- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-07-07 20:00:00 Világslágerek magyar népzenévelMagyar volt Santana mestere: leszorította Jimi HendrixetHa nem tudnánk, hogy Szabó Gábor játszik, bárki azt hihetné, hogy Santana bűvöli a gitárt néhány 1970-es évekbeli felvételen. A hányatott sorsú magyar művész mindenütt híres, csak Magyarországon nem.Minapi budapesti koncertjén Carlos Santana B. B. King mellett legnagyobb inspirálójaként Gábor Szabót nevezte meg. Nem véletlenül emlegette Santana az 1936-ban, Budapesten Szabó Gáborként anyakönyvezett gitárost. A Magyarországon alig ismert dzsesszmuzsikus kora népszerű és elismert zenésze, dalszerzője volt. Szabó 14 éves korában kapott egy gitárt, ekkor kezdett gyakorolni. Jóllehet mindössze három hétig járt tanárhoz, hátralévő életének szinte minden percét a gitározás töltötte ki. Tinédzserként már Budapest éjszakai bárjaiban vendéglátózott, 1956-ban Dobsa Sándorral játszott a zuglói Vadászkertben, majd az Astoria szálló éttermében lépett fel rendszeresen. Első felvételeit is Budapesten rögzítették. Az 1960-as évek legelején a szakma már úgy nyilatkozott róla, hogy „Szabó igazi tűz”. Előbb a Chico Hamilton’s Quintettel játszott együtt, később különböző formációkban rengeteg lemeze jelent meg. 1964-ben a Down Beat dzsesszlap szerint Szabó volt a világ 8. legjobb gitárosa, és az év legjobb új gitárosa. A sors fura fintora, hogy még abban az évben Hamilton és Szabó Londonban részt vett Roman Polanski Iszony című filmjének zenei aláfestésének rögzítésében. Szabónak azonban nem volt angliai munkavállalási engedélye, ezért a végső felvételeken egyetlen általa megszólaltatott hang sem szerepelhetett – pedig a felvett számok többségét Szabó hangszerelte. A dal további sorsának ismertetésekor azonban vitatkoznak egymással az annalesek. Egy verzió szerint ettől a daltól függetlenül alkotta meg Peter Green a Fleetwood Mac-kel a Black Magic Womant, s a két dalt Santana gyúrta egybe, míg mások úgy tudják, Peter Green is Szabó művét dolgozta fel csupán. Kerekes György jazz-szakíró, a Budapest Jazz Club vezetője a mindennapi.hu kérdésére szintén az utóbbi verziót valószínűsítette. Az viszont már tény, hogy a Szabó-féle dal a latin ritmusok mellett magyar népzenei motívumokat is tartalmaz, s ebből Santana is merített, olyannyira, hogy szerzői jogviták merültek fel, amelyet a két zenész 1970-ben személyesen tisztázott. Az ekkor már súlyos beteg Szabó vállalta a drogelvonás procedúráját, amelynek helyszíne – mint később kiderült – szcientológus központ volt, s az intézmény egyik menedzsereként a zenésztárs Chick Corea tevékenykedett. 1979-ben Szabó és Corea még belevágtak egy új albumba, ám a magyar gitáros megorrolt a szcientológusokra, be is perelte őket. A lemezt végül Szabó egyedül fejezte be, és azt végül a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat adta ki 1981-ben, egy évvel a művész halála előtt. Ez lett Szabó Gábor első és egyetlen magyar bakelitlemeze. Kissé kései elismerésként, 1992-ben a Magyar Jazzszövetség megalapította a Szabó Gábor-díjat, amelyet minden évben olyan művész kap meg, aki tevékenységével hozzájárul a magyar jazzművészet színvonalának fejlődéséhez, nemzetközi elismertségéhez.
|
Hírsor
A hét java
|
|