- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2010-12-23 05:55:00 Szorítás a multikon: szigorodó üzletlánc-törvényBeszerzési ár alatt nem lesz áruElfogadta az Országgyűlés az üzletlánc-törvény legújabb módosítását, aminek értelmében legfeljebb harminc nap lehet a leghosszabb fizetési határidő a forgalmazók és a beszállítók között.A parlament hétfőn rendkívüli eljárásban döntött a Font Sándor fideszes mezőgazdasági bizottsági elnök javaslatáról, az úgynevezett üzletlánc-törvény újabb szigorításáról. Az elsősorban a tisztességtelen forgalmazó magatartásokat felsoroló passzusok közé került a saját előállítású termékek „önköltség alatti” árusítása, valamint a logisztikai szolgáltatások költségének kiszámlázása a termelők felé. Az előbbi korlátozás gyakorlati következményei közé tartozhat, hogy az áru önköltség alatt már akcióban sem kerülhet a vevőkhöz. Igaz ez például a nagyobb üzletek helyben készített cukrászárura, vagy a Spar saját tulajdonú húsüzemében készült termékeire is. A szabályozás szerint a nagyobb üzletekben megszokott, helyben sütött pékáruk, amelyek vevőcsalogatás céljából kerültek a polcokra – az átlagosnál jóval olcsóbban –, a továbbiakban nem kerülhetnek a vevők elé önköltségi ár alatt. A kereskedők szerint azonban ez a fajta megközelítés elhibázott, hiszen a jogszabály nem rendelkezik az önköltség megállapításának hivatalos módjáról, valamint nem írja le az egyes termékekre vonatkozóan a költségek megállapítását, vagyis kiskaput kínál az üzletláncok számára. A Tesco jelenleg kilogrammonként 109 forintért kínál helyben sütött kenyeret – a hivatalos statisztikai összegzés szerint Magyarország legtöbb üzletének árait számításba véve az átlagos kenyérár ezzel szemben 274 forint volt szeptemberben. A szigorítás a szakértők szerint nem vonatkozik a kizárólag a csomagolásban megnyilvánuló „saját márkás” termékekre. Így egy üzletlánc akár továbbra is ráveheti beszerzés alatti árat eredményező akciókra a vele szerződött gyártókat, hiszen a velük megállapodott kampányok többsége pont erről szól. Horváth Csaba
|
Hírsor
A hét java
|
|