Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Kultúra
2011-04-12 20:48:00

Fény az alagút végén

R.E.M.: a legkorrektebben politizáló együttes

Új albummal jelentkezik a 31 éves R.E.M., mely előszeretettel használ vallásos képeket videóklipjeiben.

Collapse into Now (Összeomlás a mostba) címmel a napokban jelent meg az R. E. M. 31 éves fennállása során készült tizenötödik stúdió albuma. A trió nem sokat váratott magára az előző lemez, a 2008-as Accelerate (Gyorsulás) megjelenése után, a dalokat már a korábbi turné során elkezdték írni az új lemezhez. Előfutárként ingyenesen letölthetővé tették Discoverer (Felfedező) című új dalukat azok számára, akik a zenekar hírlevelére feliratkoztak.

„Az R.E.M.-ben minden tag tiszteli a másikat, így a saját egója nem nyomja el a többiekét" – nyilatkozta a közös munkáról bejáratott, Grammy-díjas producerük, Jacknife Lee. A trió az új hanganyagot New York-ban, illetve a híres berlini Hansa stúdióban rögzítette, ahol korábban olyan alkotások is születtek, mint a U2-tól az Achtung Baby (Vigyázz, baby), vagy David Bowie-tól a Heroes (Hősök). „A dalok hangvétele sokkal személyesebb lett, több középtempós téma született, ha pedig jellemezni akarnám az albumot, akkor azt mondhatnám, hogy témája nem más, mint a fény megtalálása az alagút végén" – vallott megvilágosodásáról Peter Buck gitáros, a New Music Express brit zenei magazinnak adott interjúban.

Az R.E.M., azaz a Rapid Eye Movement (nevét az alvás szemmozgatós fázisáról kapta) négy taggal 1980-ban alakult, a tengerentúli Georgia állambeli Athens-ben. Kezdeti sikereiket a Radio Free Europe (Szabad Európa Rádió) című dalukkal érték el, ennek során könyvelte el őket a sajtó az egyik legelső alternatív zenekarnak. 1984-es a Murmur című lemezüket a neves amerikai zenei magazin, a Rolling Stone az év albumának választotta. 1995-ben Bill Berry, a dobos a színpadon kapott agyvérzést a Monster (Szörny) című albumuk turnéjának svájci állomásán, ezek után távozott a zenekarból, így vált az R.E.M. három fős bandává.

A tragédia után a Warner Bros kiadó rekord összegű, 80 millió dolláros szerződést kötött velük, amely ekkoriban példátlan volt. Az R.E.M. sikere töretlenül ívelt tovább, amely során olyan slágerek születtek, mint a Losing my religion (Elvesztem a hitem), az Everybody hurts (Mindenkinek fáj valami), a Shiny Happy People (Műboldog emberek) vagy a pár évvel ezelőtti Supernatural, Superserious (Természetfölötti, Halálosan komoly).

Az R.E.M zenéjét meghatározza a szövegekben is fellelhető spiritualitás, amelyekre első sorban a depresszív képek jellemzőek. „Minden suttogás/Minden felkelő órán/A vallomásaimat választom/Próbálom a szemem rajtad tartani/Mint egy bántott és elveszett vak bolond" – énekli Michael Stipe a Losing my religion-ben. A szomorú hangvételű dalban egy hitevesztett és bizonytalan ember jelenik meg a hallgató előtt, aki csalódott társában, ám mégsem tudja eldönteni: valóban oka van-e a csalódásra, vagy becsapja túlpörgött fantáziája. Az 1991-ben megjelent dal mára világslágerré vált és bebetonozott helye van a könnyűzenei rádiók listáin. A hozzá készült álomszerű, vallási utalásokkal teletűzdelt videóklipben felbukkan a mennyben trónoló Szent Sebestyén, aki mellől egy angyal a Földre zuhan, és a halandók nyújtanak neki segítséget. Angyalszárny és betlehemi jelenetek bukkannak fel még a klipben, amelynek a címe is többjelentésű: egyrészt „elveszítem a hitem benned", másrészt „elveszítem az istenhitem, a vallásom".

Kezdetben ugyan az egyszerűbb képek inspirálták a tagokat a dalszövegek írására, a többértelmű kísérletezgetés csak később jelent meg – mondta Michael Stipe énekes egy 2005-ös interjúban. Miután Stipe éveken át tartó találgatások után homoszexualitását megvallotta a nyilvánosságnak, a dalszövegek is pozitívabbak lettek, kevesebb az önmarcangolás és a keserűség.

A bandára jellemző még a politikai töltetű szövegek írása, szívesen teszik le a voksukat a demokratikus értékek mellett. „A létező legkorrektebben politizáló zenekar, akik olyan objektivitással közvetítik nézeteiket, amely kevés előadóra igaz" – fogalmazott nemrégiben Los Angeles Times. A trió tagjai civilben is hallatják hangukat a feminizmusért, az emberi jogok védelméért, a környezetvédelemért, valamint rendszeresen jótékonykodnak az állatokkal való bánásmód javításának érdekében.

Esz. Horváth Balázs

 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.