Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Életmód
2011-07-28 14:30:00

Van alapja a fordított szocializáció elméletének

A fiatalos anyukák utánozzák lányaikat

Amerikai szakemberek megállapították, hogy az anyák hajlamosabbak utánozni lányuk fogyasztói szokásait, például a sminkelést, öltözködést, mint fordítva.

Az eredmények alátámasztják az úgynevezett fordított szocializáció elméletét és azt sugallják, hogy a tinédzserek jóval mélyebb befolyásoló erővel bírnak szüleikre, mint azt gondoltuk – írta a Journal of Consumer Behavior című folyóirat cikkében Ayalla A. Ruvio, a Temple Egyetem Fox Üzleti Iskolájának marketing professzor asszisztense.


A fordított szocializáció vizsgálata

A fordított szocializáció egy önkéntes döntést jelent arról, hogy kit és hogyan utánozunk. Ez a jelenség inspirálta a szakembereket, mikor a fogyasztói doppelganger-effektus (fogyasztói-hasonmás) címet adták a tanulmányuknak. Itt nem csupán az utánzás aktusán van a hangsúly. Az eredményekből világosan kiderül, hogy az alanyok tudatosan választják ki azt a személyt, akit követni akarnak és ezért hajlandóságot mutatnak arra, hogy ezeknek az embereknek a fogyasztói szokásait utánozzák – állítja a tanulmány.

A vizsgálat 343 anya-lánya páros bevonásával készült. A kérdőívekre épülő kutatásban a szakemberek azt vizsgálták, hogy a lányok, vagy az anyák hajlamosabbak-e inkább a másik fogyasztói szokásainak utánzására. Az eredmények szerint ha az édesanya a szívében fiatalnak érzi magát, akkor sokkal jobban figyel a divatos megjelenésre és egyfajta stílusszakértőként tekint a lányára, akinek elkezdi utánozni a fogyasztói szokásait. Ezzel ellentétben egy divat iránt erősen érdeklődő, ám magát a koránál idősebbnek érző fiatal lány esetében még mindig kisebb a valószínűsége annak, hogy fogyasztói modellként tekint az édesanyjára és ezért nem is utánozza őt.

A kutatók szerint az anya-lánya modell az első, amelyen tanulmányozni lehet a kétirányú befolyásolás elméletét, illetve, hogy a doppelganger-effektus mindkét irányba működik-e. Ruvio és kollégái kétszintű kutatást folytattak, egyrészt az utánzás elméletére, másrészt a modellkövetés irodalmára támaszkodva szemléltették, hogy a gyerekek hatással vannak a szüleik fogyasztói szokásaira, azokat a termékeket tekintve, amelyeket a szülők maguk is vásárolnak.


mti.hu

 

A nyitókép innen.

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.