Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Kultúra
2010-11-30 06:38:00

Pápaportrék

Idealizált és előnytelen külsejű egyházfők

Először mutatták be XVI. Benedek pápa portréját, és máris Raffaello műveivel vetik össze. Igaz, nem túl pozitív értelemben.

A napokban bemutatott képet – mely február elejéig látható a lipcsei Képzőművészeti Múzeum Istenek átalakulása című tárlatán - Michael Triegel készítette a regensburgi egyházmegye felkérésére.
"Célom, kívánságom az volt, hogy ne ikont készítsek" - mondta el a német művész, aki a pápa arcképével együtt "kétezer év kereszténységet és ötszáz év művészettörténetet" kívánt megörökíteni.
 

 

 

 

 

 

 

 

 
Triegel 1994-es, Úrvacsora című képe

A túlzónak tűnő cél az 1968-ban született festő esetében érthető: Triegel hosszú évek óta Németország egyik leghíresebb vallásos festőjének számít. Egyik főművének az 1994-es Úrvacsorát tartják.

 
A Németországban számos templom képeit készítő művész sikerének minden bizonnyal az az egyik oka, hogy bevált reneszánsz példaképekhez – így Raffaellóhoz - nyúl vissza. A régies stílust azonban modernizálja, művei így válnak hasonlóvá többek között Salvador Dalí festményeihez.


„XVI. Benedek portréja nem nagy mű. Nem állja meg a helyét Raffaello híres, a sovány és zavaróan előnytelen külsejű II. Gyula pápáról készített alkotásával szemben” – vetette össze Triegel művét az itáliai mester 1511-ben alkotott festményével a Der Spiegel című német hetilap kritikusa. Az ítész a modern portrét túl idealizáltnak, szépelgőnek érezte.

 
Raffaello 1511-ben készített portréja II. Gyula pápáról

 

Mindenesetre a pápának tetszik a mű, meg is áldotta a festményt: Rómából aláírásával és pecsétjével ellátott fotót küldött Lipcsébe. Egy audiencián pedig állítólag így szólította Michael Triegelt: "Az én Raffaellóm".


 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.