Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Fórum témák
Új hozzászóláshoz, kérem jelentkezzen be!

nehéz (?) kérdések

máté 9.37. 2011-09-29 16:15:56
Nem gondolom kedves Marci, hogy Jézusunk elhagyottsága a kereszten nem volt a létező legmélyebb. Az Istenember viszont teljesen ember volt, testben... ahogy a Getszemániban vérrel verejtékezett az előre látott szenvedésBEN. Mert képes volt megélni ELŐRE.
A Szentháromság élete az Önmagától és Önmagában való teljes LÉT miatt, melyet belátni sem tudunk teremtményként, ezzel ellentétben a SAJÁT elhagyottságunkat - és sokakét, nagy próbákat - tudhatjuk/ismerhetjük.
Amikor teljesen besötétedik, nem látsz semmit. De ez nem azt jelenti, hogy ami - AKI - ott volt és VAN - nincs ott.

Az Istennek HALANDÓ - és meggyalázottan szenvedő - ember-formát magára öltenie, az nem elég titok? Miért "kell" hogy még az elhagyottság is nem "érzet" (ami betöltheti az embert, a kétségbeesésig) hanem valóság "kellett hogy legyen"?

Az elhagyottságot illetően nemrég olvashattunk Teréz anya évtizedeiről, sötétségben: odáig ment, hogy "hazudok - Istenről"!? Elhagyta ŐT akkor az Úr? NEM - NEM ! :))

Visszatérve:
Miért nem elég, hogy az Úr Jézus, aki - tudjuk - LE TUDOTT VOLNA JÖNNI A KERESZTRŐL - de nem tette meg? Ekkor "lépett ki" a Szentháromságból? Ekkor volt a legszentebb...
Istent nem lehet megölni. A haldoklásban az Istenség már előbb "elment" - így gondolom, és mások is.

Ez a "választás" ez az ami lenyűgöz - örökre.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-29 14:24:55 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-29 15:54:24
Az átkot azért TÚLragozzátok hiszen az Ószövetségben Isten elénk tárta az ÁLDÁST és az ÁTKOT. Javasolta, "VÁLASZD az életet"...
"Tanúul hívom ma az eget és a földet, hogy elétek tártam az életet és a halált, az áldást és az átkot! Válaszd az életet, hogy élj te is, és utódaid is!" V.Mózes 30.19.

És, paradicsomi átok? "Ekkor az Úr Isten így szólt a kígyóhoz: 'Mivel ezt tetted, légy átkozott minden állat és földi vad között: a hasadon járj, és port egyél életed valamennyi napján!
Ellenségeskedést vetek közéd és az asszony közé, ivadékod és az ő ivadéka közé:
Ő széttiporja fejedet, te pedig a sarkát mardosod." I.Mózes 3.14-15.
Ami aztán a "fájdalommal szüld a gyermekeket" illeti, van már fordítás, ami azt mondja: munkával (és erről tudnék többet, de most nem).

Jó lenne, ha tudnánk, hogy a Paradicsomban nem történt "egyéb", mint IGAZ volt, amit az Úr mondott. "Az asszony azt felelte neki: A kertben lévő fák gyümölcséből ehetünk. Hogy azonban a kert közepén lévő fa gyümölcséből ne együnk, ahhoz ne nyúljunk, azt azért parancsolta az Isten, hogy meg ne találjunk halni." I.Mózes 3.3.
A kígyónak a durva csúsztatásában is volt "valami igazság". 4b."Dehogyis haltok meg! Csak tudja Isten, hogy azon a napon, amelyen arról esztek, megnyílik a szemetek, és olyanok lesztek mint az Isten: tudni fogjátok a jót és a rosszat".
És megnyílt a szemük... ez igaz volt. És nem haltak meg rögtön...

De az Úr nem az embert hanem a kígyót átkozta meg - és megígérte, hogy az "asszony ivadéka" széttiporja a fejét - le fogja győzni :)) És úgy van.
válasz erre: B.Marci - 2011-09-29 14:11:36 | megtekintés
B.Marci 2011-09-29 14:24:55
voltaképpen többek között azért is vetettem föl ezt a témát, mert az utóbbi időben sok szó volt a titkokról, misztériumokról - Jézus kiáltása, elhagyatottsága olyan titok, amibe ha belecsodálkozunk, ahhoz képest mondjuk az eukarisztia vagy a test feltámadása egész emberileg-érthetőnek tűnik. Sajnálom, Éva, hogy te, akinek igazán van antennája Isten titkaira, SZERINTEM (ez személyes benyomás, tévedhetek) itt emberi módon ítélsz: nem, az ATya nem hagyhatja el a Fiút.
B.Marci 2011-09-29 14:11:36
Az eddig elhangzottak közül ezúttal Alexszel (illetve Joó Sándor református lelkipásztorral) értek inkább egyet. Abban Évával (és egyben Rebekával is) egyetértek, hogy Jézus a halála után aligha a kárhozat értelmében szállt alá az alvilágba.De a kereszten, amint tkp. Éva is írja, elhordozta a büntetést, vagyis: a kárhozatot, az ATya általi elhagyatottságot. Évának mondom, hogy a számomra mérvadó katolikus teológusok Szent Anzelmtől Newmanig és Balthasarig is ezt tanítják.
Az más kérdés, hogy eközben nem felejthetjük el, hogy A KERESZT AZ ATYA ÉS A FIÚ DICSŐSÉGÉNEK, egymást-megdicsőítésének TELJESSÉGE, János evangéliuma szerint! Amikor (emberi hasonlattal szólva) "lemondanak egymásról" a szeretetben, a szentháromsági szeretet miránk való megváltó kiárasztásában, AKKOR DICSŐÜL MEG a Szentháromság!

Ezzel persze a témát a legkevésbé se akartam lezárni. További kérdés lehet, hogy ha a teológusok és kiváló igehirdetők ezt tanítják is, de vajon explicite a Bibliában is benne van? A kárhozat fogalma sehol sincs közvetlenül összekötve Jézussal, más kérdés, hogy az átok, ítélet és ehhez hasonlók igen.....
alex:) 2011-09-29 13:59:22
“Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, átokká levén érettünk; mert meg van írva: Átkozott minden, a ki fán függ.”
Galata 3,13

Szentháromság második személye, a Szent, aki maga az Élet és az Igazság: átokká lett, nemcsak átkozottá, megátkozottá, vagy elátkozottá: hanem átokká! Mit jelent ez a borzasztó kifejezés?
Tehát, nemcsak meghalás, a földi élet vége, a halál állapota, hanem az Istentől való teljes elszakadás, az Isten haragjának a teljes terhe, az Isten bűnt büntető ítéletének a teljes érvényesülése, a hatalmas és Szent Isten megsemmisítő átka a bűn fölött, vagyis az örök halál, mint a bűn zsoldja, mint a bűn büntetése! “Ha valakiben halálos ítéletre való bűn van és megölik és felakasztod azt fára: Ne maradjon éjjel az ő holtteste a fán, hanem temesd el azt még azon a napon; mert átkozott Isten előtt, a ki fán függ, és meg ne fertéztessed azt a földet, a melyet az úr, a te Istened ád néked örökségül.” (5Mózes 21,22-23) Ez a rendelkezés Krisztusban szó szerint beteljesedett. Ő az, Aki fán függ, és Őt kell még az éjszaka előtt levenni a fáról és eltemetni, mielőtt lemegy a nap, hogy meg ne fertőztessék az a föld, amelyet az Úr adott. Ő az az átkozott, Isten előtt, Aki a fán függ. De nem a maga, hanem a mi halálos ítéletre való bűnünk miatt került a fára, a mi bűnünk miatt lett átkozottá, a mi bűnünk átkát vitte a fára és a sírba, a mi bűnünk miatt vált olyan átokká, hogy még naplemente előtt el kellett temetni, hogy meg ne fertőztesse a földet a bűneink átkával. Igen: Krisztus az egész emberi nemzetségen lévő átkot magával vitte a sírba, hogy a föld meg ne fertőztessék többé, hanem megtisztuljon, egyszer s mindenkorra megtisztuljon a bűntől és annak átkától, a kárhozattól.: “Ha valaki nem szereti az Ur Jézus Krisztust, legyen átkozott!” (IKor 16,22) Nem azt jelenti ez, hogy Pál itt mintegy apostoli átkot mond azokra, akik nem fogadják el Krisztust, hanem egyszerűen megállapítja, mintegy tényt, mintegy állapotot, hogy akiket a Krisztus meg nem váltott az átoktól, azok még mindig átok alatt vannak, a paradicsomi átok érvénye alatti állapotban vannak! De a nagy örömhír éppen az, amit alapigénk mond: “Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, átokká levén érettünk” (13a) - Fogadd hát el, hogy téged is megváltott, lévén teéretted is átokká. Fogadd hát el a megváltásnak az állapotát, a bűnbocsánatnak és az örök életnek azt az állapotát, amit Isten kínál. (Joó Sándor/
válasz erre: B.Marci - 2011-09-29 09:57:01 | megtekintés
máté 9.37. 2011-09-29 11:48:24
Nem, nem hagyta el sosem Jézust a mennyei Atya. Senkit sem hagy el sosem, hát még ebben az örökéletre szóló pillanatban! hogy lehetett volna akkor "három órára sötétség" - hacsak nem a mennyei Atya tudtával és beleegyezésével? Ki ad a gonsoznak ekkora hatalmat? - pszt. ezt csendben kérdezem.

De, amikor az Úr felkiáltott, hogy Istenem, miért hagytál el engem? az a haldoklásnak folyamata lehetett. Aki látott már embert távozni, tudja, hogy nem egy "szempillantás alatt" történik.

Isten sosem hagyja el a Második Személyt... de amikor a Lelke kiszállni készült, mert az nem halhat meg, lehet, hogy már "szinte" eltávozott... valaki úgy magyarázta, hogy az Atya, Jézus halála pillanatában a Lelket "visszavonta": értsd, Önmagához. Akkor pedig még kevésbé hagyta el.

A teljes elutasítottságnak, minden emberi magánynak átélését IS magára vette így az Úr...
máté 9.37. 2011-09-29 11:36:33
Szia, nem olvastam a társalgóban, mit írt Rebeka, de azt teljes biztonsággal tudom állítani, és igékkel alátámasztani, hogy az Úr Jézus NEM szenvedett kárhozatot.
Ugye, ezeket annyira ismerjük: "bűnné lett értünk" - "a bűn zsoldja a halál" - és: Kol2.15. "Lefegyverezte a fejedelemségeket és hatalmasságokat, nyilvánosan megszégyenítette őket és Krisztusban diadalmaskodott rajtuk."

A megközelítés is nagyon furcsa, főleg az "elvégeztetett" után... A MI bűneink miatt - melynek fizetsége a halál - halt meg Jézus Krisztus, mint ártatlan Bárány,a keresztáldozattal KICSERÉLTE mindazt, ami nekünk "van" és járt volna, bűneink és a büntetés, betegségeink és fájdalmaink, halott állapotunk, szegénységünk és szégyenünk, elutasítottságunk: maga az ÁTOK !

Ki az, aki ennyire "erősnek" gondolja a Sátánt, hogy nem lett az Ő halálával minden elvégezve, fenti - Kol.2.15. - mondat bizonysága szerint: egészen lefegyverezve/megszégyenítve? Hogy az Urat GYŐZELMÉBEN egy bukott angyaltól származó "kárhozat" elfogta volna, még ha rövid időre is?!

A kárhozat- a büntetésünk. Ha Ő már elszenvedte a büntetést a kereszten, hogy szenvedhetett volna kárhozatot...
Igen, alászállott - az addig ott lévőket KISZABADÍTANI !

Nincs is "ereje" azóta Sátánnak. Csak az "ad neki" hatalmat, aki azt gondolja, hogy van. Amikor a hetvenkét tanítvány visszajött, és az Úr azt mondta: láttam a Sátánt, mint villám leesni", ez után azt mondta, "ne ennek örüljetek" ti.hogy a gonosz lelkek engedelmeskednek nektek. Mert ugyanis MUSZÁJ nekik :)) alleluja!
válasz erre: B.Marci - 2011-09-29 09:57:01 | megtekintés
B.Marci 2011-09-29 09:57:01
Legyen az első a LÉNYEGGEL kapcsolatos:

elszenvedte-e Jézus Krisztus a KÁRHOZATOT?

(Rebeka a Társalgóban elítélőleg idézett egy valóban igen furcsa véleményt, miszerint Jézust halála után a pokolban 3 napig gyötörte volna az ördög - egyetértek vele, hogy ez nem tűnik túl biblikusnak. De erről eszembe jutott: milyen érdekes, hogy pl. protestáns körökben erre a kérdésre eltérő válaszokat adnak! Cseri Kálmán és sok más nagyszerű igehirdető egyértelműen IGEN választ ad, a "miért hagytál el" illetve "bűnné tette értünk" és más igék alapján. Ugyanakkor pl. Szalay Szilárd, aki amúgy kilépett a ref. egyházból, mert nem tartotta eléggé "kálvinistának", azt állítja, hogy Jézus csak a halált szenvedte el, a kárhozatot nem.)

A kérdést így is fel lehet tenni: Valóban elhagyta az Atya a Fiút? (a kereszten)
B.Marci 2011-09-29 09:50:54
sziasztok!
Régóta fontolgatom egy ilyen című topikocska indítását. Azt hiszem, mindnyájan meg tudunk fogalmazni a hitélettel, a Bibliával vagy éppen a világ dolgaival kapcsolatosan nehéz kérdéseket. Azt hiszem, de akinek nem inge, ne vegye magára, hogy ezekkel általában van értelme foglalkozni. Szerintem ha Istenben bízunk, akkor a nehéz kérdések tárgyalása jó esetben közelebb vihet Hozzá, akár választ kapunk, akár nem.
"Mária pedig mindezeket megőrizte, és forgatta szívében..."

A kérdőjel nem véletlen, hiszen legyünk rá nyitottak, hogy amit mi nehéznek tartunk, azt a másik tökegyértelműnek is gondolhatja!

A magam részéről mindjárt fel is vetek egyet, kérlek, ha van válaszotok, írjátok meg, és akinmek esetleg van nehéz kérdése....

  • 1
  • 2

  • © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.