- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Balavány György blogbejegyzése
2012-01-22 19:00:00 Gyu(ri)posztjaJézus vajon jobb- vagy baloldali?A vallási és politikai vezetőknek olyanokat beszól, hogy na. Heródest lerókázza, a farizeusokkal közli, hogy a Sátán az apukájuk.Elég tágas a választék Jézusból. Van gnosztikus Jézus, és van ősmagyar, manicheista Jézus is. Van hindu Jézus (a Krisna-vallás alapítója, Prabhupada szerint Krisztus és Krisna ugyanaz a személy). Muzulmán Jézus is van, aki az idők végén – lehet, hogy idén? – eljön ítélni eget és földet, konkrétan: kinyilvánítja a sahadát, és minden disznót levág. A buddhista Jézus: kedves szavú bódhiszattva. Ateista Jézus – nem tudom, van-e, de lehet. Jézus mindenkinek kell, így a politikai ideológiáknak is. Mikor Ő itt járt, még nem voltak a szó modern értelmében vett ideológiák, most mégis mindenki vele akarja megszentelni a sajátját. Mindenkinek a maga Jézusa. Talán legelterjedtebb a jobboldali-konzervatív változat; komoly evangéliumi hívők is hitelesnek tartják. Ez a Jézus rend- és tekintélypárti. Azt mondja: adjátok meg a császárnak, ami a császáré. Sem ő, sem tanítványai nem emelnek szót a rabszolgaság ellen. Segélyezés? Aki nem dolgozik, ne is egyék. Arra inti tanítványait, ők pedig a többieket, vessék alá magukat az aktuális egyházi és világi hatalomnak. Azt állítja, „akinek van, annak adatik, és akinek nincs, attól az is elvétetik, amije van.” És akkor még nem szóltunk a szőlősgazda példázatáról, aki minden munkásának úgy fizet, ahogy akar, és ez így van jól. Szexuális etikájában abszolúte konzervatív. Számára teremtési alapon a férfi az első, utána jön a nő. S nem igazán pacifista, hiszen azt mondja: nem békességet hoztam, hanem fegyvert.
Bár tény, hogy a klasszikus konzervativizmus antropológiája közelebb áll a bibliai szemlélethez – amennyiben az embert gyarlónak tekinti – a fenti karikatúrákból tán kitűnik: a két Jézus nem ugyanaz. Vagy mégis? Az a Jézus, mely történelmileg-politikailag szituált, amely igazol minket és igazolja az érdekköreinket: hamis. Hamis isten, nem ő teremtett minket, hanem mi teremtettük őt. Az igazi Jézus nem igazol, hanem bűnbánatra, kereszthordozásra, összetöretésre, önmagunk megtagadására, sőt: mindannak megtagadására, amibe szerelmesek vagyunk. Az ideológiánk, a véleményünk, az érdekeink megtagadására. Arra hív, hogy öljük meg a hamis istent, akit Jézusnak nevezünk ugyan, de ha jobban megnézzük, kiderül: ez a Jézus, ez az isten mi magunk vagyunk. Ami persze, első látásra, nem túl vonzó perspektíva. Én az igazi Jézusba akarok szerelmes lenni, őbelé egyedül. Utálom a fideszes Jézust, meg a liberális Jézust. Küzdök a bálványaim, a vágyaimból és ábrándjaimból fabrikált isteneim ellen. Az igazi Jézus meghalt értem egy gerendából ácsolt római kereszten. És mert feltámadott, meg tud szabadítani az eredendő liberalizmusból és a rám nevelődött konzervativizmusból. Ez a Jézus nem fér kategóriákba, mert hatalmasabb mindezeknél. Ezért ki tud szabadítani az ideológiai ketrecekből, ahonnan egymásra fenekednek azok, akiknek ugyanarra a kegyelemre van szükségük. Meg tud fosztani a hamis identitásainktól, hogy valóban az övéi, vagyis emberek lehessünk. Akik – akár – szeretni is képesek. Fogod a követ? Ereszd le. Lassan. Engedd el, hulljon a földre, ne ártson senkinek. Szia.
Balavány György összes blogbejegyzése
|
Hírsor
A hét java
|
|