- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2010-10-28 06:53:00 A tetovált lány és a BibliaA világsikerű krimiben a gyilkosságokat ószövetségi igék alapján követik el. A bűnözők hogy, hogy nem teljesen félreértelmezik a Bibliát.A hat évvel ezelőtt elhunyt svéd író, Stieg Larsson A tetovált lány című regénye tavaly jelent meg magyarul, és idén vált sikerkönyvvé – a belőle készített filmnek köszönhetően (képeink a filmből valók). A két további résszel gazdagodó Millennium trilógiából több mint negyven országban húsz millió példányt adtak el. A sok szálat összefogó, nagyívű nyomozás, amely gazdag részletekkel adózik a cyberkultúrának, a mélylélektani megfigyeléseknek, és hátrányos helyzetű embertársainknak, méltán emelkedett a közkedvelt alkotások közé. A svéd felső tízezerben játszódó krimi első részében két, a társadalom peremére szorított ember (egy gyámság alatt tartott lány és egy becsületsértési pert vesztett újságíró) deríti fel a náci-hajlamú milliomos apa (Siegfried Vanger) és fia (Martin Vanger) rémtetteit, amelyeket Mózes Harmadik Könyve néhány kiragadott idézetének félremagyarázása ürügyén követtek el. Lássuk tehát a Biblia-félreértelmezések mai tárházát! A Bibliát sokan és sokféleképpen értelmezték. Vallási könyvből pszichológiai, politikai és a történeti szakirodalom kiindulópontjává vált, és a „nyugati, keresztény” kultúra számára lassan elvesztette vallási jelentőségét. Ószövetségi idézetek a Stieg Larsson A tetovált lány című regényében elkövetett gyilkosságokhoz (Animus Kiadó, 2009.)
Mózes 3. 1:12 (Rebecca Jacobson és Lena Andersson) „Azután vágja föl darabjaira, majd a fejével és a hájával együtt tegye oda azokat a pap sorjában az oltár tüzében a fára” Mózes 3. 20:18 (Mari Homberg) „Ha valaki havibajos asszonnyal hál és fölfedi annak a szemérmét, föltakarja a forrását, és az asszony is fölfedi vérének forrását, mindkettőjüket ki kell irtani népük közül.” Mózes 3. 20:27 (Rakel Lunde) „Ha egy férfiból vagy asszonyból halottidéző vagy jövendőmondó szól, halállal lakoljon. Kövezzék meg őket: vérük rajtuk.” Mózes 3. 20:16 (Lovisa Sjöberg és Liv Gustavsson) „Ha egy asszony bármiféle állathoz közeledik, hogy párosodjék vele, öld meg az asszonyt is meg az állatot is! Halállal lakoljanak, vérük rajtuk.” Mózes 3. 12:08 (Lea Persson) „De ha nem telik neki bárányra, akkor fogjon két gerlét vagy két galambot: egyet égőáldozatul, egyet vétekáldozatul. A pap pedig végezze el az engesztelést érte, és akkor tiszta lesz.” Mózes 3. 21:09 (Sara Witt) „Ha valamelyik pap leánya gyalázatot követ el, mert paráználkodik, meg kell égetni, mert apjára hozott gyalázatot.” Irodalmárként többek között ezért is élveztem A tetovált lány című könyvet. Gottfried és Martin Vanger jellegzetes figurái annak a mára letűnt korosztálynak, akik még kötelező jelleggel jártak hittanórákra, és akik a légyszárnyak kitépése, a disznó padfirkák, valamint a méla közöny fensőbbségének gyakorlása közben, egyedül a kínzások, kivégzések és a másoknak való fájdalomokozás témakörére figyeltek fel, a sokak számára ma is megdöbbentő Mózes Harmadik könyve, Józsué könyve vagy Ezékiel próféta könyve kapcsán. A Vangerek által idézett Mózes Harmadik könyve (20:27) kimondja, hogy a jövendőmondókat agyon kell kövezni. A papleányok szerelmi kalandjait pedig tűzhalállal torolják meg (21:09). Mai szemmel mindkét részlet kegyetlennek tűnik, amikor horoszkóp nélkül sokan az ajtón sem mernek kilépni, és amikor a hűséget a nagyi sütijeit idéző ártatlan gyermekkori álomként tartjuk nyilván. De a pusztában bujdosó nép számára létfontosságú kérdésekről van szó – és a hangsúlyt ez esetben a „szó-n” van. A Szentírás, amely „Isten szava”, nem történelemkönyv, tehát nem arról számol be, hogy mi és hogyan történt a múltban, hanem arról, hogy mit vár Isten a híveitől. A könyvben is leírt, előhúzott büntető végzések csupán törvényi szabályozásai annak, hogy a szentség őrzésére rendelteknek meg kell őriznük emberi méltóságukat. A 19. században egy katolikus pap szerelemgyermeke még őrizte a titkot, védte apja és a reverenda becsületét. Manapság azonban ki áldozna a „hírbehozott” papnál, ki hallgatná azt a református lelkészt, aki nem tesz tanúságot a hűségről? A jövőlátással meg csak annyi a „gond”, hogy amíg az Isten a szeretetben lakozik és az embert szabadsággal ruházza fel, addig a jövendőmondás kényszerpályára helyezi, és nem engedi felnőni. A Szentírás, mint az emberi képzelet kimeríthetetlen forrása, velünk marad, vallási, világi alakban egyaránt, főáramlatban és szubkultúrában, összeesküvés-elméletben, politikai téveszmékben, vagy éppen Larsson őrültjeinek képzelgéseiben. Windhager Ákos
|
Hírsor
A hét java
|
|