- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Balavány György blogbejegyzése
2011-04-24 19:49:00 Eichmann és Jézus: két jeruzsálemi perMikor lenyílt a pokol csapóajtaja Szaddám Huszein alatt, az amerikai elnök azt mondta: egy kicsit jobb lett a világ. Ez nem politikai, hanem metafizikai tévedés volt. A világ nem lett jobb Hitler vagy Sztálin halálától sem, de a nürnbergi pertől sem.A zsidók kiirtása az egyik legnagyobb bűntett az emberiség történetében. Az ördög létezésében többen hisznek, mint Istenében. A világot ugyanis többnyire rossznak érzi az ember, Istent pedig mégiscsak jónak, aki tehát nincs. Ám mikor a miatyánk ötödik kérését tanítja – ne vígy minket a kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól –, Jézus ezzel két megrendítő dolgot állít. Először, hogy van Isten, aki kísértésbe vihet; aztán, hogy a gonosztól ugyanő megszabadíthat. Máig kérdéses, hogyan oldható fel ez az ellentmondás. Javasolnék egy választ: sehogy. Az eredeti kereszténység, Tertullianus-szal szólva, abszurd; némi természettudományos ismeret a vízen járásról szóló bibliai beszámolót is kétségessé teszi, és akkor még nem szóltunk a szűztől születésről, a feltámadásról, sőt a teremtésről. De nemcsak a csodák, hanem a Biblia metafizikai és etikai kijelentései is illogikusak. A tudományosan megalapozható kereszténység csupán agyszülemény. Érveink istene logikai konstrukció; nem ő teremtett minket, hanem mi őt. A vitákban megvédhetjük, de ha az elmúlás feloldhatatlan anomáliájával kerülünk szembe, gyorsan kifogyunk majd az érvekből – s akkor az általunk teremtett isten nem tud minket megvédeni. Az ész irtózik az ellentmondásoktól. Képtelen létrehozni paradox rendszert, hogy önmagát kioltva higygyen benne. Tertullianusnál maradva: az istenbizonyíték épp az Isten bizonyíthatatlansága. A hit tartalma a lehetetlen, amely létezik. A Biblia nem bizonyítja az Istent, csak beszél a cselekedeteiről, a hívő pedig mindezt elhiszi. De miért? Mert szembesült az abszurdum valóságával. A lehetetlen létezik, s mikor bebizonyítja magát, úgy hull előtte porba az értelem, ahogy Pál zuhant le lováról a damaszkuszi úton. Van ebben valami a halálból, de a születésből is. Az ember meghallja és felismeri Isten hangját; s attól kezdve dialógust folytat vele. Ezt nevezi a Biblia imádkozásnak.
Lucifer azt mondja Madách Tragédiájában: „nem adhatok mást, csak mi lényegem”. Ez nem igazi gonoszság, mert más gonosznak és megint más kártékonynak lenni. A farkas, amely elragadja a bárányokat, kártékony, de nem gonosz; nem adhat mást, csak mi lényege. A bibliai gonosz viszont nem akarja Istent, csak önmagát. Ez az ősgonoszság. A teremtményi lét racionalitása maga a Teremtővel folytatott, logika feletti dialógus; az, amit Martin Buber én–te viszonynak nevez. Buber azt állítja, az én nem is létezik önmagában. Az irracionális és rosszakaratú én, aki van és nem létezik: a sátán.
Tudod, apám, hogy bolondság volt egy kígyónak hinni a Teremtő helyett? Persze hogy tudod. Mind tudjuk, megtesszük mégis számtalanszor. Jézus így foglalta össze Isten törvényét: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, lelkedből és erődből, valamint szeresd felebarátodat, mint magadat.” A gonosz törvénye azt parancsolja, hogy gyűlöljük Istent és az embert. A gonosz meg akarja ölni az Istent, meg akarja ölni az embert. Az élet ellen tör. Társadalmat, közösséget, családot pusztít, meghasonlást támaszt. Szembefordítja egymással a sejteket, így okoz szenvedést, betegséget és halált. Persze, hogy szeretnénk szabadulni a gonosztól.
Százmilliók szívében máig ég a vágy, hogy holtan lássák Oszama bin Ladent, akiről nem is tudják, él-e még; élete vagy halála nem okoz lényeges változást. Ha a világ öszszes zsarnokát felakasztjuk, sem szabadulunk meg a gonosztól. Másodpercek alatt kerülnek elő új gyilkosok és zsarnokok, talán épp a bírák közül. A nácik ideológusai a zsidókban látták a gonoszt, ezért tőlük akartak megszabadulni. A ruandai hutuk – a gyilkolás kollektív delíriumában – a tuszikban látták a gonoszt, és bozótvágó késeikkel százezerszám vágták le őket, mint a juhokat. Óvakodunk attól, hogy meg kelljen értenünk a roszszat, s ha mégis szembekerülünk valakivel, aki – szerintünk – erőteljesen képviseli azt, eltesszük láb alól, hogy jobb legyen a világ. Vagy csak össze akarjuk törni a tükröt? „Filozófiai hagyományunk lényegéből fakad, hogy nem vagyunk képesek felfogni a radikális rosszat; így hát valójában nincs mire támaszkodnunk, ha meg akarunk érteni egy jelenséget, amelynek lenyűgöző valóságával pedig nap nap után szembesülünk, s amely a megítélés minden általunk ismert normáját semmissé teszi” – mondta a XX. század fontos morálfilozófusa, Hannah Arendt, miután 1961-ben végigülte Adolf Eichmann jeruzsálemi perét. Eichmann volt az európai zsidók kiirtásának egyik irányítója, 1960-ban argentínai háza elől rabolták el a nácivadászok. Éppen virágot vitt a felesége születésnapjára; a csokor kipottyant a kezéből, ott maradt a járdán.
A vádlott Kantot idézi: „élj úgy, hogy akaratod vezérlő elve egyúttal általános erkölcsi elv is lehessen”. Ez felháborítja az egyik bírót. Hogyan veheti a szájára Kantot egy Eichmann? Arendt azonban emlékeztet rá, hogy a kategorikus imperativus a harmadik birodalomban így szólt: „Cselekedj úgy, hogy a Führer jóváhagyja cselekedetedet, amennyiben tudomást szerez róla.” Arendt úgy véli, a gonosz a nácizmusban elveszítette azt a sajátosságát, amelyről a legtöbb ember felismeri: a kísértés jegyét; a Führer akarata, vagyis a bűn törvénye uralkodott. A kísértés pedig épp az emberiesség volt, amelynek sokan – így Eichmann is – ellenálltak. A vádlottat egy tucat pszichiáter vizsgálta meg; normálisnak találták. (Normálisabb, mint én vagyok, mióta megvizsgáltam – mondta egyikük.)
Aki hazacseni szerszámait a munkahelyéről, valószínűleg igennel válaszolna a kérdésre, hogy erkölcstelen-e a lopás; ám úgy érzi, mikor segítette saját megélhetését, magasabb parancsnak engedett. Azért gabalyodunk bele a jó és a rossz kérdésébe, mert nem értjük Krisztust, tehát nem szabadulunk meg a gonosztól. Az ember elbukott, magára maradt, elvesztette racionalitását, így számára a legmagasabb erkölcsi parancs a „segíts magadon”. A nyomorultaknak – legjobb esetben – átengedjük fölöslegünket. De nem azért, mert szeretjük őket, hanem hogy jobb véleményünk lehessen magunkról, s rokonszenvesebbnek találjon bennünket a környezetünk. Aki racionális, vagyis átvállalja a másik ember szükségét, azt bolondnak vagy szentnek nevezzük, majdnem mindegy – a lényeg, hogy nem közülünk való. Nemhogy az életünket adnánk a szegényekért és üldözöttekért, de egzisztenciális „kötelességeinket” sem tesszük félre miattuk. Az önmagunkhoz való feltétlen lojalitásból aztán kifinomult etikák születnek, avagy olyan torzak, mint Eichmanné. A könyvnek, amelyet a vádlott a börtönben az ítélet-végrehajtásig írt, a Gnóthi szeauton címet adta. Ez a delphoi templom jósdájának felirata volt. Csúfondáros üzenet, amelyet a gonosz – szolgáján keresztül – a világ arcába, a bírák arcába, Arendt arcába vág: „Ismerd meg önmagadat!”
Persze szükségünk van olykor a bírói székre. Ott szoktunk megnyugodni. Jézus jeruzsálemi perében a bírák metafizikai kérdésekkel foglalkoztak. A vádlott azt állította, hogy egylényegű az Atyával. Ha ez nem igaz, istenkáromlás. Ha igaz… nem, nem lehet igaz.
Az ítélet: Jézus bűnös. Pilátushoz cipelik, aki megvereti, aztán rendelkezik a kivégzéséről. „A mindent látó Isten, aki látta az embert is: ennek az Istennek meg kellett halnia! Nem visel el az ember ilyen szemtanút. A világ eleddig legszentebbje és leghatalmasabbja elvérzett döféseinktől – ki törli le rólunk a vérét?” – így zokog Nietzsche. Sokan haragszanak rá blaszfémiáért, pedig szegény majdnem keresztény. Az abszolút gonoszság beteljesedett. A legsötétebb imperativust végrehajtotta a világ: Jézus személyében megölte az embert és az Istent.
A tanulság? Haladunk az utolsó vészkorszak felé. A világ elkárhozik, mert irracionális. De Jézus imádkozni és győzni tanítja azokat, akiknek van fülük a hallásra.
Balavány György
(részlet a szerző megjelenés előtt álló esszékötetéből)
Balavány György összes blogbejegyzése
|
Hírsor
A hét java
|
|