Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-04-01 06:28:00

Megszűntetnék a hagyományos üzemanyagot 2050-re

Eltűnnek Európából a benzines autók

Közlekedés 2050 címmel az Európai Bizottság elfogadta az unió jövőre vonatkozó átfogó közlekedési stratégiáját: negyven éven belül eltüntetnék az olajszármazékokkal hajtott járműveket.

E szerint az évszázad közepére drasztikusan csökkentenék Európa függőségét a kőolajimporttól, ugyanakkor 60 százalékkal mérsékelnék a közlekedésből származó széndioxid-kibocsátást.

A távlati cél olyan versenyképes európai közlekedési rendszer kialakítása, amely növeli a mobilitást, elhárítja a kulcsfontosságú területeken a közlekedési akadályokat, föllendíti a foglalkoztatást és csökkenti a környezetszennyezést. Ehhez át kell alakítani Európa közlekedését, amelyre nézve több elképzelés is megfogalmazódott a bizottságban. Az egyik szerint az évszázad közepére teljesen eltűnnének a hagyományos üzemanyaggal működő gépkocsik az európai városokból. (Ennek jegyében 2030-ig már a felére csökkenne az ilyen autók száma a városi közlekedésben.) Egy másik elképzelés alapjaiban változtatná meg a közepes vagy a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árufuvarozást. E szerint 2030-ra az ilyen hosszabb távú fuvarozás 30 százalékát, 2050-re pedig a felét más módon és eszközökkel, vasúton és vízen kell lebonyolítani a ma általános kamionok helyett. De a közepes távolságú személyszállítás döntő eszköze is a vasút kell, hogy legyen a jövőben.
 

A nagy távolságokra irányuló utazások, illetve interkontinentális áruszállítások terén továbbra is meghatározó marad a légi közlekedés és a hajózás szerepe. Ugyanakkor az új motortípusok, üzemanyagok és közlekedésirányítási rendszerek növelni fogják az egész közlekedés hatékonyságát, miközben mérséklik a káros anyagok kibocsátását. Az Európai Bizottság közlekedési stratégiája szerint az alacsony szén-dioxid kibocsátással járó üzemanyagoknak 2050-re 40 százalékos részesedést kell elérniük, és hasonló arányban kell csökkenteni a tengeri közlekedésben alkalmazott, bunkerolajból (a hajók üzemeltetésére használt gázolaj, illetve és fűtőolaj) származó uniós szén-dioxid- kibocsátást is.
 

A bioetanol

A bioetanol válthatja a benzint. A bioetanol az egyik fő kitörési lehetőség a kőolajfüggésből. Szinte bármiből előállítható, így a helyi adottságoknak megfelelően készülhet cukorrépából, cukornádból, napraforgóból, repcéből, krumpliból, kukoricából. Környezetbarát tulajdonsága, hogy elégetésekor annyi szén-dioxid szabadul föl, mint amennyit a növény a fejlődése során megkötött.

Ez kétségtelen előnye, ám vannak jócskán hátrányos tulajdonságai is, amit az ellenzői szedtek csokorba. Így például: termesztése, nagy műtrágya és növényvédő szer igénye jelentősen megterheli a talajt és a vízbázisokat. Továbbá: az egyes növények energetikai célú, kiterjedt termesztése előnytelen monokultúrákhoz vezethet a növénytermesztésben. Végül pedig: a bioüzemanyagok előállítása az alapanyagból nagy mennyiségű fosszilis energiahordozó fölhasználását igényli, s ebből adódóan jelentős mennyiségű, üvegházhatású gáz kerül a légkörbe, szinte teljes mértékben ellensúlyozva a bioüzemanyag által „megtakarított” mennyiséget.

 

Valló László

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.