Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-01-01 08:33:00

Kínos incidensben a Levegő Munkacsoport

Lépés a szmog ellen: jön az elektromos taxi?

Elektromos meghajtású taxik üzembe helyezését ígérte egy most megalakult budapesti bérautós társaság. Az ötlet környezetbarát, a Levegő Munkacsoport mégis kínos incidensbe keveredett.

Kisebb botrány tört ki azon a rendezvényen a minap, ahol a Green Taxi névre keresztelt új fővárosi bérautós vállalkozás bejelentette piacra lépését: kiderült, a zöld társaság járműparkjának jelentős részét a Zóna Taxi adja, és a tulajdonosi szerkezet átláthatatlan, külföldi tulajdonú elemei miatt nem zárható ki, hogy a cégben benne van a sajátos piacszerző akcióiról ismert Zóna tulajdonosi köre is. Pedig a meghirdetett célok rokonszenvesek voltak: a cég csak legkorszerűbb, Euro 5-ös normájú motorokkal szerelt járműveket használ, és felvillantották annak a lehetőségét is, hogy a távolabbi jövőben tisztán elektromos meghajtású gépkocsikat is hadrendbe állítanak.

 

Kínos összefonódás: együtt a zöldek és a környezetszennyezők

Még ennél is nagyobb kalamajkát okozott, hogy a Green Taxi bemutatkozásánál szerepet vállalt Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport egyik vezetője. A neves civil szervezetet ezután kemény bírálatok érték internetes fórumokon, amiért a nyilvánosság előtt mutatkozott egyfelől a Green Taxi vállalkozóival, másfelől a járműveket szállító gépjárműimportőr és -forgalmazó céggel. A fórumozókat felháborította, hogy a levegő tisztaságáért küzdő civilek egy gyékényen árulnak a tizenkét hengeres szilaj autócsodákat áruló kereskedőkkel.

- A Levegő Munkacsoport nem cégek, hanem ügyek mellett áll ki – mondta kérdésünkre Horváth Zsolt. A civil szervezet tisztségviselője hangsúlyozta: a taxi-szolgáltatás, mint „car share” azaz autómegosztás, a nagyvárosi emberek számára gazdasági szempontból már ma is életképes alternatívája a magántulajdonú személygépkocsiknak. A szakértő készített egy tanulmányt, amelyben összevetette egy koros, egy fiatal használt valamint egy új autó fenntartási költségeit a közösségi közlekedés rendszeres valamint a taxi alkalmi igénybevételével. Azt az eredményt kapta, hogy háztartásonként jelentős megtakarítást eredményez a taxizás, még a tizenéves használt autó esetében is.

Kijelenthető tehát: elsősorban szemléletbeli okai vannak, hogy a nagyvárosi ember ragaszkodik a saját autójához. Ha pedig a közösség érdeke, azaz a légszennyezés szempontjából vizsgáljuk a taxizást, akkor azt láthatjuk, hogy egyetlen taxi több száz ember autóhasználatát képes biztosítani. Ha ezek az autók kevés szennyezőanyagot bocsátanak ki – mint a Green Taxik esetében –, akkor ez komoly nyereség ahhoz képest, hogy minden egyes utas a maga személyautójába ül reggelenként.
- A Levegő Munkacsoport támogatása ennek a ténynek szólt – bizonygatta Horváth Zsolt. Ha a cég nem tartaná be a későbbiekben a most vállalt ígéreteit, akkor a civil szervezet megvonja támogatását.

 

A jövő zálogai az elektro-töltőállomások

Az elektromos taxik budapesti megjelenésének legfőbb akadálya jelenleg a töltőállomások hiánya: fővárosunkban ma egyetlen ilyen található. Az elektromos járművek legnagyobb fogyatékossága, hogy viszonylag kis távolságot képesek egy töltéssel megtenni, ezen az segíthetne, ha sok helyen lehetne gyors töltéssel „tankolniuk”.

A közeljövőben az elektrotaxik részére nincs tervbe véve további fővárosi töltőállomások kialakítása. Persze a jogszabályi környezet megváltoztatásával fel lehetne gyorsítani a folyamatot. Mint a világ számos nagyvárosában, Budapesten is bevezethetnék a tiltott zónát a robbanómotoros járművek részére. Ez a belső városrészeket érintené, de alternatívát jelenthet a behajtási díj is – ami alól az elektromos és hibrid hajtású autók mentesülnek. Mindez azonban komoly politikai szándékot és a végrehajtás során vasszigort igényel.

Az is vitatott, hogy az elektromos meghajtású járművek elterjedése valóban a megfelelő válasz-e a közúti közlekedés jövőjének kérdéseire. Egyes szakértők szerint, ha az elektromos jármű teljes gyártási ciklusát vizsgáljuk – beleértve az akkumulátorok gyártását, majd az elhasználódott telepek újrafelhasználását –, a káros anyag kibocsátásának egyenlege nem jobb, mint a korszerű belső égésű motoroké. Csakhogy: a nagyvárosi szmog legfőbb forrása a gépkocsik kipufogóiból származik. Ha varázsütésre elektromosra cserélhetnénk a Budapesten pöfögő motorokat, azonnal tisztulna a levegő, és a szálló por mennyisége a kérdéses hónapokban sem haladná meg az egészségügyi határértéket.

 

Nyert az e-autó

Míg a globális felmelegedés szakértői vitatkoznak a módszerekről, az autóipar eldöntötte, hogy az elektromos meghajtás a fő csapásirány. Ennek beszédes bizonyítéka, hogy az idei Év Autója, a Nissan Leaf tisztán elektromos hajtású, VW Golf méretű gépkocsi. Persze amíg az effajta járművek teret hódítanak az autópiacon, sok széndioxid kerül a levegőbe az Otto- és Diesel-motorokból. Akár éppen az elektromos autókból: az úgynevezett hibrid járművek ugyanis azzal hidalják át a villamos meghajtás gyermekbetegségeit, hogy üzemben tartanak egy robbanómotort is. A műszaki megoldásoknak széles a skálája. Az egyik bonyolult, számítógép vezérelte rendszer a vezető helyett dönti el, hogy éppen melyik motor működik, melyik hajt kereket, melyik tölti az akkut. Léteznek azonban egyszerűbb és olcsóbb megoldások is. Az elektromos autók számának növekedésével a jelenleg meglehetősen borsos áruk is csökkenni fog majd.

Sok szakértő szerint az elektromos hajtású autók megjelenése után élesebb határvonal alakul majd ki a városi és a távolsági autózás között. Több nyugat-európai példa mutatja, hogy az alkalmilag bérelhető belvárosi e-autóhálózatok a biciklikölcsönzők mintájára idővel visszaszoríthatják a belvárosi magánautó-használatot.

 

Vashegyi András

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.