Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-07-23 20:30:00

Hatékonyabbá kell tenni a közlekedést

Greenpeace: jönnek a hibrid autók

A Greenpeace-t kérdeztük a bioetanol-előállítás környezeti veszélyeiről. Veszély, az van bőven, de jön az elektromos és a hibrid jármű.

Napjaink egyik jelentős kérdése a bioetanol előállítása és felhasználása. A világ számos pontján gyártják, ahogy hazánkban is. Előállítása elsősorban kukoricából történik. Ahogy arról korábban már beszámoltunk,  Amerikában több kukoricát használnak fel üzemanyag-előállításhoz, mint takarmányozásra vagy az élelmiszeriparban. Ugyanakkor ez etikai kérdéseket vet fel: míg a világ számos pontján milliók éheznek, máshol a számukra életet jelentő élelmiszert üzemanyag -tartályokba töltik.


Környezetvédelmi szempontból sem egyértelmű,

hogy jó-e bioetanol használatának növekedése. Ezért a Greenpeace-t kérdeztük a témában. Kiemelték, hogy mennyire fontos a tudatos tervezés és különböző szempontok figyelembe vétele, mert jelentős károsanyag-kibocsátás növekedéssel járhat, ha korábban például erdővel borított területeket alakítanak át és termesztenek rajta a bioetanol gyártásához szükséges növényeket.

Szigorú fenntarthatósági kritériumokhoz kell kötni a bioüzemanyag használatát és gyártását, különben a közvetett földhasználat-változásból eredő kibocsátások mértéke még nagyobb lehet, mint a fosszilis üzemanyagok gyártásából eredő levegőbe kerülő káros anyagok mennyisége. Ugyancsak fontos szempont, hogy az élelmiszer-ellátás biztonsága megoldott legyen, tehát ne olyan területeken termesszünk energianövényeket, ahol korábban élelmiszer-termelés folyt. 

A Greenpeace összeállította a fenntarthatósági kritérium-listát, ez globális képet ad arról, mi mindent kell szerintük a bioüzemanyagok kapcsán megvizsgálni:

1. Minden bioenergetikai projektnek legalább 60 százalékos pozitív mérleggel kell bírnia az üvegházhatású gázok kibocsátása terén. Az üvegházhatású gázok mérésének az egész termelési folyamatra ki kell terjednie.

2. Bioenergetikai célú ültetvények létrehozása érdekében nem lehet átalakítani vagy megsemmisíteni erdőket vagy az ökoszisztéma más területét.

3. Fontos, hogy a felhasznált biomassza forrása hiteles legyen, ami biztosítja, hogy annak érdekében nem rombolták a környezetet vagy nem követtek el társadalmi igazságtalanságot.

4. El kell kerülni a társadalmi konfliktust. Nem veszélyeztetheti az élelmiszer ellátás biztonságát. A gyártással nem növelhetik a társadalmi egyenlőtlenségeket, különösen nem a fejlett és fejlődő országok közötti különbséget. A helyi szükségleteknek előbbre valónak kell lenniük, mint a globális keresletnek.

5. A bioenergetikai célú növények sem lehetnek génmódosítottak.

6. A biodiverzitás sokféleségét meg kell őrizni, a monokultúrás energianövény-termesztés nem akadályozhatja a biológiai sokféleséget.

7. Fenntartható mezőgazdasági gyakorlatot kell alkalmazni, ami nem terheli a bioszférát vegyszerek használatával, mint a műtrágya, növényvédő- és gyomirtó szerek. Csak egészen kivételes esetekben lehet ilyen megoldással élni, ha nincsen biológiai vagy ökológiai alternatíva a használatukra. De ilyen esetben is a lehető legkevésbé környezetszennyező megoldást kell választani.

8. Az ültetvények nem szennyezhetik a vizet és a talajt, nem ronthatják termékenységüket, nem okozhatnak talajeróziót vagy vízminőség-romlást.

9. A bioenergia-igény növekedése nem vezethet gyorsan elterjedő bioenergia-növényfajok létrehozásához. Ebben rendkívül elővigyázatosnak kell lenni.


A bioetanol, mint hosszú távú megoldás

A Greenpeace energiapolitikai víziója alapján szükséges lesz a bioüzemanyagok használata az elkövetkezendő évtizedekben is, de csak meghatározott mértékben.  Forgatókönyvük alapján jelentősen az elektromos alapú közlekedés irányába fog elmozdulni a világ hosszabb távon, valamint 2050-ig nagyobb szerepet fognak kapni a hibrid járművek is. Mindenekelőtt azonban hangsúlyozzák, hogy először a közlekedési szektorban lévő óriási energia-hatékonysági potenciált kell kiaknázni, amely Magyarországon az átlagnál is nagyobb. Ha hatékonyabbá tesszük közlekedésünket, sokkal kevesebb üzemanyagra lesz szükség, bármilyen forrásból is származzon.

 

Kotulics Mónika

 

A nyitókép innen.

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.