Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-01-06 10:59:00

Mindinkább fizetőssé válnak a világháló minőségi szolgáltatásai

Ha kell, pénzt adunk online tartalomért

A webshopok jelentős forgalma mellett az online tartalmak mind nagyobb hányada is csak fizetés ellenében érhető el – ez a tendencia a kutatók szerint a jövőben erősödni fog. A netezők 65 százaléka fizetett már digitális tartalomért.

Kisebb könyvesboltok és nagyobb áruházak ugyanúgy értékesítik a portékáikat az interneten, mint az utcáról betérő vásárlóknak. A nemzetközi elemzések középpontjában azonban a fizikailag megfoghatatlan, csak elektronikus adat formájában létező digitális tartalmak értékesítésének robbanásszerű növekedése áll.

A digitális információk elérhetőségét a világhálón az ingyenesség jellemzi, azonban néhány médiacég, köztük a Walt Disney vezetése évek óta rebesgeti arra irányuló elképzelését, hogy egyszerűen fizetőssé teszi az összes online tartalmát. Ezzel egy komoly vita vette kezdetét, ami mögött valójában a tartalomszolgáltatás finanszírozási modellje áll. A jelenlegi elképzelés szerint a reklámozók segítenek bennünket a digitális tartalom elérésében, míg az alternatív modell szerint mi magunk fizetünk a letöltött zenéért, videóért. Meglepően széles
termékspektrumot érintene a fizetőssé váló tartalom, az insideria.com cikkírója például arra emlékeztet, hogy egyáltalán nem új dolog egy előzetesen ingyenes tartalomért később pénzt kérni.

Emlékeztetőül a tévé-előfizetést idézi fel: míg 20 éve teljesen természetesnek vettük annak ingyenességét, lassacskán mindegyikünk megszokta a kábelszolgáltatótól rendszeresen érkező számlát. A téma kommentelőinek véleménye ugyan megoszlik a párhuzam megalapozottságában, de azt senki sem vitatja, hogy a minőségi tartalomért megéri fizetni. 
Az emarketer.com széleskörű felmérésében, a fogyasztók digitális tartalomért való fizetési hajlandósága igen-igen alacsonynak minősült.

A Pew Intézet egy frissen publikált, az Egyesült Államokban végzett felmérése azonban bizonyos mértékben ellentétes eredményt hozott: a megkérdezettek 65%-a fizetett már valamilyen digitális tartalomért, közülük minden második zenét és szoftvert vásárolt. A maradék a felsoroltakon túl okostelefon-alkalmazást, videojátékot, filmet, e-könyvet illetve hírcsatornához való hozzáférésért fizetett. Nem meglepően csak 2% ismerte el, hogy „felnőtt tartalmat” is vásárolt már. A tizenöt különböző lehetőség közül a válaszadók fele egy vagy két fajtát, míg 16%-a hatnál is több dolgot rendelt. A digitális tartalomért a 30 és 49 év közöttiek fizetnek a legnagyobb valószínűséggel.

Kis Ferenc Balázs 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.