- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2011-09-05 12:00:00 Régi és modern értékek találkozásaAz egyiptomi forradalom felpezsdítette a művészetetHoszni Mubarak rendszerének megdöntése óta felvirágzott az egyiptomi művészet, és kiszínesítette Kairót, a fővárost.A galériák forgalma fellendült, a hosszú időn át elnyomott nemzedék büszkesége, dühe és optimizmusa a vásznakon is megjelent. Amióta a tizennyolc napos felkelés megbuktatta a vaskezű vezetőt, a város falait, kerítéseit, hidait és felüljáróit elborították a politikai ihletésű fotók, rajzolatok és grafittik. Kairó-szerte feltűnnek a népmozgalom idején meggyilkolt tiltakozók fotói és képei a betonfelületeken, a rajzokon köteleiket széttépő kezek vagy éppen múmiák láthatók, amint boldogan kiáltják, hogy „végre szabadok”. Az utcai művészet azt tükrözi, hogy az egyiptomiak büszkék a mozgalomra, amely az osztályhatárokon és a vallási különbségeken túllépve egyesítette soraikat, áthidalta a gazdagok és szegények közötti szakadékot, és lehetővé tette, hogy véget vessenek a politika több évtizedes mozdulatlanságának.
Naszr Citynél egy parlagon heverő parcella kerítésére szórófestékkel fiatal nőt varázsoltak Egyiptom nemzeti színeit idéző lebegő vörös-fehér-fekete színű öltözékben. Nyugatabbra egy muzulmán imám és egy keresztény pap látható kéz a kézben egy épület falán. Vannak sötétebb, dühösebb képek is. Egy használaton kívül álló épület oldalán láncra vert, megkínzott férfit jelenítettek meg. Más grafittik a volt elnök és klánja iránt érzett gyűlölet kifejezései, például a megbuktatott vezetőt mutatják nyakában kötéllel.
Egyes galériatulajdonosok szerint ez a művészeti mozgalom mind Egyiptomban, mind külföldön feltűnést keltett a gyűjtők körében. William Wells, a kairói Townhouse Gallery igazgatója elmondta a Reuters hírügynökségnek, hogy a grafittik és más utcai művek alkotói iránt igen sokan érdeklődnek. A Safar Khan galéria vezetője, Mona Szaid márciusban Egyiptomból szeretettel címen rendezett kiállítást a felkelés által ihletett fotókból és grafikákból. – Négyszer annyit adtam el, mint amire számítottam, a világ minden részére szállítottam ilyen műveket – közölte. Változó idők. Fotó innen Hosszam Hasszán, aki kombinálja a fotót, a digitális rajzot és a festészetet, a galériában kiállított egyik képén a Tahrír-téri felkelést ábrázolta. Vásznainak bézs háttere a felkelés előtti rossz közérzetet tükrözi. – Minden felhős, színtelen, íztelen volt a forradalom előtt. A felkelők energiája vörös, narancs és sárga színeket sugárzott a képemre – magyarázta a kép színfoltjaira mutatva. Alkotásait idén Bécsben és Londonban is ki fogják állítani, és ott lesznek a felkelés évfordulóján, január 25-én Párizsban megnyíló tárlaton is.
A festőnő egyik képén a Nílus a megdöntött elnök arcán folyik át, és homlokán a delta ágaira emlékeztető erekre oszlik. Egy kis ököl hurokszerű könnycseppeket tart arcának egyik oldalán, míg a másikon az egyiptomi lobogót felemelő kis alakok tűnnek fel. Az alkotó magyarázata szerint a vérerek egy földrengés lökéseire emlékeztetnek, a képén látható emberek az elrejtett igazságot kérik számon a volt elnökön. A süketnéma művész másik képén a Nílus egy olyan arcon folyik át, amely egyesíti Mubarak és egyik bizalmasa, a közpénzek elsikkasztásával vádolt Husszein Szálem arcvonásait. A háttért dollárjelek alkotják. MTI A nyitókép innen
|
Hírsor
A hét java
|
|