Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Életmód
2011-07-02 18:00:00

A franciákat még nem sikerült meggyőzni

Új trend: jó borokat PET-palackba

Az eredeti borosüvegekre hasonlító, könnyebb, környezetbarát és ízkímélőbb műanyagpalackokat használnak a hagyományos üveg helyett az egyes új-zélandi, amerikai, és francia bortermelők.

A PET-palackok 100 százalékban újrahasznosíthatók, kevesebb energiaráfordítással készülnek, törhetetlenek, könnyebbek és szállításkor is kevesebb helyet foglalnak el, mint üvegből készült elődjeik.


Zöld és könnyű

„A műanyag palackokra az energiafelhasználás és a gyártás tekintetében is egy pozitív előrelépésként tekintünk” – mondta Michael Wentworth, az új-zélandi Yealands szőlészet illetékese. „Nyolcvankilenc százalékkal könnyebb az üvegnél, így az előállításkor és minden egyes szállításkor is spórolunk a szén-dioxid kibocsátással” – tette hozzá a szakember.

A műanyag palackok egyáltalán nem változtattak a yealandsi borok ízén, amit elsősorban az bizonyít, hogy az új palackokba töltött Sauvignon Blanc és a Merlot is kitűnően szerepeltek egy vakkóstolásos borversenyen. Az Egyesült Államok nyugati részén elterülő Oregon állambeli Naked pincészetben már több mint egy éve használnak PET-palackokat, amelyek elsősorban a könnyű súlyukkal győzték meg a termelőket.

Mindkét borászat 750 milliliteres palackokat használ, amelyek azonban kisebbnek tűnnek egy hagyományos üvegpalackhoz képest. „A vásárlók azt hihetik, hogy nem ugyanazt a mennyiséget kapják, ezért jól láthatóan feltüntetjük a pontos űrtartalmat” – mondta Wentworth.


Haladó franciák


A francia Boisset családi pincészet a műanyag palackokban is sikerrel értékesíti a Fog Mountain Merlot és a Yellow Jersey borokat Észak-Amerikában, a progresszív csomagolású 2008-as Beaujolais Nouveau fajtával azonban már nem volt ilyen szerencséje. „A hálaadás egy erősen hagyományokra épülő ünnep, ezért a vásárlók egy sokkal tradicionálisabb csomagolást akarnak, vagyis üveget” – mondta Patrick Egan Boisset. Kompromisszumos megoldásként a pincészet azóta a hagyományosnál könnyebb üvegpalackokba tölti a Beaujolais Nouveau borait.

A bordeaux-i székhelyű Szőlő és Bortudományi Intézet aggodalmát fejezte ki az újítás miatt, miután egy tavaly készült tanulmány szerint a műanyagpalackokban tárolt fehérborok mindössze félévig maradnak frissek. Mark Kaufman, a Boisset és Naked pincészetek PET-palackjainak gyártásáról gondoskodó EnVino illetékese azonban visszautasította a tanulmány eredményeit, mondván, a műanyag palackok nem a felnyitásuk előtt több évnyi tárolást igénylő, drága boroknak készülnek. „Azok a borok kevesebb mint a piac három százalékát teszik ki. Mi pedig a másik 97 százalékot célozzuk meg” – zárta rövidre a kérdést.
 

(mti)

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.