Sport
2011-09-12 14:30:00
Több szabálytalanságra is fény derült, a sajtó találgatMiért kellett meghalni a hokisoknak?
Öt nappal a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapatának légi szerencsétlensége után elhunyt Alekszandr Galimov, aki egyedüli játékosként élte túl a gép lezuhanását.
A 26 éves csatár testfelületének közel 90 százaléka megégett, és nagy erőfeszítések árán sem tudták megmenteni az életét, hétfőn reggel a moszkvai klinikán meghalt.A katasztrófában összes csapattársa, olimpiai és világbajnokok, Stanley Kupa-győztes hokisok, valamint a szakmai stáb minden tagja elhunyt. Ő és még egy fő, Alekszandr Szizov, a gép személyzetének tagja túlélte a zuhanást, mindkettőjüket Moszkvába szállították. Szizov életéért is küzdenek az orvosok.
A Lokomotiv Jaroszlav szerdán utazott volna Minszkbe, az orosz nyílt profiliga (KHL) csütörtöki rajtjára, ám a gép közvetlenül a felszállás után lezuhant. A gépen utazó 45 főből Galimov halálával 44-re emelkedett az áldozatok száma.
Siettették a pilótákat?
Az együttes nem vesz részt a 2011/12-es idényben, mivel a klubelnök bejelentése szerint a "gyász érzése sokkal nagyobb, mint az erő egy új csapat felépítésére". Közben újabb feltételezések láttak napvilágot a katasztrófa lehetséges okairól. Egy volt vadászpilóta szerint siettették a pilótákat, mert a jaroszlavli Tunosna repülőtérre egy politikai fórumra sorozatban érkeztek a magas rangú vendégek, s ez okozhatta a gép múlt szerdai lezuhanását - jelentette hétfőn a Komszomolszkaja Pravda.
A pilóta, aki neve mellőzését kérte, a lapnak azt mondta: nyilvánvaló, hogy a pilótákat siettették, és minden jel szerint idegesek voltak. Legkésőbb akkor, amikor még a Földön felpörögtek a hajtóművek, tudniuk kellett, hogy valami nincs rendben, és a szabályok szerint ilyenkor félbe kell szakítani a felszállást. Ráadásul a döntést nyilván későn hozták meg, mert az egyébként a Jak gépek számára többszörösen elegendő hosszúságú felszállópálya nagyobb részén már túl voltak, de még nem értek el kellő sebességet.
Országos felülvizsgálatot kezdeményeztek
– Ha ekkor vészfékeztek volna, vélhetően órákra megbénították volna a repülőteret, ahová sorozatban érkeztek a magas vendégek a fórumra. Ez véget vetett volna karrierjüknek, ezért inkább kockáztattak –- idézte a lap a pilótát. Véleményét alátámasztotta a lapnak Leonyid, a csapat sofőrje is, aki elmondta: a Lokomotív egész eltervezett napirendjét át kellett alakítani a repülőtéri sietség miatt.A vizsgálatok megállapították, hogy az üzemanyag nem okozhatott problémát.
Közben folyik az ország minden egyes Jak-42 típusú gépének és az ilyeneket üzemeltető társaságoknak a vizsgálata, olyan mélységig, hogy ellenőrzik az egyes beépített pótalkatrészek előírt élettartamát is. Eddig az illetékes felügyelet nyolc darab Jak-42-es gép felszállását tiltotta meg, csupa kis légitársaságnál, mint a Yak-Servis, az Izhavia, a Grozny Avia, a Gazprom Avia és a KrasAvia. A Kommerszant című lap szerint a hazai gyártású repülőgépek sorozatos balesetei nyomán az orosz vezetés visszalépett a légi közlekedés liberalizálásától: a Roszaviacija főhatóság hamarosan kiszorítja a kevéssé megbízható, kis társaságokat a charterek és a regionális járatok piacáról, és inkább támogatást nyújt a nagyoknak: az Aeroflotnak, a Transaerónak, a Jutairnek és a Sibir légitársaságnak.
MTI/mi
|