Életmód
2011-10-31 18:10:00
Ahol már nem divat a takarításElhanyagolják otthonaikat az amerikaiak?
Annak a meglepő ténynek járt utána a BBC, hogy az Egyesült Államok polgárai egyre kevesebb időt és pénzt fordítanak a takarításra. Pedig még a porszívót is „a lehetőségek hazájában” találták fel.
A Mintel piackutató cég felmérése szerint 2006 óta 20 százalékkal kevesebb takarítóeszköz és tisztítószer fogyott az Egyesült Államokban – és a visszaesésbe az inflációt is bele kell érteni. Az előrejelzések alapján 2015-ig további 10 százalékkal csökkennek majd az erre fordított kiadások, sőt más adatok is erre utalnak.
A Reckitt Benckiser nevű brit cég egyik szóvivője is megerősítette, hogy miközben más felemelkedő országok egyre nagyobb tételeket rendelnek tőlük, már kevesebbet tudnak eladni az Egyesült Államokban. A Mintel következtetése: az egyik ok, hogy a válság miatt változtakmeg a családok takarítási szokásai. Korábban akkor is alapos nagytakarításba fogtak, amikor egyáltalán nem volt rá szükség, és mindig szépen fogytak a fertőtlenítő-, mosószerek, spray-k, illetve más hasonló termékek. A felmérés készítői egyértelműen a pénz- és időhiányban látják a visszaesés fő okát.
Túl messzire mentek a környezetkárosítók
A magyar származású Anne Kocsis A környezettudatos takarítás kézikönyve (The Complete Guide to Eco-friendly Housecleaning) című könyvében azzal érvel, hogy az amerikai polgárok nem takarítanak kevesebbet, hanem arra is figyelnek, mivel dolgoznak, így már a környezetet is óvják a vegyi anyagok túlzott használatától. Katherine Ashenburg, A tisztaság piszka (The Dirt on Clean) című munka szerzője úgy tudja kutatásai alapján, hogy a polgárháború (1861– 1865) idején kezdődött a tisztaság amerikai értelemben vett kultúrája.
Akkor sikerült csökkenteni a tisztálkodási szokások teljes hiánya vagy elmaradottsága miatt a haláleseteket. Mert akkoriban több áldozatot szedett a higiénia hiánya, mint ahány embert lőfegyverrel öltek meg. A XX. század elején a reklámok berobbanásával pedig a háziasszonyok valóságos rögeszméje lett a takarítás. Ashenburg levonta a már mások által is elismert következtetést: túl messzire mentek a környezetkárosító anyagok használatával és a lakosok már az eszüket is használják, ha ilyen reklámokat látnak.
A cikk szerzője nem részletezte forrásait, amikor a tisztaságmánia ellenkező végletéről írt. Ugyanis ő úgy tudja, hogy az egyes vírusok, élősködők és bacilusok még jótékony hatást is gyakorolhatnak, mert erősíthetik a kisgyermekek immunrendszerét. Egy biztos, szakértők szerint ma már kevésbé tiszták az egyesült államokbeli lakások, sőt mintha ez egyenesen divatba is jött volna.
Sobieski Tamás
http://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/2011/09/110919_eeuu_venta_productos_limpieza_en.shtml
További cikkek
|
Környezet, védelem
|
|
|
|