- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Életmód
2011-04-21 13:30:00 Érzelmek és értékek két felmérés tükrébenAz iskolarendszer megöli a kreativitástAz iskolapszichológusi felmérésében a gyerekek értékorientációjáról készítettek felméréseket. Azt vizsgálták, milyen érzelemvilágot hoznak otthonról a gyerekek, és miként hat rájuk a média világa.Milyenek a mai fiatalok? Mit gondolnak az őket körülvevő világról? Mi az, amit fontosnak, amit értéknek tartanak? Ezekre a kérdésekre szeretett volna választ kapni két, egymástól független, nem reprezentatív, egymással össze nem hasonlítható felmérés alapján egy egyetemi oktató és egy iskolapszichológus. A közelmúltban elkészült felmérések egyikében 1400 általános iskolás, a másikban 160 középiskolás vett részt. Tóth Istvánné, a Kaposvári Egyetem adjunktusa somogyi diákok körében készít felméréseket immár 13 éve. Időről időre hitről, erkölcsről, családról, iskoláról, munkáról, a körülöttük levő világról való gondolkodásukról kérdezi a 8-15 éveseket. A pedagógiai kar hallgatójának bevonásával készült legfrissebb, tizenegyedik felmérés során egyebek mellett azt vizsgálta, hogy milyen érzelemvilágot hoznak magukkal a gyerekek a családból és a szűkebb környezetből a különböző közösségekbe, illetve milyen hatással van érzelmi fejlődésükre a média világa. Az egy évtizeddel ezelőtti felmérés eredményével összevetve igencsak jelentős változásról egy pedagógusoknak tartott kaposvári konferencián is beszélt. A szülők nem mindig állnak a helyzet magaslatán Hujber Tamásné kaposvári iskolapszichológus egy korosztállyal feljebb, középiskolások körében készített felmérést. Arra volt kíváncsi, hogy ők mit tekintenek értéknek. Család, párkapcsolat, barát, szeretet, hit. A felmérés eredménye szerint ezeket a fiatalok mind fontos értéknek tartják. De ugyanakkor fontos számukra az önérvényesítés és az anyagiak is. Jellemző azonosság a lányok és a fiúk értékrendjében, hogy mindkét nem számára egyaránt fontosak a hagyományok, a felelősségteljes élet és a hűség. Különbség, hogy a fiúk szemében jóval lényegesebb az összhang a körülöttük élőkkel, mint a lányokéban, akiknél elsődleges a személyes szabadság alapelve, és fontosabb számukra a karrier, az önmegvalósítás: már nem minden esetben a család az első. A felmérésből kiderült az is, hogy míg az első éves középiskolások fantáziája igen gazdag, végzős korukig ez a képesség folyamatosan csökken, aminek az iskolapszichológus szerint a kreativitást nem különösebben támogató oktatási rendszer az oka. A válaszokból az is kitűnt, hogy a fiatalok stresszkezelése az előbbivel éppen ellentétes irányt mutat, azaz a fiatalok viszonylag alacsony stressz-szinttel kerülnek be a középiskolába, ami aztán fokozatosan növekszik az évek során. Az elvárások, teljesítmények miatt szorongnak, és ez főleg a jó tanulókra jellemző.
|
Hírsor
A hét java
|
|