Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-11-30 08:09:00

Csak erdőirtással lehet elérni az uniós célkitűzést

Káros a környezetre a bioüzemanyag

Erdőirtással lehet csak biztosítani az unió bioüzemanyag-előállítási tervét, ezzel három nagy környezetvédő szervezet szerint több kárt okoznak, mint ami hasznot az alternatív energiaforrás jelent.

 

Két Belgiumnyi nagyságú, jelenleg erdős területet kell gabonatermesztésbe vonni 2020-ig ahhoz, hogy az EU által előirányzott bioüzemanyag-mennyiség elérhetővé váljon. Így évente 73 millió tonnával több szén-dioxid kerül a Föld légterébe. Ez nagyobb kár, mint amit a jelenlegi benzin és dízelolaj után képződő károsanyag-mennyiség jelent, hisz további 26 millió autó kipufogójának termelésével egyenlő. Ezt a nemzetközi környezetvédelmi politikai szándékokat alapjaiban átíró összefüggést három nagy világszervezet, az Action Aid , a Friends of the Earth (Föld Barátai) és a Transport and Environment (Szállítás és Környezet) közös kutatása tárta fel a napokban. A tanulmány eredményei szerint a jelenleg érvényben lévő uniós bioüzemnyag-előirányzatnak megfelelően a következő tíz esztendőben 81-167 százalékkal nagyobb mértékű lesz a széndioxid-kibocsátás.

Günther Oettinger, az EU energiaügyi biztosa a feltárt eredmények kapcsán kijelentette: az év végéig jelentés készül az uniós politika újragondolásáról. A bioüzemanyag-lobbi munkájának eredményeként az Unió az előző évtizedben azt a célt tűzte maga elé, hogy tagállamai 2020-ra legalább 10 százalékra emelik a növényi anyagokból előállított dízelolaj és etanol részarányát. A felmérés szerint a tagországi tervek azt mutatják: a közlekedésben a bioalapú hajtóanyagok részesedése 9,5 százalékra emelkedik, és ennek 90 százaléka gabonából származik majd.

Oettinger elismerte: a gabonafélék csak hatalmas méretű új szántókon teremhetik meg ezt az előirányzott mennyiséget, ezek létesítéséhez pedig elengedhetetlen bizonyos területeken az erdők kiirtása. Ezeket a projekteket már eddig is több millió euróval támogatták. Így azonban csökken a Föld klímaegyensúlyának megtartásához szükséges növényi szabályzók mennyisége – amiből a már jelzett kártétel következik. A tanulmányból az is kiderül, hogy az uniós országok jelentős része ráadásul import útján kívánja beszerezni a bio-hajtóanyagot, ez azonban óhatatlanul trópusi erdőterületek kiirtását vonja maga után, ami még a jelenleginél is nagyobb károkozást jelentene.

 

A magyar helyzet
A környezetbarát E85 benzin 85 százalékban etil-alkoholból, 15 százalékban benzinből áll. A magas oktánszám miatt (105) növeli a motor hatásfokát és teljesítményét, ám ezzel együtt fogyasztásnövekedést is okozhat. Azoknak, akik szeretnék úgy átalakítani autójukat, hogy 100 százalékban alkalmassá tegyék az E85 használatára, nem kell megbontaniuk egyetlen gyári egységet sem, azonban a művelet 200 ezer forintba is kerülhet. A bioetanol alapanyaga hazánkban a kukorica, s egy ideig úgy tűnt, Mohácson is létesítenek majd egy bioetanol-üzemet, azonban erre mégsem kerül sor. Jelenleg a komlói üzem működik, a sarkadi biodízel előállítására alapított Bio-Ma Magyarország Energiaszolgáltató és Ipari Zrt. jelenleg felszámolás alatt áll.
 

 Illyés Szabolcs

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.