- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2011-01-04 07:10:00 Gyülekezetekben találkozhat vevő és eladóEgyháztáji: őstermelői mozgalom a netenAz Egyháztáji nevű online kezdeményezés célja helyreállítani a termelők és a fogyasztók közötti bizalmat azzal, hogy a gyülekezetek hálózatának segítségével szervez vásáralkalmakat. Az egyik ötletgazdával Fekete Ágnessel beszélgettünk.– Számos, termelők és fogyasztók közötti kapcsolatépítést közvetlenül elősegítő internetes alkalmazás létezik. Miben más az Önök által új csatornának nevezett online kezdeményezés? – Az új csatorna, ami hátteret biztosít ötletünk megvalósulásához: maga az egyház. Abban segítjük a falusi termelőket, hogy közvetlen kapcsolatot alakítsanak ki a nagyvárosi fogyasztókkal. A termelők számára előfeltétel az őstermelői vagy kistermelői igazolvány valamint lelkészi ajánlás. Az egyház a „piacteret” adja, azaz a találkozás lehetőségét. Ez a kapcsolódási mód számos kereskedelmi szintet és árrést kiiktat, és a kedvező ár elérését jelentősen segíti, hogy nem kell számolni a deponáláshoz elengedhetetlen szállítási költségekkel. – Vagyis nem számíthat úgynevezett rendszeres piacra, aki itt szeretne vásárolni? – Az egyháztáji igenis rendszeres piacot jelent, csak épp a kereskedés fizikai helye változik, mert az árucsere színtere gyülekezetről gyülekezetre, intézményről intézményre vándorol. Az egyházi intézmények, amelyek lehetnek egyházi iskolák, óvodák vagy akár üdülők, nem csupán a piacot szervezhetik meg, hanem maguk is lehetnek fogyasztók. – Az egyháztáji keretében forgalmazott termékeknek mennyire jelentős fogyasztói maguk az intézmények? – Fogyasztásuk mértékét jellemzi, hogy az árucserét követően sokkal kevesebbet kell a nagybani piacra járniuk... Az őstermeléssel vagy kistermeléssel foglalkozó egyháztagok részére pedig a gyülekezeteken belül megteremtjük a felvevőpiacot. – Jött-e már létre valódi adásvétel? – Hogyne! Nagy forgalmú piacot rendeztünk december elején a fasori református gyülekezetben. Úgy tapasztaltuk, hogy egyaránt elégedettek voltak a termelők és a vásárlók is, és a vásár hangulata is igazán fantasztikusra sikeredett. Éppen ezért nagyon szeretnénk, ha más felekezetek is az egyhaztaji.hu partnerei lennének a továbbiakban. – Mit tehet az, aki akár mindennapi fogyasztója is lenne az egyháztáji által biztosított piacnak, de épp nincs a közelében vásár? – Azt elismerem, hogy a honlapon ezt még fejleszteni kell, de a tervek szerint bárki kapcsolatba léphet a keresett termék eladójával, és a kívánt árut személyesen vásárolhatja meg az előre megnevezett helyszínen. – A mindennapi működés során milyen tényezők okozzák a legnagyobb nehézségeket? – A logisztikai és szervezési problémák megoldása: hogyan tároljuk a terményeket két piacesemény között, illetve jelentős erőfeszítést jelent, hogy miként szervezzük össze a gazdák útját a szállítási költségek csökkentése érdekében. – Kell-e bárkinek is féltenie a piacát az egyháztájitól? – Alternatív kezdeményezésnek tartjuk ezt, azaz nem egy meglevő csatornán akarunk másokat kiszorítani, hanem újat szeretnénk alkotni. – Honnan jött az ötlet? – Felismerve a teremtett világ iránti felelősséget, Nyugat-Európában számos hasonló, egyházi hálózatra épülő kezdeményezés látott már napvilágot. Ezek valami módon mind érintik az egyház és a teremtett világ viszonyát, illetve a környezettudatosság témáját. Példaként érdemes említeni a vesztfáliai egyház Zöld kakas mozgalmát, a Nagy-Britanniában és Kanadában alapított ökogyülekezetet, vagy az Európai Keresztény Környezettudatos Hálózatot . Az egyháztáji.hu sokat merít ez utóbbi szerveződésből, de igyekeztünk a hazai körülményeket figyelembe véve kialakítani a rendszerünket. – Mikor indult a honlapjuk? – Egy éve kezdtünk beszélgetni róla, és nagyon égett bennünk a vágy, hogy tegyünk is valamit. A honlapot végül is idén novemberben tettük publikussá. Inspirálóan hatott ránk a gazdasági válság. Feltűnt, hogy a jelenséget sokan, sokféleképpen próbálják magyarázni, ezek közül a „pénzügyi válság” terjedt el a leginkább... Szerintünk a dolgok mélyén sokkal inkább a bizalom megrendülése húzódik, hiszen ha visszaemlékezünk, a válságot hitelezési problémák robbantották ki. Honlapunk célja tehát, hogy helyreállítsa a termelő és a fogyasztó közötti bizalmat. Kis Ferenc Balázs
|
Hírsor
A hét java
|
|