- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-02-20 08:52:00 Nők vallási eksztázisaElemi ösztön Bernini szobrainMég nincs veszélyben, de rekonstrukcióra vár Bernini egyik híres szobra Rómában. Az utóbbi hónapokban egyre növekvő aggodalom övezte az olasz műkincsek állapotát.Az 1598-ban Nápolyban született Giovanni Lorenzo Berninit már hét éves korában felfedezték, és V. Pál pápa személyes támogatását élvezte. A később színdarabokat író, zenét is komponáló szobrász kezdetben görög és római szobrok másolásával gyarapította szakmai tudását. Eléggé ügyesen: a kutatók feltételezése szerint másolatait nem egyszer eredeti antik szobrokként adták el a mit sem sejtő mecénásoknak. Ilyen alkotás a most veszélybe került, idős kori műve: a Boldog Ludovika (nyitóképünkön), de említeni lehet egyik leghíresebb művét, a római Santa Maria della Vittoria templomban található Szent Teréz eksztázisát. Az 1680-ban 82 évesen elhunyt Bernini tudatosan alkalmazta a fény-árnyék kontrasztot, olyannyira, hogy utóbbi, a 17. század közepén készült művét például egy titkos ablakból beáramló, szinte reflektorszerű fénycsóva világítja meg. Így az antik mesterektől ellesett technikával kidolgozott szobrok a valós testek érzetét keltik.
Szent Teréz eksztázisa Bernini színházi szakemberként tökéletesen tudta azt is, hogy a befogadói azonosulás és a siker egyik biztosítéka a közérthetőség. Így bevonta az elemi ösztönöket: a vallásos eksztázis kifejezésére a szexuális élvezet jeleit használta. Szent Teréz hátra hanyatló feje, elnyíló szája, és lehunyt szeme láttán a befogadó maga is felfokozott állapotba kerül, s könnyebben megérti a szent amúgy talán idegennek vagy riasztónak tűnő lelkiállapotát. Eksztatikus megrendelők Rómában lépten-nyomon Bernini műveibe botlunk bele. Ő tervezte a Szent Péter tér híres négysoros oszlopcsarnokát, amelynek méretei és arányai nem csak a hívő lelkeket ejtik ámulatba: 284, egyenként 16 méter magas oszlop öleli körbe a teret, amely a szentek gyülekező helye is, hiszen az oszlopok tetején 140 szent szobrát mintázta meg a művész. A Boldog Ludovica Albertonit ábrázoló márványszobor a római San Francesco a Ripa templomban nincs közvetlen veszélyben, de a mennyezet állapota miatt kápolnába csak a bejáratánál vont szalagkordon mögül pillanthatnak be az érdeklődők. A régészeti helyszínek elhanyagoltsága miatt tavaly Pompejiben összedőlt a Gladiátorok Háza, és a római Colosseum falának egy darabja is beomlott.
Miklya Luzsányi Mónika
|
Hírsor
A hét java
|
|