Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-12-30 12:14:00

Aki meg akar halni, nem telefonál

Nőtt a telefonos lelkisegély-szolgálatok forgalma

Aki véget akar vetni az életének, nem telefonál – mondja az egyik telefonos lelki elsősegély-szolgálat munkatársa. Az ünnepi időszakokban azonban felerősödnek a lelki zavarok. Sokan banki tartozás miatt vannak elkeseredve.

Jóval kevesebben akartak véget vetni az életüknek most karácsonykor, mint korábban. A kórházak ünnepi összesítése szerint idén 12-16 beteget szállítottak be mérgezéssel, szemben a 20-25 évvel ezelőtti 30-35-tel. A kedvező tendenciák dacára a szakemberek szerint a következő napok kritikusak lehetnek az öngyilkosság szempontjából.

Az ünnep előtti hetekben viszont szokatlanul nagy „forgalmat” bonyolítottak le a lelki elsősegély-szolgálatoknál – tudta meg a mindennapi.hu. Az elmúlt pár hétben csaknem harmadával nőtt a betelefonálók száma, ami azt jelzi, a gazdasági válság hatásai még korántsem múltak el, sőt, az ünnep közeledtével felerősödnek a pszichés tünetek.

Immár negyed évszázada dolgozik az egyik szolgálatnál a portálunknak nyilatkozó nő, aki anonimitását azzal magyarázza, hogy nem a neve fontos, hanem az, amit csinál. Azt mondja, kemény napokra számít, mivel a karácsonyt megelőző hetekben szinte sosem tapasztalt számú hívás érkezett a szolgálathoz. Nálunk általánosan is sok a depressziós, egyes felmérések szerint a lakosság 25 százaléka szenved benne. Mind a lelki betegek számára, mind a pszichés tünetek súlyosságára káros hatással van a gazdasági válság – magyarázza a hivatásos segítő.

 Nyomás alatt

Az ünnep, az év végi „lelki mérlegkészítés” közeledtével egyre többen érzik úgy, hogy nem tudnak megfelelni az elvárásoknak. Nem képesek előteremteni a szükséges pénzt, nem képesek annyi időt tölteni a szeretteikkel, mint amennyit kellene, sőt, egyre többen gondolják azt, hogy olyannyira fáradtak, hogy igazából már szeretet sem tudnak adni. Ezektől az okoktól sokan elkeserednek.

Talán ezzel magyarázható, hogy a túlzott elvárásokkal szembeni küzdelemben nem az egyedülállók, hanem inkább a családban élők maradnak alul, így ebben az időszakban jellemzően ők azok, akik telefont ragadnak – magyarázza a szolgálat munkatársa. Mint mondja, ugyan sokan fenyegetőznek öngyilkossággal, ám a tapasztalatok egyértelműen azt mutatják: aki igazán meg akar halni, az nem jelenti be. Aki telefonál, inkább csak azt akarja, hogy végre meghallgassák. Ennek ellenére az öngyilkosság említése mindig komoly odafigyelést igényel, mivel sosem lehet biztosan tudni, hogy a segélykérő esetleg a későbbiekben nem kerül olyan helyzetbe, hogy azt valóban megkísérli.

Nincs általános „technika” arra, mikor mit kell mondani a vonal másik végén ülőnek. A portálunknak nyilatkozó segítő inkább a bevált, saját módszereiről beszél. Úgy véli, az öngyilkosságot említők közül leginkább azokat lehet könnyebben átsegíteni a legmélyebb krízisen, akiknek van valakije. Utolsó lehetőségként ugyanis mindig feltehető a legfontosabb kérdés: vajon mi lesz az itt maradottakkal, ha eldobja magától az életet. Erre a legtöbben újragondolják az öngyilkossági tervüket és innentől kezdve a beszélgetést vissza lehet terelni a normál mederbe, amelyben a probléma valós megoldására lehet koncentrálni.

 Családban is egyedül

A szolgálat munkatársa megjegyezte azt is: mostanában megfigyelték, hogy mind többen telefonálnak „bagatell” gondok miatt, ami azt jelzi, az emberek lelki tűrőképessége nagyon meggyengült az utóbbi időszakban. Volt olyan „segélykérő”, aki azért ragadt telefont, mert valakivel meg akarta osztani felháborodását, amit egy szemtelen eladó, vagy egy előleget kérő kozmetikus miatt élt át. Ezek a telefonok jól tükrözik a lakosság lelkiállapotát, hiszen stabil pszichével ezeken a helyzeteken könnyedén át lehet lépni – tette hozzá a szakember. Elmondta azt is, hogy a hívőkkel általában egyszerűbb dolguk van, hiszen utolsó szalmaszálként „bele lehet kapaszkodni” a vallásba, az őszinte hitbe, ami nem engedi, hogy a bajban lévő eljusson a végső elkeseredés állapotába.

A betelefonálók között riasztóan nagy az aránya azoknak, akik nem tudják fizetni banki tartozásukat, és a helyzetükből nem látnak kiutat. Noha az ilyen esetekben a szokásos megoldási kulcsok használhatatlanok, hiszen a pszichés problémák hátterében nagyon is valós gond áll, a segélyszolgálatok munkatársait már nem éri felkészületlenül az ilyen jellegű hívás. Az ilyen típusú problémák azért kerülnek karácsony tájékán a felszínre, mert az anyagi krízisben lévő ekkor szembesül azzal, hogy míg más gondtalanul ünnepel, addig az ő vállát ezernyi gond nyomja.

A közfelfogással ellentétben a lelkisegély-szolgálatokhoz nagyon sok családban élő telefonál. Ők ugyan megoszthatnák problémájukat a szeretteikkel, de mégis szívesebben fordulnak idegenhez, aki előtt nekik sem kell felfedniük a kilétüket. A karácsony valóban az egyedül élők számára volt a legnehezebb, de érdekes módon nem ők vannak a legnagyobb veszélyben, hanem azok, akik családon belül érzik magukat magányosnak.

A régóta egyedül élők egyfajta túlélési stratégiát dolgoztak ki a téli ünnepekre, így ők felkészülten vágnak neki ezeknek a napoknak. Természetesen a magányosok számára ez nagyon nehéz időszak, így sokan ragadnak telefont közülük is, ám nem konkrét problémával fordulnak a szolgálathoz, egyszerűen csak beszélgetni akarnak valakivel.

 

Szigeti Ildikó
 


Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.