Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-05-28 14:02:00

Környezeti előnyt hoz az Euromatrica

Új törvény: keményen sarcolják a szállító cégeket

Az unió döntött arról, hogy a kamionok károkozásának költségei beépülhetnek az útdíjakba. A Levegő Munkacsoport minél előbb bevezettetné Magyarországon a szigorítást.

Hosszú folyamat végére tett pontot az Európai Unió azzal, hogy lehetővé tette a tehergépkocsik által okozott levegő- és zajszennyezés költségeinek beépítését az útdíjakba. Az Európai Bizottság, az Európai Tanács és az Európai Parlament megegyezett abban, hogy így módosítják a tehergépkocsik útdíjáról szóló uniós jogszabályt, az úgynevezett Euromatrica-irányelvet.


Fizessen, aki kárt okoz!

„A használó fizet, és a szennyező fizet elv együttes alkalmazása a közlekedésben régen várt lehetőség arra, hogy az állam komoly lépést tegyen az emberek egészségének, nyugalmának megvédésére, életminőségének javítására Magyarországon is. A kormánytól azt várjuk, hogy mielőbb vezessen be egy olyan elektronikus útdíjszedő rendszert, amely képes az ország teljes úthálózatán fizettetni a nehéz tehergépkocsik után a zaj- és levegőszennyezésért. Az így befolyt összeget pedig elsősorban az emberek egészségének megvédésére, illetve a vasúti szállítás versenyelőnyének megteremtésére kellene fordítani” – tudtuk megi Vargha Mártontól, a Levegő Munkacsoport „Kamionról vasútra!” kampányának felelősétől.

A munkacsoport közleményében rámutatott: a tehergépkocsik okozta balesetek, dugók, levegő- és zajszennyezés egyre növekvő terhet ró az emberekre és a gazdaságra. Az Euromatrica-irányelv ugyanakkor tiltotta, hogy ezeknek a költségeit a fuvarozók fizessék meg. Bár ez ellentétes „a szennyező fizet” elvvel, amit az EU Alapszerződése is rögzít, a közúti áruszállításban érdekelteknek mindeddig sikerült megakadályozniuk ennek a szabálynak a megváltoztatását. Ezeknek az érdekcsoportoknak az erejét mutatja, hogy az eredeti elképzelésekkel szemben a mostani módosítás sem teszi lehetővé az éghajlatváltozás, a balesetek és a forgalmi torlódások költségeinek érvényesítését a díjakban.


2012-től mindenképpen kötelező

A csúcsforgalmi időszakokban ugyan lehet magasabb díjat alkalmazni, de csak úgy, ha csúcsidőn kívül viszont alacsonyabb díjat számítanak fel. Az utolsó pillanatban Németország követelésére lehetővé tették a tagállamoknak azt is, hogy a 12 tonnánál kisebb össztömegű tehergépkocsikat továbbra is kivonják a kilométer-arányos díjkötelezettség alól. Az eredeti javaslat ugyanis elrendelte volna, hogy ahol létezik ilyen útdíj, ott 2012-től azt valamennyi 3,5 tonna össztömegnél nagyobb tehergépkocsira ki kell vetni.

Nina Renshaw, a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) igazgatóhelyettese így értékelte az egyezséget: „A kilométerarányos útdíj javítja a szállítások gazdaságosságát és hatékonyságát. A kompromisszum eredményeképpen megnyílik a lehetősége annak, hogy a közutakról fokozatosan kiszoruljanak a legszennyezőbb tehergépkocsik, csökkenjen a zaj- és levegőszennyezés. Sajnálatos viszont, hogy bár az Európai Unióban a tehergépkocsik által okozott, de az üzemeltetőik által nem fedezett, évi 60 milliárd euróra tehető éghajlatváltozási, torlódási és baleseti költségeket továbbra sem lehet megfizettetni a fuvarozókkal.”


Kevesebb üvegházhatású gáz

Minden visszafogottsága ellenére az Euromatrica-irányelv mostani módosítása hozzásegítheti a tagállamokat ahhoz, hogy teljesítsék az Európai Unió célkitűzéseit az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére a következő évtizedekben. Ez a célkitűzés ugyanis a kibocsátás közel 30 százalékát adó közlekedési szektor átrendezése nélkül megvalósíthatatlan. A megfelelő mértékű kilométerenkénti zaj- és levegőszennyezés-arányos útdíj a közutakon például hozzásegíthet ahhoz, hogy csökkenjen a jóval kedvezőbb környezeti hatású vasút versenyhátránya a teherszállításban.

A három európai intézmény megállapodását a közlekedési miniszterek tanácsa és az Európai Parlament rövidesen formálisan is jóváhagyja, és azzal törvényerőre emelkedik az Európai Unióban.

 

-mi- 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.