- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Tudomány
2010-12-10 09:13:00 Több fapados kéneZöldebb lesz a repülőközlekedés?Állítólag egyre fontosabbnak tartják a környezetvédelmet egyes légitársaságok. Jövő év áprilisától felerészben bioüzemanyagot tankolnak a Lufthansa gépei a Hamburg-Frankfurt-Hamburg járaton.Bár köztudottan a leginkább környezetszennyező közlekedés a repülés, állítólag egyre fontosabbnak tartják a környezetvédelmet egyes légitársaságok. Fejlesztéseik a motorok korszerűsítésétől kezdve a bioüzemanyag használatán át egészen a légi szemét szelektív gyűjtéséig terjednek. A legújabb hír, hogy jövőre felerészben bioüzemanyagot tankolnak a Lufthansa gépei a Hamburg-Frankfurt-Hamburg menetrendszerinti járaton. Ez az elképzelés egy átfogóbb kutatás része, amelynek keretében a bioüzemanyag alkalmassága mellett más hajtóanyagokat, például a folyékony gázt is tesztelnek, illetve új hajtóműveket, illetve repülőgépformákat vesznek számba.
Amíg a németek az alternatív üzemanyagok fölhasználása terén törik az utat a légiközlekedésben, az Egyesült Államok a repülőutak során keletkezett irdatlan mennyiségű légi szeméttel próbál kezdeni valamit. A fölszolgált ételek és italok maradványai, a műanyag palackok, a sörök alumínium dobozai, az elhasznált szalvéták, kéztörlők mind hulladékként landolnak az út végén, a kommunális szennyvízről nem is beszélve. Ezek ide-oda szállítgatása jócskán megnöveli az üzemanyag fogyasztást, s vele a károsanyag-kibocsátást is. Az Egyesült Államokban végzett fölmérések szerint az amerikai légitársaságok évente 4200 tonna alumíniumhulladékkal és mintegy 72 ezer tonna hulladékpapírral terhelik a környezetet. A 30 legnagyobb amerikai repülőtér összesített szeméttermelése egy négyszázezres lakosú nagyvároséval vetekszik. Ezek a mennyiségek az újrahasznosítás szempontjából figyelmet érdemelnek. A környezetvédelmi fejlesztéseknek ez is az egyik útja, nevezetesen a légi szemét szelektív gyűjtése, amellyel néhány légitársaság már próbálkozik. Ettől azonban nem lesz kevesebb a szemét, mert ha az utas kifizeti a drága jegyet, elvárja, hogy minőségi ellátásban legyen része, ami sok hulladék képződésével jár. A „legtisztább” megoldás kétségtelenül a fapados járatok szaporítása lenne, ahol csak ülőhelyet kap az utas, és nem traktálják semmivel.
|
Hírsor
A hét java
|
|