember pedig, akiben a gonosz lélek volt, rájuk ugrott, legyűrte őket, és föléjük kerekedett, úgyhogy mezítelenül és sebesülten futottak ki abból a házból.
19,17 Tudomására jutott ez minden Efezusban lakó zsidónak és görögnek, úgyhogy félelem szállta meg mindnyájukat, és magasztalták az Úr Jézus nevét.
19,18 A hívők közül is sokan eljöttek, megvallották és elbeszélték ilyenféle mesterkedéseiket.
19,19 Azok közül sokan, akik a varázslást űzték, összehordták könyveiket, és mindenki szeme láttára elégették. Mikor kiszámították a könyvek értékét, ötvenezer ezüstpénzre becsülték.
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-05-12 07:19:21 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:20:52
Abban az időben nem csekély zavargás támadt az Úr útja miatt. útja miatt: vö. ApCsel 9,2
19,24 Mert egy ötvös, név szerint Demeter, ezüstből kis Artemisz-templomokat készített, és ezáltal nem csekély keresethez juttatta a mestereket. Artemisz-templomokat: A rómaiaknál a görög Artemisz istennő neve: Diana
19,25 Ez az ember összegyűjtötte a mestereket, valamint a hasonló foglalkozásúakat, és így szólt hozzájuk: "Férfiak, tudjátok, hogy ebből a keresetből származik a mi jólétünk.
19,26 De látjátok, és halljátok, hogy nemcsak Efezusban, hanem szinte az egész Ázsiában nagy tömeget nyert meg és vezetett félre ez a Pál, aki azt mondja, hogy amiket emberkéz alkot, azok nem istenek.
19,27 Nemcsak az a veszély fenyeget azonban, hogy ez a mesterség csődbe jut, hanem az is, hogy a nagy istennőnek, Artemisznek a templomát is semmibe veszik, és így ő, akit egész Ázsia és az egész földkerekség tisztel, el fogja veszteni dicsőségét."
19,28 Amikor ezeket hallották, haragra gerjedtek, és így kiáltoztak: "Nagy az efezusi Artemisz!"
19,29 A zűrzavar kiterjedt az egész városra. Majd megragadva a macedón Gájuszt és Arisztarkhoszt, Pál útitársait, egy akarattal a színházba rohantak.
19,30 Pál is be akart menni a népgyűlésbe, de őt nem engedték a tanítványok.
19,31 Néhány ázsiai főtisztviselő, aki barátja volt, szintén üzent neki, és kérte, hogy ne menjen el a színházba.
19,32 Ott pedig az egyik ezt, a másik azt kiáltozta; a gyűlés ugyanis zűrzavarba torkollott, és a legtöbben azt sem tudták, miért jöttek össze.
19,33 A tömegből a zsidók Sándort állították az emelvényre, őt előre küldve, aki azután kezével intve védőbeszédet akart mondani a népgyűlés előtt.
19,34 De amikor felismerték, hogy zsidó, egyetlen kiáltás tört ki mindenkiből, és ezt lehetett hallani mintegy két órán át: "Nagy az efezusi Artemisz!"
19,35 Végre a város jegyzője lecsendesítette a sokaságot, és így szólt: "Efezusi férfiak, van-e olyan ember, aki ne tudná, hogy Efezus városa a nagy istennő, Artemisz templomának, és az ő égből leszállt képének az őrizője?
19,36 Mivel tehát ezt senki nem vitathatja, nyugodjatok meg, és ne kövessetek el semmiféle meggondolatlanságot.
19,37 Mert idehoztátok ezeket az embereket, akik nem templomrablók, és nem is káromolják a mi istennőnket.
19,38 Ha tehát Demeternek és a hozzá tartozó mestereknek panaszuk van valaki ellen, vannak törvénykezési napok, és vannak helytartók, pereljenek ott egymással.
19,39 Ha pedig ezenkívül van valami kívánságotok, a törvényes népgyűlésen azt is el lehet intézni.
19,40 Mert így is az a veszély fenyeget minket, hogy lázadással vádolnak a mai nap miatt; nincs ugyanis semmiféle oka, amellyel meg tudnánk magyarázni ezt a csődületet." Ezeket mondva feloszlatta a gyűlést
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:20:27
Azután eljárt a zsinagógába, ahol három hónapon át bátran szólt, vitázott, és igyekezett meggyőzni őket az Isten országának dolgairól.
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-05-12 07:19:21 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:19:50
"Hiszen még azt sem hallottuk, hogy van Szentlélek."
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-05-12 07:19:21 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-05-12 07:19:21
Amíg Apollós Korinthusban volt, Pál végigjárva a felső vidékeket, elérkezett Efezusba. Mikor ott néhány tanítványra talált,
19,2 így szólt hozzájuk: "Kaptatok-e Szentlelket, amikor hívőkké lettetek?" Ők így feleltek: "Hiszen még azt sem hallottuk, hogy van Szentlélek."
19,3 Ezután megkérdezte tőlük: "Akkor hogyan keresztelkedtetek meg?" "A János keresztségével" - válaszolták ezek.
19,4 Pál ekkor így szólt: "János, amikor keresztelt, megtérést követelt, de azt mondta a népnek, hogy abban higgyenek, aki utána jön, azaz Jézusban."
19,5 Amikor ezt meghallották, megkeresztelkedtek az Úr Jézus nevére.
19,6 És amikor Pál rájuk tette a kezét, leszállt rájuk a Szentlélek, úgyhogy különböző nyelveken szóltak, és prófétáltak.
19,7 Ezek a férfiak pedig összesen mintegy tizenketten voltak.
19,8
Pál tanítása és csodatételei Efezusban

Azután eljárt a zsinagógába, ahol három hónapon át bátran szólt, vitázott, és igyekezett meggyőzni őket az Isten országának dolgairól.
19,9 Amikor pedig egyesek ellenálltak és nem hittek, sőt gyalázták az Úr útját az egész nép előtt, otthagyta őket, a tanítványokat is távol tartotta tőlük, és mindennap egy Tirannosz nevű ember iskolájában tanított. útját: vö. ApCsel 9,2
19,10 Ez két éven át tartott, úgyhogy mindazok, akik Ázsiában laktak, meghallották az Úr igéjét, mind a zsidók, mind a görögök.
19,11 Isten pedig nem mindennapi csodákat tett Pál keze által;
19,12 úgyhogy még a testén levő kendőket vagy kötényeket is elvitték a betegekhez, és a betegségek eltávoztak tőlük, a gonosz lelkek pedig kimentek belőlük. Lk 8,44-47
19,13 Erre a vándorló zsidó ördögűzők közül is megkísérelték néhányan, hogy a gonosz lelkektől megszállottak felett kimondják az Úr Jézus nevét. Így szóltak: "Kényszerítünk titeket arra a Jézusra, akit Pál hirdet!"
19,14 Egy Szkéva nevű zsidó főpap hét fia is ezt tette.
19,15 A gonosz lélek azonban visszafelelt, és azt mondta nekik: "Jézust ismerem, Pálról is tudok, de ti kik vagytok?"
19,16 Az az ember pedig, akiben a gonosz lélek volt, rájuk ugrott, legyűrte őket, és föléjük kerekedett, úgyhogy mezítelenül és sebesülten futottak ki abból a házból.
19,17 Tudomására jutott ez minden Efezusban lakó zsidónak és görögnek, úgyhogy félelem szállta meg mindnyájukat, és magasztalták az Úr Jézus nevét.
19,18 A hívők közül is sokan eljöttek, megvallották és elbeszélték ilyenféle mesterkedéseiket.
19,19 Azok közül sokan, akik a varázslást űzték, összehordták könyveiket, és mindenki szeme láttára elégették. Mikor kiszámították a könyvek értékét, ötvenezer ezüstpénzre becsülték.
19,20 Így az Úr ereje által az ige hatalmasan terjedt és megerősödött.
19,21 Amikor mindez megtörtént, Pál elhatározta a Lélek által, hogy Macedóniát és Akháját bejárva, Jeruzsálembe megy. Így szólt: "Miután ott már voltam, Rómát is meg kell látnom." 1Kor 16,1-8
19,22 Elküldött Macedóniába kettőt azok közül, akik neki szolgáltak, Timóteust és Erásztoszt; ő pedig egy ideig Ázsiában maradt.
19,23
Az ötvösök zavargása Efezusban

Abban az időben nem csekély zavargás támadt az Úr útja miatt. útja miatt: vö. ApCsel 9,2
19,24 Mert egy ötvös, név szerint Demeter, ezüstből kis Artemisz-templomokat készített, és ezáltal nem csekély keresethez juttatta a mestereket. Artemisz-templomokat: A rómaiaknál a görög Artemisz istennő neve: Diana
19,25 Ez az ember összegyűjtötte a mestereket, valamint a hasonló foglalkozásúakat, és így szólt hozzájuk: "Férfiak, tudjátok, hogy ebből a keresetből származik a mi jólétünk.
19,26 De látjátok, és halljátok, hogy nemcsak Efezusban, hanem szinte az egész Ázsiában nagy tömeget
ISándor 2011-05-12 00:10:19
Kedves Sola Scriptura!

Tudod amikor az ember egyfajta példával él, azt azért teszi, hogy más megvilágításba helyezze kissé az adott kérdést. Ennek megfelelően minden példa sántít kicsit éppen azért mert csak egy hasonlat. Nagyon fontos látni azt, hogy egy ponton túl már el KELL rugaszkodni a példától mert különben csak szőrszálhasogatunk.

Véleményem szerint Csaba mondanivalójának lényege ebben áll (mint ahogy egyértelműsítette is)

"Amit ezzel mondani akartam, az az, hogy paradox módon éppen a szent hagyomány őrködik a szentírás hiteles értelmezése fölött, a kipróbált tanítás a ma született áramlatokkal szemben.

És ha nagyon lemeztelenítem a dolgokat, rádöbbenek: a szektásodás voltaképpeni motorja éppen a sola scriptura elv."

A magam részéről (Csaba majd nyílván kifejti az ő elgondolását is) ezen lényegi megállapításokra várnék valami választ.

De hogy az általad felvetettekre is reagáljak:
1) Utána fogok nézni, hogy pontosan mi is volt az oka annak hogy Luthert eretneknek nyilvánítottak de gyanítom hogy a legsúlyosabb érv (és ez az ami miatt nem lehetünk "asztalközösségben" az az eucharisztiáról vallott nézetek.

2) A Szentlélek valóban segít értelmezni a szentírást, de ehhez egyházi segítségre is lehet és gyakran van szükség (ApCsel 8,26-35) Illetve súlyos tévedések születhetnek ha nincs ez a fajta segítség (2Pét 3:16)

3) Azt mondod: "Nem érv az sem, hogy "mennyi nagyszerű hívőt neveltek" ez vagy az alapján, mert a növekedést egyedül Isten adja" --> márpedig az is írva vagyon, hogy

Máté 7:16 Gyümölcseikről ismeritek meg őket. Vajon a tövisről szednek-e szőlőt, vagy a bojtorjánról fügét?
Máté 7:17 Ekképpen minden jó fa jó gyümölcsöt terem; a romlott fa pedig rossz gyümölcsöt terem.

Szeretettel
Sándor
válasz erre: Sola Scriptura - 2011-05-11 23:10:40 | megtekintés
Sola Scriptura 2011-05-11 23:10:40
Amit leírsz, több dologban is tévedéseket tartalmaz:

1. Aki a sola scriptura elvet vallja, az nem hiszi azt, hogy az Úr bármilyen gyülekezet alapítását rábízta volna. Egy gyülekezet van: amit Krisztus maga épít (Mt 16,18). Megjegyzendő, hogy sem Luther, sem Kálvin nem kívánt új gyülekezetet alapítani, mindketten a keresztyén tanítást akarták Isten kijelentett Igéjéhez visszaigazítani. Más kérdés, hogy ekkorra a trón és oltár szövetségébe mélyen belesüppedt katolikus egyház célszerűbbnek tartotta eretnekként kiátkozni őket, mint visszatérni Isten Igéjéhez (ehhez ugyanis ki kellett volna szállni a püspököknek az államigazgatásból, lemondani a főúri életkörülményekről, a földi hatalomról, satöbbi).

2. Aki a sola scriptura elvet vallja, az nem gondolja, hogy neki új kijelentése van, mert a sola scriptura elvben az is benne foglaltatik, hogy a Szentírás a maga összefüggéseiben vizsgálandó, vagyis a Szentlélek nem ad új kijelentést, hanem a meglevőt segít értelmezni (v.ö. Jn 16,14)

3. Az általad elképzelt döntőbíró a legtipikusabb katolikus érvrendszert veszi elő: annak ad igazat, aki mögött nagyobb időtartamot vél felfedezni. Pedig Isten Igéje ÖRÖK, vagyis teljességgel indifferens, hogy ki mögött hány száz vagy ezer földi év van, az egyetlen fontos szempont az lehet, hogy az általa vallottak hogy viszonyulnak Isten örök kijelentéséhez. Nem érv az sem, hogy "mennyi nagyszerű hívőt neveltek" ez vagy az alapján, mert a növekedést egyedül Isten adja, és az is írva vagyon, hogy mindig van szent maradék (2Kir 19,31).

Tehát a történetben hibás a helyzetkép is, meg a döntésben használt érvrendszer is.
válasz erre: mcsaba - 2011-05-11 18:10:08 | megtekintés
mcsaba 2011-05-11 18:10:08
És hadd szóljak harmadszor is ez ügyben.
Pár hónapja már megy a vita közöttünk, most próbáld beleképzelni magad a következő helyzetbe:

Legyek én a frissen hitre jutott keresztény, mondjuk egy elképzelt "Új Hajnal Gyülekezet" lelkes tagja, aki ugyanolyan buzgón vallom a sola scriptura elvet mint te, a meggyőződéses református.
Amit tudok az Istenről, az kizárólag az, amit a szentírásban olvastam, amikor x évvel ezelőtt megtértem, mert egy szorult élethelyzetemben segített az Úr és rám bízta, hogy alapítsam meg a fenn említett gyülekezetet. Az Úr nekem azt is kinyilváníotta, hogy egy templomot csak úgy szabad építeni, hogy a kapuja keletre nézzen, mert erről kell hogy az igazak belépjenek rajta, sőt azt is kinyilvánította nekem, hogy a gyülekezetben nincsenek lelkészek, papok mert mindenki egyenlő, mindenki pap, mindenki egyforma joggal és tekintéllyel szólalhat meg, hiszen ugyanaz a Lélek itat át mindenkit.Arra is rádöbbentett az Úr, hogy a Keresztelő tulajdonképpen Illés reinkarnációja, mert Ő az az Illés, akinek el kell jönnie.
Most képzeld el magadat, hogy felhozod az ellenérveket, hogy így és így, felsorolod az igehelyeket. Én is felsorolom az enyéimet és mindketten rájövünk, nem tudjuk meggyőzni egymást, hiszen "szavazatunk" egyforma értékű és mindketten igehelyekkel tudjuk alátámasztani érveinket.

Hogy mégis eldőlhessen a vita, meghívunk egy pártatlan harmadik személyt, hogy tegyen közöttünk igazságot. Tegyük fel, hogy megkérdez engem, hogy mi alapján gondolom, hogy nekem igazam van, s én erre elmondom, hogy azért mert én megtapasztaltam az Isten jelenlétét, mert csodák történtek amikor imádkoztunk, különösen az "Illés-áldás" során. Úgy gondolom, hogy nekem nincs szükségem a református tanokra, amiket te hirdetsz, mert azok már nagyon hagyományosak, dohosak, hiányzik belőlük a Szentlélek frissessége és engem pont azért választott az Isten hogy megreformáljam a reformációt. És miért is nem lehetnének ők is Új Hajnalosok, ha már úgysem fontos a gyülekezeti hozzátartozás, mert semmiféle közvetítő csatorna, személy nem szabad, hogy Isten és ember között legyen.

Te elmondod, hogy azért a dolgok nem így vannak, és igaz hogy Isten mindenkihez szólhat, de azért tartod magad ahhoz, ami a Hitvallásban van..és így tovább és elmondod milyen nagy hatással van az emberekre mindmáig Siderius János katechizmusa, mennyi nagyszerű hívőt neveltek az ő módszerei alapján....

És a végén a döntőbíró neked adna igazat:"Tudod Csaba, bár nagyon nagy megtapasztalásaid vannak, és te is igazolni tudod érveidet szentírási érvekkel, én azt mondom, mégis Ibolyának adok igazat, mert amit te állítasz, még nem állta meg az idő próbáját, viszont 400 év tapasztalata azt mutatja, hogy annak, amit Ibolya képvisel, maradandó gyümölcsei vannak".
Eddig az elképzelt történet.

Amit ezzel mondani akartam, az az, hogy paradox módon éppen a szent hagyomány őrködik a szentírás hiteles értelmezése fölött, a kipróbált tanítás a ma született áramlatokkal szemben.

És ha nagyon lemeztelenítem a dolgokat, rádöbbenek: a szektásodás voltaképpeni motorja éppen a sola scriptura elv.
válasz erre: mcsaba - 2011-05-11 14:27:23 | megtekintés
mcsaba 2011-05-11 14:27:23
Igazából jó lenne, ha meg tudnád érten Ibolya, hogy nem ildomos másokat olyan dolgokért rágalmazni, amiket én is elkövetek.

Az hogy melyik könyv került bele a kánonba és melyik nem: ember döntése. Lehet magyarázni így vagy úgy, katolikus vagy protestáns szemmel, a lényeg az, hogy nem az Isten, hanem ember mondja meg, hogy melyik könyv az ihletett és melyik nem. Én ebben nem találok semmi kivetni valót, hiszen Isten ebben is együtt dolgozik az emberekkel. De azt állítani, ez csak a katolikusoknál van így: képmutatás.

A sokat kárhoztatott szent hagyomány nem más, mint arra érdemesült emberek gondolatainak, tanításainak gyűjteménye, akik kifejtik és elmélyítik mindazt, amit az Ige kijelent. Ebben a megközelítésben nyugodtan állíthatom, hogy a Káté és a II. Helén Hitvallás meg a ti szent hagyományotok. És akkor már nem beszélhetünk a sola scripturaról, mert az csak elméletben létezik.
válasz erre: mcsaba - 2011-05-11 08:13:44 | megtekintés
mcsaba 2011-05-11 08:13:44
Örvendezve látom, hogy feladtad a szentírási részek idézgetését. Úgy tűnik beláttad, hogy nem értesz hozzá!

Amiket meg ide leírkáltál: emberek gondolatai. Te úgy gondolod, hogy így kell gondolkodni, hogy úgy gondolkodj, mint a szentírás. Röviden összefoglalva: ha a szentírás egy könyve nem azt tanítja, amit a II. H.H, akkor dobjuk ki, s így a Biblia tanítása máris összhangba kerül azzal, amit mi tanítunk.

Bocsánatot kérek, nem szándékozok senkit sem megbántani, de ha ilyen nagy mellénnyel magyarázza valaki, hogy a katolikus egyház így meg úgy, akkor elmondom, hogy a dolgot a másik fél meg emígy is felfoghatja, ha éppen kötözködni akar.
válasz erre: Simul justus et peccator - 2011-05-11 07:47:22 | megtekintés
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:47:22
BARTH KÁROLY
Sajátosan értelmezte az eleve elrendelést a XX. sz.-ban
„Jézus Krisztus a mi kiválasztottságunk tükre”
Az elvetettség legjobban a kereszten érthető meg. A MI elvetettségünk is ott van. Benne megtörtént a mi elvettetésünk. Ám Krisztus feltámadt, benne mi is feltámadtunk.
Igaz, amit Barth mond, de óvatosan kell vele bánni, nehogy valaki úgy értelmezze, hogy mindenki üdvözül.
A predestináció hármas vonatkozása
1. Jézus Krisztus, Isten kiválasztottja. Ő a kiválasztott és a kiválasztó.
2. Gyülekezet. Isten úgy döntött, hogy az egész emberi nemzetségből egy gyülekezetet gyűjt egybe magának. Ennek ótestamentumi megfelelője Izrael, újtestamentumi alakja az egyház.
3. Egyén. „Neveden hívtalak téged, enyém vagy.” Természetünk szerint elvetettekké váltunk. Rossz döntésünk következményét Jézus Krisztus átvállalta.
A kiválasztást az Atya – idő előtt elkezdte
A Fiú - időben folytatta
A Szentlélek - idők végi célhoz juttatja
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:46:30
Kálvin

A kegyelemről szóló tanítás részeként van jelen, és nem önállóan. Azt mondja, hogy aki visszautasítja ezt a kegyelmet, elkárhozik.

SZENTLÉLEK ELLENI BŰN


Nem tant mond ki Kálvin, hanem csak korrigál vele. Tehát ez egy tanszabályozó dogma.
Hogyan történt?
Genfben szólt az Ige. Voltak, akik megtértek. – Voltak, akik nem.
Hol a hiba?
1. Igehirdetőben. – de akkor senki nem tért volna meg.
2. Hallgatóban – ám akkor az ember nagyobb lenne Istennél, ha Isten képtelen lenne megragadni a hallgatóságát.
®Tehát egyedül Isten szuverenitásán múlik. Az Ő hatalma és döntése, hogy megnyit emberi szíveket, vagy nem!
Róm. 8: 29-30
Egyeseket elhívott, és valamire elrendelt. Valamilyen célra eleve elrendelt. Kegyelméből kiválaszt. Pl.. Izraelt a többi nép közül. Mire? Célra, hogy népek világossága legyen. A világegyetemből a Földet, hogy az emberiség otthona legyen. Pl. a prófétákat, hogy hirdessék az Ő szavát, stb.
Az elrendelés = megbízatás, mandátum, tisztség!
Így lehet a polgári foglalkozás Istentől kirendelt feladat. Ő adja a megbízatást, a munka így válik hivatássá.
A protestáns országokban az emberek ilyen szellemben dolgoztak és dolgoznak ma is. Ez a gazdaságban is meglátszik. Pl. Hollandia, Írország, Svájc.
Isten magának választ ki. Életünk értelmét az adja, hogy nem a magunké, hanem Istené vagyunk.
A kegyelmi kiválasztás nincs lezárva! Az utódok az eleve szót értelmezgettél. Mikor történt? Bűneset előtt vagy után?


ITim. 2:4 „Isten akarata, hogy minden ember üdvözüljön”
A Bibliában az emberre való IGENen van a hangsúly!
Jézus Krisztus nem akarta ezt a kérdést jobban megmagyarázni. „Igyekezzetek bemenni a szoros kapun.” ® Fel kell tenni magamnak a kérdést, hogy: „Van üdvbizonyosságom?”
Mi lesz azzal, akit szeretünk?
Magam felől üdvbizonyosság ® felelőssé tesz
Mások felől reménység.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:42:31
Isten kegyelmi kiválasztása (H. K. 1, 2)
(predestináció, eleve elrendelés)

Electio = kiválasztás, a Biblia ezt a szót használja.
Nem ettől a gondolattól vagyunk kálvinisták. Nem ez volt Kálvin legfontosabb hittétele.
A kegyelmi kiválasztás Isten titka. Annyit tudhatunk róla, amennyit az Isten jónak gondolt elmondani. Csak imádkozva lehet ehhez a kérdéshez hozzányúlni. A gondolat nem Kálvintól származik.


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Augustinus a IV. sz.-ban már elmélkedik róla. Origenész: „minden ember üdvözül”. Augustinus ezzel a nézettel szembeszállt. Lesznek, akik Isten kegyelméből üdvözülnek, másokat meghagy bűnös állapotukban.
Vannak, akiket ® kiválaszt
® meghagy a bűnben
Isten nem szeszélyes, ingyen kegyelemből, hit által üdvözít.
Pelagius: „Cselekedetek által lehet üdvösséget nyerni.”
® Nem tudunk magunktól jót cselekedni, Isten kegyelmére van bízva a kérdés. Nem érdem szerint választ ki.
Pál a Rómaiakhoz írott levelében ingyen kegyelemből való megigazulásról beszél. Először a zsidókat, majd a keresztyéneket választotta ki a pogányok közül.
Zwingli teológiájában is benne van a kiválasztás tana, nagyon szélsőségesen. Nála az üdvösség sorsként van megszabva.
Luthernél is megtalálható ez a tan.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:41:13
3. Az ige hármas alakja

1. hirdetett ige “A hit hallásból van”
2. Írott ige
3. Kijelentett (testté lett) ige = Jézus Krisztus
Ez a tapasztalati sorrend, a Lényegi út ennek a fordítottja:
I. Isten kijelentette magát Jézus Krisztusban.
Ez Isten legsajátságosabb kijelentése, a primer kijelentés. Cselekvője Isten maga.
II. Vannak tanúk ® az első generáció a szemtanúk után az apostolok . Róla tesznek bizonyságot a Biblia szerzői. A bizonyságtétel először szóban terjedt, így torzult is. Pálnál már versbe szedett részeket is találunk.
III. A Szentírás alapján hirdettetik az ige

Járjuk be a tapasztalati utat:
1. először halljuk az Igét.
A prédikáció tárgya az Ige. Az igehirdetés megbízatás Istentől (missziós parancs). Az Ige maga kívánja a prédikálást.
Biblia = kánon, mérték, mely normája a prédikációnak.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:40:54
Pótlékok: - Ige helyett önmagát prédikálja
- az egyháztörténet eseményeit "újságként" magyarázza.
Az igehirdetés tárgyalásakor szembetaláljuk magunkat a katolicizmussal is.
A római katolikus egyház elsőrenden nem az igehirdetés, hanem a sákramentumok egyháza. A reformált egyházakban más a helyzet, az igehirdetés a központ.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:40:36
• csak Istent kell félnie, nem szabad félelemből a világ elvárásaihoz igazodnia
• Ora et labora (imádkozz és dolgozz)
Két végletes érzés a prédikációval kapcsolatban: - hiába prédikálunk
- elbizakodottság
Cselekedeteink: válasz a prédikációra.
Isten egy festményt, vagy zeneművet is felhasználhat az igehirdetésre.
Prédikáció a protestantizmusban és a katolicizmusban
A prédikációban az emberi szó nem magától értetődően, hanem isteni csoda folytán válik IGÉVÉ, mikor a Szentlélek munkál mind a prédikációban, mind a hallgatóban. A protestáns modernizmus nem akarja hinni ezt a csodát. Ebből a hitetlenségből következik a modern prédikáció kortünete, erőtlensége.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:40:21
A dogmatika azon őrködik, hogy a hirdetett ige Isten saját szava legyen.
A dogmatika tárgya az igehirdetés, az igehirdetésnek soha nem tárgya a dogmatika!
- Hogy mit prédikáljunk, azt a Biblia mondja meg. A Szentírás a kötöttsége is. A Biblia soha nem válik unalmassá.
- A textust mindig a Biblia egészével való összefüggésben vizsgáljuk meg.
- Az adott viszonyok között aktuálissá kell válnia.
- A Biblia kiprédikálhatatlan.
Dogmatika: „az ember bűnei megbocsátattak”
Igehirdetés: „a te bűneid megbocsátattak”
A prédikáció Istenből indul ki, a dogmatika a prédikáció tényéből.
A prédikátornak vigyáznia kell:
• nehogy hamis igényeknek akarjon megfelelni
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:39:58
Különböztessük meg a prédikációt a vallásos beszédtől. A vallásos beszéd tárgya Isten, nem zárja magába Istent, csak utal rá, s megelégszik ennyivel. Istenről, míg a prédikáció Istenből beszél, alanya Isten.
Az imádságban és éneklésben nem igét hirdetünk, hanem kérjük azt Istentől, vagy hálát adunk megszólalásáért, Isten felé fordulunk. Az ember felé fordulunk a szeretettevékenységben és a vallásoktatás során, de ez sem igehirdetés.
Miért tulajdonítunk a prédikációnak különös hivatást? Mert az egyház Ura, az Úr Jézus Krisztus akarata és rendelése. A prédikáció nem kötetlen vallásos beszéd tehát, hanem írásmagyarázat. De a kötöttség nem jelenti az Írás szavainak puszta ismétlését, vagy a Biblia szövegének egyszerű körülírását.
A prédikáció tehát Istentől rendelt, isteni Igéket és parancsolatokat közlő aktuális írásmagyarázat.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:39:36
A dogmatika és az igehirdetés
Az egyház alapvető tevékenysége a kijelentésről való bizonyságtétel. “A hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által” (Róm 10;17)Ez a bizonyságtétel elsősorban a prédikációban megy végbe.
A dogmatika funkciója: kritikai őrszolgálat
Őriz az elhajlásoktól. Megvizsgálja a prédikációt, hogy megfelel-e a rendeltetésének.
Az igehirdetés funkciója: tanít, erősít, hitet támaszt, fedd és vígasztal. Azt mondja el, amit az Isten akar. Óriási felelősség és méltóság, hogy valóban Isten szava legyen. “Predicatio verbi Dei est verbum Dei” (= Isten Igéjének prédikálása Isten Igéje) Nekem mindent meg kell tennem, a Szentlélek ezt pecsételi meg.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:38:45
A római egyház szerint cselekedeteink által hozzájárulunk az üdvösséghez.
Mi küzdünk Isten tárgyiasítása ellen. A protestantizmus nem tűri, hogy bármely hit-igazság az Isten-igazság egyedüli birtokosaként lépjen fel.(Tillich) Azt kell hinni, amit a katolikus egyház vall: ezt visszautasítjuk.
Vannak abszolút igazságai is a református egyháznak, de folyamatosan formálódunk is közben. Az Isten Igéje élő és eleven ® megújulunk.
Semper reformanda = Szüntelenül változó és megújuló egyház vagyunk.
Napról-napra szabad megújítanunk a hitünket. Ha valaki a Szentírásból jobbra tanít, mi fejet hajtunk.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:21:03
Összefoglalva: mindezen veszélyekre figyelmeztetni kellett volna. Ilyen terhelt könyvek semminemű felvilágosítást nem nyújtanak az apostolok gondolatvilágát illetően. Az apostolok gondolatvilága ugyanis Istené volt, mikor ihletetten írtak „Nem támad prófétai szó saját magyarázatból, hanem Istentől felindítva szólottak az Isten emberei!” E könyvek nem Isteni eredetűek. Nehéz akkor megérteni, annak a teológusnak aki Isten gondolatát kutatja, hogy mit segít neki egy nem inspirált könyv? Végezetül a Szentírás helyes magyarázatának szabályával is ellenkezne e könyvek használata, mert a II Helvét Hitvallás csak olyan magyarázatot ismer el, mely a Szentírásból van véve!
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:20:47
28.§. Annál is inkább nem, mivel egyik apokrif író se követel Isteni tekintélyt. Jézus Sirach fia egyenesen tagadja. A 2 Makkabeus könyv 2,23 is.
29.§. Báruch könyve történelmi tévedéseket tartalmaz. Ráadásul a Báruch 1,2 ellentmond a Jer 43,6-7-nek.
30.§. Egyes könyvek önmaguknak is ellent mondanak. 1 Makk 6,4-16 a 2 Makk 1,13-167-nak pl.
31.§. A 2 Makk 12,43-45 halottakért való imát tanít - amit a Biblia átokkal tilt!
32.§. A Tóbiás és Ezdrás megigazulást tanít cselekedetek által.
33.§. Ugyancsak Tóbiás helyesli a hazugságot. A 2 Makkabeus pedig az öngyilkosságot!
34.§. Judit öldöklést ajánl Tóbiás pedig jóváhagyja a bűvészetet. A Bél és a sárkány gyermekes hiszékenységet árul el!
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:20:31
24.§. Egyik apostol se idézi, ami azért figyelemre méltó, mivel Pál háromszor is idéz pogány költőket! ( 1 kor 15,33. Tit 1,12, ApCsel 17,28 ) Egy ízben pedig Philóntól. ( 1. Kor 15,46.)
25.§. Egyébként is súlyos hiba lenne csak azért kanonikusnak mondani egy egész könyvet mert abból valaki idéz az Újszövetségben. Hiszen Idézés során Isten Szentlelke csak azt az egy mondatot alkalmazta és a Szent Irat volta a Szentlélektől nem a szerzőtől van. Ellenkező esetben pl. a filozófus Philón összes műveit be kellene vennünk a Bibliába. Aztán akiket még Philón idéz azokat is, és így tovább.
26.§. Ezen apokrifusok Malakiás próféta által kapott végső parancsot is áthúzzák (Mal 4,4-6. v.) Malakiás által Isten megüzeni, hogy ne várjanak másra, mint a második Illyésre. Akiről Jézus nyilatkozik, hogy eljött. Tehát a két testamentum között Isteni kijelentés nem történt!
27.§. Tény, hogy néhány ősegyházi teológus idéz apokrif könyvet - Origenész, Athanasius, Cirillus és Epiphanius keleten nyugaton egyedül Ágoston. Ám ez a Krisztus utáni teológiai botlás minket semmire sem kötelez.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:20:14
Rúth a Bírákban, Siralmak a Jeremiásban. Tehát itt is azt látjuk, hogy a könyvlajstromok inkább szűkebben, ahelyett, hogy bővebbek lennének.
19.§. A zsidó teológia a Septuagintába felvett iratokat szintén apokrifeknek nevezi. A Talmud „szefórim chicónim”-nak nevezi azaz Bibliából kizárt könyveknek.
20.§. Philó és Josephus tanúskodik minden kanonikus Ószövetségi könyv mellett.
21.§. Az Ószövetségi apokrif könyvek viszont nem találhatók egyik kanonikus irat lajstromában sem.
22.§. Bizonyítható, hogy az apokrif könyveket nem tekintették hitszabály mértékének a tridenti zsinatig. 1545-ig!
23.§. Sem Jézus nem idézi egyszer sem, ami azért is fontos, mert Jézus az Ószövetséget sűrűn idézi. Minden apró hibát is felfed vitáiban. Elképzelhetetlen lenne, hogy ha ezek az apokrifek szenti iratok lennének, Jézus ne figyelmeztetette volna kora farizeusait. Kisebb dolgokat is felrótt, nemhogy egész könyvek kihagyását. Márpedig a Jézus korabeli farizeusok nem tartották az apokrifeket szent iratoknak.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:20:03
17.§. Az Ótestamentum kanonizációja:
Első renden az ótestamentum kánonszerűségét legjobban az Újtestamentum bizonyítja. 263-szor idéz az Újszövetség az Ószövetségből, így csaknem minden ószövetségi könyvet idéz szent iratként. 350-szer utal rá, tehát minden ószövetségi könyvre utal az Ujszövetség.
18.§. Az Ószövetségi régi könyvlajstromok zsidó csoportosításban, de a mai teljes Ószövetséget tartalmazzák. Zavarba ejtő néha, mikor 22 bibliai könyvről beszélnek. Ennek egyszer oka van. Számos könyv belefoglaltatott az előtte állóban. Pl. Eszter Nehémiásban,
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:19:48
Mint látjuk, a mai Bibliai könyveink szubjektív felismerése egy folyamat volt, de apokrif könyv komolyan fel nem merült egyik listán sem. (Sokan akarták az Ujszövetség könyvit megtoldani Péter neve alatt hamisítottak Péter evangéliumot, volt Jakab evangéliuma is. Ezek az Újszövetségi apokrifek. Pont az ilyen hamisítások miatt kellett megállapítani a kánont. A kanonizációt jellemzi, hogy jelen Bibliai könyv felett is vitatkoztak, nem pedig a fordítottja, hogy egy hamisítványt bevegyenek. Újabb kanonizációról a keresztyén egyház hallani sem akart. Szó sincs az Újszövetséget illetően deuterokanonikus könyvekről, csak apokrifek vannak. Akár Bulgakov Mester és Margaritájában, nincs elsődlegesen friss és másodlagosan friss hal. A hal vagy elsődlegesen friss, vagy romlott. Az elsődleges frissesség egyúttal az utolsó frissességi fokozat is!)
Mivel a régi könyvlajstromok közül 6 minden jelenlegi újszövetségi bibliai könyvet tartalmazott, ezért jelen Újszövetségünk teljessége homolegumena, melynek néhány könyve felett néhányan vitatkoztak ugyan de e vita elült.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:19:35
Philastrius kihagyja a Zsidó levelet és a Jelenések könyvét.
Amphilochius felveszi de jelzi, hogy a Jelenések könyvét Antilegomenának tartja.
Hieronymus csak a Zsidó levelet kérdőjelezi meg.
A Szír Bibliafordítás (Peshito) a 2 Péter, 2,3 János a Júdás leveleket és jelenések könyvét hagyja ki.
A latin Bibliafordítás a Zsidó levelet. (Ugyanis Hyeronimus fordította.)
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:19:22
A négy Evangélium, Apostolok cselekedete, Pál 13 levele, János és Péter első levele. (Ezek kezdettől fogva elismertek = azaz szűkebb értelemben homologumenák voltak.) A többi Újszövetségi könyv Antilegomena ( vitatott) volt kezdetben. Csak ennyit jelent ez, hogy nem ismerték fel rögtön Isteni eredetüket. Később felismerték - ez Isten kegyelme, és így homologumenák lettek - tágabb értelemben. Ma más vitatni nem lehet. E halogatás bizonyítja, hogy milyen lelkiismeretesen jártak el. A felismerés fokozatosan történt. A 200 és 40 esztendő közé eső időszak alatt 15 könyvjegyzék lett közzétéve.
Ezek közül 6 - Anastasiusé, Epiphaniusé, Ruffinusé, Augustinusé, a harmadik kartagói gyűlésé és Aeropagitai Dénes neve alatt fennmaradt névtelen szerző listája pontosan megegyezik a mi bibliai könyvjegyzékünkkel.
Cirill és a laodíceai gyűlés kihagyja a Jelenések könyvét.
Cajusé kihagyja a Jakab levelét, Péter 2. És János 3. Levelét, valamint a Zsidó levelet.
Origenész kihagyja János és Júdás levelét, noha más művében mellettük szól.
Eusebius jegyzéke említi, hogy némely gyülekezetben Jakab, Júdás, 2 Péter, 2-3 János levelei és a Jelenések könyve nincs használatban.
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:19:04
B. / AZ APOKRIF KÖNYVEKRŐL NORMÁLISAN ÉS RÖVIDEN

16.§. Homologumena:
A teljes Biblia, mint Isten kijelentése már a világ teremtése előtt létezett - tehát a legrégibb irat objektíve. A Biblia Objektív oka Isten. Amikor az emberek egy-egy iratról felismerték, hogy Isteni eredetű, akkor szubjektíve is megtörtént Isten világ teremtés előtti titkos tanácsvégzésének ezirányú befogadása. Ezt perfekualizációnak hívják. Ennek is oka Isten!
Homologumena szűkebb értelemben azt jelenti, mikor egy iratról földi keletkezésének kezdetétől fogva felismerték, hogy Isteni eredetű! Tágabb értelemben pedig azt, mikor egy iratról felismerik végre - több kevesebb idő után, hogy Isteni eredetű! Tágabb értelemben a teljes ótestamentum homologumena volt a keresztyén kor első századában. Az Újszövetség 27 irata közül szűkebb értelemben homologumena volt 20. Ezek:
Simul justus et peccator 2011-05-11 07:18:50
13.§. Hogy mégis miért fordították le újra és adták ki. A szerző több okot is felsorol. Nehéz megérteni, mikor pl. Kálvin műveinek 90%-át még mindig nem fordították le, mikor pl. a reformátorok apokrif könyvekről alkotott írásait sem fordították le, miért is lehetett erre oly nagy szükség? Mi sejtjük!
14.§. Az intertestamentális korszak belső hitbéli hagyományait fontosnak tartja a cikk írója megismerni? Egy kérdésünk van csupán? Miért kell a tévtanoktól hemzsegő iratokat minden figyelmeztetés nélkül kézre adni? Nem elég nagy még a zavar?
15.§. „De”-vel kezdett mondatát Márkustól idézem búcsúzóul:
„De mindezeknél az érveknél fontosabb a harmadik.” Ezután teológiai érveket igyekszik felhozni, melyeknek silányságát úgy mutatom ki, hogy egyszerűen leírom a helyes teológiai álláspontot az egész kérdéskörrel kapcsolatban. Márkus teológiainak szánt érveiben hibát keresni ugyanis oly nehéz, mint vizet keresni a tengerben. Mikor egy autógumi mindenestől fogva cafatokra szakadt, akkor újat teszek bele. Éppígy Mákust se foltozom, hiába is lenne.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.