Kultúra
2010-10-21 11:19:00
Gandhi szembehelyezkedett a vallásávalHinduizmus - kereszténység: lényeges a különbség
Mahatma Gandhi keresztény elemekkel ötvözte a hindu tanításokat – állítja Noel Sheth, a napokban Budapesten járt indiai jezsuita szerzetes, aki exkluzív interjút adott a mindennapi.hu-nak.
„A hinduizmusnak és a kereszténységnek számos közös tanítása van, a lényeg mégis a különbség, mert a különbségek tükrében tanulhatunk egymástól” – vallja Noel Sheth, az indiai Punei Pápai Szeminárium professzora. A teológus a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karán, az Együtt az úton című rendezvénysorozat keretében tartott előadást a minap.
Sheth azért járja a világot, hogy híveket szerezzen a hindu-keresztény párbeszédnek és Gandhi tanításának. Mahatma Gandhi erőszakmentessége és tanításainak időszerűsége című előadása után életéről és kettős, hindu-keresztény elkötelezettségéről beszélgettünk.
Noel Sheth Budapesten
„Igen is, meg nem is” – válaszolta kérdésemre, hogy katolikus családban született-e; édesapja katolizált, édesanyja szikh maradt. A mély vallásosság azonban közös volt szüleiben, és Sheth atya a hívő családi légkör hatására választotta a papi hivatást. Az ősi India nyelvei és szent könyvei érdekelték; megismerte a buddhizmust, a hinduizmust, és annak dzsainista ágát, valamint erőszakmentes filozófiájának, az ahimszának vallási gyökereit; katolikus teológusként pedig felfedezte a kereszténységgel való közös vonásaikat.
Nyugaton a keresztény vallás elvesztette a társadalmi értékrendet meghatározó szerepét, hogyan tudta a hinduizmus a mai Indiában megtartani tömegbefolyását? - kérdeztem Sheth atyát, aki a választ a 970 milliós indiai népesség 82 százalékát kitevő hinduk vallásának eltérő jellegében látja. „A különböző helyzet a két vallás különböző szemléletéből adódik. A hinduizmus ciklikus világnézet: megsemmisülés és újrateremtődés, halál és születés körforgását tanítja, azt, hogy minden megismétlődik. Ebből következik, hogy isteneik koronként újra és újra megszületnek, mert időnként a hívők közelében akarnak lenni. A hindu istenek olyanok, mint a jó barátok, akik olykor látogatóba érkeznek. Ezzel szemben a kereszténység lineáris világszemlélet, amely szerint az élet egyetlen nagy, közös cél felé halad. Ebből persze az következik, hogy Jézus Krisztus is csak egyszer született a világra. Isten olyan hatalmas, hogy elég volt egyszer közénk küldenie Fiát ahhoz, hogy meg tudja váltani a világot.
Tüntető indiai keresztények
A társadalmat alakító hinduizmusnak azonban léteznek árnyoldalai is: a hindu vallás konzerválta az 1947-es indiai alkotmány által betiltott kasztrendszert, amely felelős a tömegek iskolázatlanságáért, és azért, hogy az ország lakóinak negyven százaléka a szegénységi küszöb alatt, nyomorban él. Noel Sheth erről, és a megoldást jelentő gandhista filozófiáról is szólt. Gandhi erőszakmentes filozófiájának gyakorlásával fel lehetne számolni az idejétmúlt kasztrendszert – állítja a professzor. Az erőszakmentesség az 1948-ban elhunyt jogász és politikus tanításaiban nem pusztán azt jelenti, hogy „nem bántok másokat”. A cselekvő erény és a személyes példaadás fontos eleme az ahimszának. „Mi magunk legyünk a változás, melyet látni szeretnénk a világban” – hangsúlyozta példaképe legfontosabb alapelvét.
Indiai keresztények
A szír-malankár egyház – a kétezer éves indiai kereszténység első egyháza – Pál apostol missziós munkája nyomán jött létre. A háromféle rítushoz (latin, szír-malankár és szír-malanbár) tartozó katolikusok lélekszáma 16 millió. Az indiai egyházak a katolikus egyházzal egységben, önálló jogú nagyérsekségekként működnek, 21 érsek, 105 püspök, 14 100 pap, valamint 62 ezer apáca és 3 ezer szerzetes szolgálatával. Kiépült iskolahálózatuk van, és ők működtetik India egészségügyi, illetve szociális intézményeinek (kórházak, orvosi központok, árvaházak, leprásokat és tbc-seket gyógyító, HIV-fertőzötteket kezelő központok, hajléktalanellátók) 5-6 százalékát. A Kalkuttai Teréz Anya alapította Szeretet Misszionáriusai szerzetesközösség az egész világon elterjedt. A hindu fundamentalisták 1990 óta fizikailag is fenyegetik a katolikus egyházakat, a fundamentalista kormány pedig korlátozza működésüket.
Miután fellépett a kasztrendszer ellen, Gandhi szembehelyezkedett saját vallásával. Még az igaz ügy érdekében sem indokolt az erőszak, mert az erőszak mindig erőszakot szül – tanította. Gandhi a britekkel szembeni, erőszakmentes függetlenségi harc során vállalta a börtönt és a kínzást, India 1947-es függetlenné válása után pedig élete kockáztatása árán is törekedett a fegyveres konfliktusba keveredő hinduk és muszlimok kibékítésére. (Életét végül egy hindu fundamentalista lövései oltották ki.)
Az erőszakmentesség dzsainista erényét gyakorló Gandhi számomra krisztusi személyiségnek tűnik; a személyes példaadásra, az igazságért való kiállásra, a szenvedés, a börtön és a mártírhalál vállalására Jézus tanított – vetettem fel.
Ebből a szempontból Gandhi igazi keresztény volt, és nem hindu – mondta Noel Sheth. – A hinduizmusban Isten nem vállalja a szenvedést az emberek helyett. Éppen önfeláldozása teszi Jézust sok hindu szemében vonzóvá, akik egyébként jóval többet tudnak Jézus Krisztus alakjáról, mint a kereszténységről” – tette hozzá.
Honnan? – vetődik fel a kérdés, hiszen Indiában nem tanítják más vallások teológiáját. Ez igaz, de a Bibliát az ország 17 hivatalos nyelvének többségére lefordították; a Szentírás népszerűségének bizonyítékaként Sheth atya a közelmúltban megjelent maráthi fordítást említi, amely 20 nap alatt az utolsó példányig elfogyott.
D. Veszelszky Sára
|