Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Világhír
2011-08-01 19:33:00

Önjelölt szakértő fejtegeti a több évtizedes titkot

Lelőtték Gagarin repülőgépét?

Jurij Gagarin, a világűrben járt első ember repülőgépét talán lelőtték - ennek a lehetőségét vetette fel egy idős ember a Moszkovszkij Komszomolec című lapban hétfőn.

Az illető, a 80 éves Alekszandr Akimov a katonai elhárításnál dolgozott, 1968-tól a Szovjetunió minisztertanácsa gazdasági osztályának vezető tévészerelője lett. Akimov a helyszínre, szülőföldjére ment azonnal, amint 1968. március 27–én meghallotta, hogy ott lezuhant Gagarin egy MiG-15 típusú vadászgéppel. Körülnézett, meghallgatta, miket mesélnek a környékbeliek, és szerzett három darabot a gépből.


Szándékos emberölés vagy nemtörődömség?

A látottakból–hallottakból katonaviselt, háborút megjárt emberként azt vonta le, hogy a MiG-et két föld–levegő rakéta találta el. Azóta hallgatott a nála lévő darabokról, mert nem akart bajba keveredni, de most szeretné megérni a rejtély megfejtését, és hiszi, hogy a mai technikákkal akár a nála lévő darabokból is megállapítható lehet, mi történt valójában.

Gagarin repülőgépe közvetlenül Akimov fivérének és annak háborús veterán barátjának a feje felett esett szét. Két dörrenést hallottak, és később arra jutottak, hogy a gépet a bal szárnya alatt eltalálta egy rakéta, egy további lövedék pedig a levegőben robbant fel. Amikor Akimov a helyszínre érkezett, azt látta, hogy a gép jobb szárnya letört, de a bal nincs sehol. A környéken katonák járták be a házakat, és minden darabot összeszedtek, az egész környező területet fémdetektorokkal kutatták át, és mindent elvittek egy katonai kutatóintézetbe. Ám Akimov sógora összeszedett pár darabot, és később Akimovnak adta, aki azóta is őrzi.


A világűrben járt első ember. Fotó innen

Az idős ember úgy tudja – bár erről adat nem áll rendelkezésre –, hogy a maradványokat még akkoriban a kutatóintézetből a közeli Sarló és Kalapács gyárba vitték, ahol sietve megsemmisítették. Az ezredet, ahonnan feltételezése szerint kilőtték a rakétákat, hamarosan feloszlatták. A tévészerelő még az ezred feloszlatása előtt találkozott egy környékbeli italbolt előtt két részeg tiszttel, akik két rakétáról vitatkoztak, s amikor megkérdezte őket, beismerték, hogy a MiG-ről van szó, s hogy az első talált célba. Akimov állítja, hogy Gagarin gépén aznap nem volt barát-ellenség felismerést lehetővé tévő készülék. Talán kémeket vizionált valaki, és kiadta a parancsot – véli. Akimov szerint a Gagarin halála körüli elméletek közül a rakétatalálat áll a legközelebb a valósághoz, ezért titkolják ma is, hogy a körülmények végzetes összjátékáról, a szokásos orosz fejetlenségről vagy szándékos emberölésről volt-e szó.

A KGB vizsgálati jelentése, amelyet csak 2003–ban tettek közzé, igyekezett eloszlatni minden összeesküvés–elméletet. Eszerint Gagarin és társa, Valgyimir Szerjogin nem megfelelő időjárás-jelentést kapott a bázison, és a gépen hagyták a külső, tartalék üzemanyagtartályokat, holott a végrehajtandó feladathoz tiszta időre lett volna szükség, és a gépről le kellett volna szerelni a tartályokat. A kommunista párt központi bizottságának 1968-as, idén közzétett jelentése szerint madárral vagy meteorológiai léggömbbel történt ütközés okozta a bajt.

Alekszej Leonov űrhajós is – aki a szerencsétlenség időpontjában a közelben egy helikopteren a levegőben volt - azt írta 2004-ben megjelent könyvében, hogy két dörrenést hallott. Az egyiket egy SZU-15–ös gépnek tulajdonította, amely a rossz időjárási viszonyok miatt a szokásosnál alacsonyabban repült, ezért alig 10-20 méterrel Gagarin gépe felett szállt el, és éppen akkor lépte át a hangsebesség határát: a keletkező légörvények küldhették zuhanórepülésbe a MiG–et. Leonov az egyik dörrenést a hangsebesség–határ átlépésével, a másikat a MiG becsapódásával magyarázta.

 

MTI

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.