- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Társadalom
2010-10-26 17:10:00 Szankció nélkül váltogatható a kisebbségi identitásJogerős ítélet "etnobiznisz" ügybenPrecedens értékű ítélet született egy „etnobizniszként” elhíresült büntetőperben. A döntés azért is fontos, mert a hazai kisebbségek hamarosan ismét megválasztják országos és fővárosi önkormányzataikat.2010. október 21-én a másodfokon eljáró Békés Megyei Bíróság felmentette a Foaia romaneasca nemzetiségi hetilap főszerkesztőjét mindkét ellene indított büntetőperben. Jova Évát mindkét perben azzal vádolták, hogy megrágalmazta és becsületükben megsértette a Fővárosi Román Önkormányzat (FRÖ) tagjait, amikor többségüket etnobizniszeseknek nevezte. Az említettek úgy képviselték a magyarországi románok érdekeit - és vették fel ezért költségtérítést és fizetést, hogy nem tartoznak semmilyen magyarországi román közösséghez. Az Ágostonné dr. Pfaff Mária által vezetett bírói testület úgy határozott, hogy nincsenek bizonyítékok sem a rágalmazás, sem a becsületsértés vétségére, mivel a Foaia romaneasca hetilapban közzétett két sérelmesnek tartott újságcikk újságírói véleményt tartalmaz, ez pedig nem lépi túl a sajtó- és véleményszabadság határát. - „A Nemzeti és Etnikai Kisebbségek Jogairól szóló 1993-as jogszabály, elsősorban a helyi kisebbségi önkormányzatok új jogintézményére építve minőségi változást hozott nemzetiségi közéletünkbe” - nyilatkozta a létező etnobiznisszel kapcsolatban a mindennapi.hu kérdésére Imrich Fuhl közíró, az Országos Szlovák Önkormányzat tagja. Véleménye szerint, a már nem egyesületi alapon működő, hanem választással létrejövő, a kisebbségi érdekérvényesítés szempontjából akár jelentősnek is mondható, jogosítványokkal felruházott testületek új alapokat, bizonyos értelemben egy új autonómiaforma ígéretét testesítették meg. A törvény és annak módosítása emellett - sajnos - nem zárta ki egyértelműen a visszaélések lehetőségét. Kisebbségi, de úgynevezett többségi politikusok is egyre gyakrabban próbálnak fellépni az etnobiznisz jelenségével szemben. Jelenleg, sajnos bárkiből, bármelyik településen lehet a tizenhárom elismert kisebbség valamelyikének képviselője, sőt, gyakorlatilag semmilyen szankcióval nem jár, ha az illető négy év múlva új nemzeti identitást választ. Etnobiznisz miatt tett büntetőfeljelentést Szávay István a Jobbik képviselője szeptember 13-án a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányságon Orgona Győző, Rusznyák Dezső és Kálló Gábor román, illetve ruszin kisebbségi önkormányzati jelöltek esetében, mivel mindannyian bizonyíthatóan cigány származásúak, korábban a szalonnai cigány kisebbségi önkormányzat munkájában is részt vettek, sőt 2002-ben horvát kisebbség tagjaiként szerepeltek. A képviselő október 18-án kapta kézhez azt az értesítését, amely szerint a rendőrség magánokirat-hamisítás ügyében elrendelte a nyomozást. A döntést precedensértékű, komoly áttörés az etnobiznisz elleni küzdelemben. A radikális párt a képviselő állítása szerint húsz hasonló, konkrét esetet derített fel. Kilenc személy ellen a Magyarországi Románok Kulturális Szövetsége már tett feljelentést, a többi tizenegy esetben pedig a Jobbik akar hasonlóan eljárni.
Csökkenteni, visszaszorítani, minimalizálni az etnobiznisz lehetőségét a leghatásosabban olyan körülmények megteremtésével lehet, amelyek csaknem teljesen kizárják, hogy csupán anyagi megfontolásból vagy hátsó politikai szándékoktól vezérelve „megérje” helyi kisebbségi önkormányzatokat felállítani. A cél tehát az, hogy egyszerűen ne legyen érdemes valós kisebbségi társadalmi háttér, bázis nélküli, legfeljebb saját tagjaikat „önkormányzó” álönkormányzatokat létrehozni. A jó szándékú törekvéseket is lejárató álkisebbségiek és álönkormányzatok nemcsak a hiteles kisebbségieknek, hanem a többségi társadalomnak is komoly erkölcsi károkat okoznak. Ha az etnobizniszből élők számára egyértelműen kiderül, hogy az állam anyagilag sem fogja támogatni ezeket az önkormányzatokat, elérhető, hogy a politikai kalandorok megkíméljék, - a számukra ma a zavarosban halászás élményét nyújtó, s emellett egy kis zsebpénzt és alapfelszerelést is biztosító - „kisebbségi vizeket”. A valódi kisebbségi önkormányzatiság kiteljesítéséhez nagyban hozzájárulhat a helyi kisebbségi önkormányzatok finanszírozási rendszerének gyökeres átalakítása. Az új elosztási rendszer alapját az igazságosság elve mellett a képviselt társadalmi háttér és a kisebbségek identitását megtartani képes, ténylegesen elvégzett munka (ha úgy tetszik teljesítmény) kell, hogy képezze. Kissé leegyszerűsítve: a fejkvóta-szerű, normatív-jellegű támogatási elvet fel kell váltania, az elvégzett feladatok után járó anyagi támogatások rendje. Tekintettel a hazai kisebbségek egyre nagyobb mértékű anyanyelvvesztésére, valamint arra az ismert tényre, hogy nemcsak a nemzet, de a nemzetiség is nyelvében él, az új támogatási rendszer középpontjába a nemzetiségi nyelv megőrzését segítő tevékenységeket kell állítani. A nyelvi identitás erősítése, vagy legalábbis szinten tartása nélkül egyre nehezebb a többségi társadalom számára is elfogadható módon, hitelesen és megalapozottan fellépni az államalkotó tényezőként elismert hazai nemzeti kisebbségi közösségek nemzetiségpolitikai és kulturális értékeinek védelme érdekében. Patay Gábor
|
Hírsor
A hét java
|
|