- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-04-09 17:00:00 Kifejezhető Isten szentsége képekkel?Tulipán szirmaival leírható a női életútMég a hétvégén látható Votin Dóra kiállítása a Ráday Képesházban. A képzőművész-református lelkésznét a nőiségről a művészetben és a szentség kifejezhetőségéről kérdeztük.– Milyen küszöböket léphet át a tárlatlátogató képeidet szemlélve? – A látogató kilép a pesti utca hétköznapi forgatagából, és a kiállítóterem küszöbét átlépve – ha tudja, ha nem – egy különleges térbe lép be, egy elkülönített térbe, ahol provokációnak van kitéve. A cím ezentúl mindannak az eszenciája, amivel éppen foglakozunk mindketten: fájdalomküszöb, tűrésküszöb, monotónia-tűrésküszöb, és még lehet ezzel sokáig játszani. De az is nyilvánvaló, hogy bármit csinálunk, küszöböket kell átlépnünk: fizikai és lelki értelemben egyaránt. Votin Dóra – Az itt kiállított képei saját megfogalmazása szerint „festett hímzések”. Egyes kutatók szerint a magyar a hímzés jóval több, mint díszítőművészet. Valójában szimbólumalkotásról van szó, egy-egy motívum jelrendszere akár egy teljes történetet is magába foglalhat. Hogyan jelenik meg a nőiesség szimbólumrendszere ezeken a képeken? – A festészet, a vizualitás nyelvén kifejezhető Isten szentsége? Az egyik kiállított mű – A hímzés jó példája annak, amikor a monoton női munkából alkotás születik. Hogyan vonódik be a nő az alkotói térbe – legyen az a nő egy hímző parasztasszony vagy egy képzőművész lelkészné – s hogyan tudja azt akár hétköznapi szentséggel megtölteni? Az 1968-ban született festő-grafikus 1988-tól állít ki rendszeresen. A Ráday Képesházban bemutatott kiállítás-sorozat címe Küszöb, amelyen Votin Dóra és Deli Eszter festményeit tekintheti meg a közönség. Az első küszöb átlépésében – amely a női létet, mint fájdalmat értelmezte – Visky András író, rendező segítette a megnyitóra érkező látogatókat. A második küszöbátlépés március 17-én volt, amikor M. Tóth Géza animációs filmrendező mutatta be a gyermekkor képeire hangolt kiállítást. A március 29-én megnyíló utolsó tárlat pedig egyfajta összegzés volt, közelítés az élet vége, a halál felé. Mindhárom alkalmon ugyanazok a művek voltak láthatóak másképp elrendezve.
Miklya Luzsányi Mónika Votin Dóra további munkái itt.
|
Hírsor
A hét java
|
|