Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Kultúra
2010-11-24 06:28:00

Nem szuperhősök és Barbie-lányok frigye

Tűzálló: a szeretet próbája

Házassági sikerkalauz negyven lépésben – ez is lehetne az amerikai film alcíme, amely hiába ért el sok millió dolláros bevételt, a filmszakma elismerését nem nyerte el. Mi a „kettős mérce” oka?

A Magyarországon ősszel „Szerelempróba” címen bemutatott „Fireproof” (Tűzálló) című filmet Amerikában az egyik legsikeresebb keresztény filmként tartják számon. A forgatókönyv alapján készült regény és házassággondozó könyv pillanatok alatt felkerült a New York Times sikerlistájára, és több millió példányban fogyott el néhány hét alatt.

Új szövetségek

„A bemutató utáni napokban több száz e-mailt kaptunk az ország minden részéből. Voltak olyan házaspárok, akik a film hatására elnapolták a válóperüket. Egy házaspár új jegygyűrűt vett, Istennel és egymással kötött új szövetségük jeleként. Mások képesek voltak megbocsátani egymásnak." - válaszolta a bemutató után Stephen Kendrick, a film egyik forgatókönyvírója és rendezője az amerikai Relevant Magazin című keresztény lap kérdésére.

A Fireproofnak hatalmas rajongótábora van, nem csak az Egyesült Államokban, hanem Európában, és hazánkban is. A Facebookon a Fireproof közösség több mint 350 ezer tagot számlál. A Fireproof oldalán eddig csaknem ötezer házaspár írta le saját történetét, tanúbizonyságot téve arról, hogyan mentette meg a film és a könyv halódó házasságukat. Szerte a világon házas körök indultak a Fireproof Ministry program segítségével, melyek lényege a házasság intézményének megerősítése.

 

Hitvesi kanosszajárás

A magyarul Szerelempróba címen futó film arról szól, amiről a romantikus mozik mélyen hallgatnak. Azon a ponton lépünk be Caleb és Cat kapcsolatába, amikor az már házasságnak nem nevezhető. Két megkeseredett, gyűlölködő ember él egy fedél alatt, akik rég elfelejtették a közös álmokat. Ágyuk sem közös már, a boldogságot mindketten másutt keresik: Caleb virtuális örömlányok segítségével szerez kielégülést magának, Catet pedig egy megértő és lovagias orvoskolléga vigasztalja, meglehetősen hatásosan. Ebben a házasságban egy közös dolog maradt csupán: a ház, amelyből egyikőjük sem hajlandó kiköltözni. Egyértelmű, hogy válóper következik, ám Calebet arra kéri az édesapja, hogy tegyen még egy próbát: járja végig a feltétel nélküli szeretet és elfogadás negyven napos útját, amelyhez segítségére lesznek apja napi tanácsai.

A Firepoof sikerének titka ez a negyvennapos út. A házasság kanosszajárása. Mert a házasélet nem testi és lelki orgazmusok végtelenített lánca, nem szuperhősök és Barbie-lányok boldog frigye, hanem hétköznapok hosszú sora. A házasok vagyunk minden reggel, amikor kócosan ébredünk, szájszagunk van, és délben, amikor annyi időnk sincs, hogy rácsörögjünk a másikra, vagy elszaladjunk a boltba, hogy ne üres hűtő várjon minket otthon. És házasok vagyunk este is, amikor semmi kedvünk a szexhez, csak azt várjuk, hogy lekapcsolódjon a villany, és alhassunk végre nyugodtan. A film nem hazudja el ezeket a mindennapokat. Mint ahogy a Caleb és Cat házasságát megmentő könyv is a részletekben keresi az ördögöt: a hétköznapokból elűzi az elidegenedést, és tudatossá teszi a szeretet gesztusait.

Filmes misszió

A film forgatókönyvírói, rendezői és producerei Stephen és Alex Kendrick, akik az Egyesült Államokbeli Sherwood nevű baptista gyülekezetben szolgálnak lelkipásztorként. A tinédzserként megtért, és hobbiból filmező fiúkat megdöbbentette az a reprezentatív felmérés, mely szerint a tízes ranglistán az egyház már nem szerepel az amerikai közember kultúráját meghatározó tényezők között, a mozi viszont az első helyen végzett.

„Filmekkel hatékonyabban lehet Isten országát szolgálni, mint prédikációval” – indokolta a filmcsinálást a Title Track keresztény kulturális magazinnak Stephen Kendrick – „Istennek terve van a házassággal. Ezt a tervet szeretnénk újra méltó módon felmutatni. Nem nézhetjük tétlenül, hogy a világ leértékelje és folyamatosan támadja azt, ami Isten szemében szent."

 

Szakmai kudarc?

A filmes szakma fanyalog, annak ellenére, hogy a Firepoof elnyerte a legjobb film díját a San Antonióban rendezett Független Keresztény Filmfesztiválon 2009-ben. Emellett ez a mozi kaszálta a legtöbbet (33 millió dollárt) az év független filmjei közül. A mértékadó amerikai filmkritikai oldalak minősítése ennek ellenére 28 és 40 százalék között mozog, az IMDB-n a tízből 5,6 pontra értékelték. A kritikusok a kezdetleges technikai megoldások mellett a gyenge színészi játékot és a hiteltelen forgatókönyvet szidják.

„Csak a szokásos keresztény sablonokat lobogtatja. … Amint megjelenik egy arc a vásznon, azonnal tudni lehet, hogy a jók vagy a rosszak oldalán áll. Aki a jók oldalán áll, az természetesen hívő, vagy hamarosan meg fog térni, a rosszak meg főhetnek a saját levükben.„ – írta a Wall Street Journal kritikusa.
„A keresztény filmkészítés és művészet a hit felmutatása a világnak.” - válaszolta Stephen Kendrick frappánsan az őket ért kritikákra. Hozzátéve, hogy alig fél millió dollárból kellett kihozniuk a két órás mozifilmet. A főszerepet ugyan színészek játsszák, de a mellékszereplők java része gyülekezetük tagjai közül került ki.

 

Miklya Luzsányi Mónika

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek A mozi
  • Az év legjobb mozifilmjei, kritikákkal
  • Milyen a jó mártír?
  • Jövő héten érkezik a Vaslady
  • Lista: ezeket játsszák a Filmszemlén
  • Elment a „barbár messiás”
  • Nőuralom az új Avatarban
  • Elveszett gyerekek faluja
  • Mi Jankovics Marcell rajzfilmjeinek titka?
  • Tarolni fognak a magyar filmek Franciaországban?
  • Készül a Szíven szúrt ország kettő

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.