Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Tudomány
2012-01-06 15:00:00

A vallási türelmet is tanulni kell

Új, vallásközi egyetem: a jó erkölcs jó üzlet?

Múlt év szeptembere óta működik az USA Dél-Kalifornia Államában a világ első vallásközi egyeteme, a Claremont Lincoln teológiai akadémia. A kezdeményezés sikere elsöprő, rengeteg a jelentkező.

A világ első vallásközi egyeteme nevének egyik felét a korábbi, metodista iskolára utalva kapta, ez a Claremont, a másik felét, a Lincoln nevet attól a férfitől, aki 50 millió dollárt adományozott az „interfaith”, a hitek közötti projekt létrehozására, illetve az egyetem megteremtésére. David Lincoln mérnök, tolmács, nevelési tanácsadó, non-profit cégek vezetője volt. 2003-ban kezdte el látomása megvalósítását.


Az álomból valóság – a nevelés új modellje

2003-ban David Lincoln levelet írt az akkori Claremont felekezeti teológiai iskola elnökének, Jerry Campbellnek, s felvázolta nevelési és stratégiai elképzeléseit. Látomása és célja az volt, hogy olyan intézetet hozhasson létre, amelyben a nevelés új modellje értelmében a vallási hagyományok és hitek képviselői ne egymástól elkülönülten, hanem egy fedél alatt, egymást is megismerve folytassák a maguk vallása, hite szerinti nevelést és oktatást, illetve tudományos kutatást. Üzletemberként évtizedeken át látta, gyakorolta, hogy a hitnek és az etikának fontos szerepe van a „sikerben”, az eredményességben.

Szlogenje volt: „Jó erkölcs – jó üzlet!”. Felesége, aki keramikus, művészi érzékkel és intuícióval segítette férje terveinek megvalósulását. Az etikus üzleti, művészi gondolkodás és életmód népszerűsítése, elterjesztése céljából már korábban létrehozták az Alkalmazott Etika Lincoln Központját az arizonai egyetemen, egy másik intézményben pedig a Globális Menedzselés és Etikaközpontot. Nagy álmuk azonban olyan egyetem létrehozása volt, ahol a vallásközi nevelés megvalósulhat a tolerancia és a másik ember vallásának, hitének tisztelete, illetve értékeinek megbecsülése szellemében.


A cselekvő spiritualitás, a vallási intelligencia fejlesztése sok fiatalt vonz

A teljes egyetemi képzést, doktorátust és más tudományos fokozat elérését, valamint a tudományos kutatáshoz tág teret nyújtó egyetemen Lincoln szellemében az oktatás a múlt nyár végén indult be. De 2010 nyarára már összeállt a tanári kar, s az alapító akaratának megfelelően a keresztyén teológia mellett a keleti vallások, a buddhizmus és a jainizmus bemutatása is része a programnak. Elsősorban a zsidó vallás és az iszlám oktatása képezi hangsúlyos részét az egyetemi képzésnek – magyarázza Jerry Campbell tiszteletes, a keresztyén kar igazgatója. Nagyon fontos megtalálni a különböző vallások és etikai nézetek között a találkozási pontokat – mondja Claudia Pearce, az egyetem kommunikációs felelőse.

Meglehetősen nagy érdeklődést ébreszt a fiatalokban az egyetem programja. A képzés során elsajátítják a különféle, főként vallási természetű vagy gyökerű konfliktusok kezelésének technikáit, a közösségszervezés, közösségépítés módszereit, megismerkednek a politikai etika rendszerével, a cselekvő spiritualitás és a vallási intelligencia szerepével a mai és a holnapi világban, hogy az emberek a rohamos technikai és technológiai fejlődés közben ne maradjanak emberségükben kiskorúak, erkölcsileg fogyatékosak.

Három, párhuzamos szinten folyik az oktatás az egyetemen. A Claremont Teológiai Iskolában a bibliai-keresztyén vallást, illetve felekezeteket ismerik meg a hallgatók. A Kaliforniai Zsidó Vallás Akadémián a héber nyelv és Biblia, történelem megismerése a cél, a Dél-kaliforniai Iszlám Központ feladata pedig, hogy a legfiatalabb „könyves vallás” világába bevezesse a fiatalokat. A multikulturális, „multi-vallásos” világban igen fontos a vallásközi nevelés és oktatás szerepe a különféle konfliktusok átlátása, kezelése, megoldása szempontjából. A vallási türelmet is tanulni kell, s ennek egyik műhelye ez az egyetem, ahol több olyan program fut, amelyen a keresztyén, zsidó, muszlim hallgatók együtt vesznek részt, s közben pozitív tartalmú kapcsolatok épülhetnek közöttük. Ennek a jelentősége a jövő szempontjából alig becsülhető túl.


Az új demográfiai valóság és a toleráns jövő iskolája

Tami J. Schneider, az egyetem héber bibliaismereti tanszékének a vezetője: „Nagy kedvelője vagyok a vallási különbségeknek. Úgy vélem, többet tudunk meg önmagunkról, saját vallásunkról, s jobban ragaszkodunk is hozzá, ha megismerjük, mások miként hisznek, hogyan és miért gyakorolják úgy, ahogyan a vallásukat”. Grace Yia-Hei Kao etika professzor a hallgatók közötti interaktív ismeretszerzést találja igen fontosnak. Jan Love dékán, a keresztyénség ismeretének és a világpolitikának a tanára az új demográfiai valóság kihívásaira adható válaszok átgondolását, keresését látja igen hasznosnak.

Azzal, ami itt elkezdődött, remélhetőleg történelmet csinálunk, s lesz folytatása, elterjedése az ilyen szellemű vallásközi, értékmegőrző, másokat megbecsülni tanító oktatásnak, nevelésnek – mondják szinte koreografált egyhangúsággal és meggyőződéssel a tanárok. Nagyon-nagyon jó lenne, ha ez a szellemiség valóban történelmet tudna csinálni, formálni, építeni, főként a felnövekvő nemzedékekben. Nagy szükség van erre már ma, de még nagyobb szükség lesz rá a jövőben, hogy vallása és Istene nevében senki ne forduljon szembe a másik emberrel…

 

Békefy Lajos

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Máshitűek
  • Interjú: Tóta W. Árpád a vallási élményeiről
  • Korea magyar szemmel 1. rész - Szöul (videó)
  • A világ legnépszerűbb vallásai
  • Mi az a bibliodráma?
  • Nők az iszlámban: Ezeregyéjszaka, a történeti forrás
  • Mégsem tiltják be a szent szöveget
  • Az alkoholnak és a bikininek mennek neki a szélsőségesek
  • Ahol a zsidók kiirtását iskolában tanítják
  • Egyháztörvény: marhákkal a Parlament előtt
  • Megtisztít a bűntől a tehénvizelet?

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.