Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Tudomány
2010-12-10 09:13:00

Több fapados kéne

Zöldebb lesz a repülőközlekedés?

Állítólag egyre fontosabbnak tartják a környezetvédelmet egyes légitársaságok. Jövő év áprilisától felerészben bioüzemanyagot tankolnak a Lufthansa gépei a Hamburg-Frankfurt-Hamburg járaton.

Bár köztudottan a leginkább környezetszennyező közlekedés a repülés, állítólag egyre fontosabbnak tartják a környezetvédelmet egyes légitársaságok. Fejlesztéseik a motorok korszerűsítésétől kezdve a bioüzemanyag használatán át egészen a légi szemét szelektív gyűjtéséig terjednek. A legújabb hír, hogy jövőre felerészben bioüzemanyagot tankolnak a Lufthansa gépei a Hamburg-Frankfurt-Hamburg menetrendszerinti járaton. Ez az elképzelés egy átfogóbb kutatás része, amelynek keretében a bioüzemanyag alkalmassága mellett más hajtóanyagokat, például a folyékony gázt is tesztelnek, illetve új hajtóműveket, illetve repülőgépformákat vesznek számba.


A hat hónapos kísérleti repülés alatt többek között az alternatív üzemanyag környezetszennyező, illetve hajtóműre gyakorolt hatását elemzik. Amint arról Johann-Dietrich Wörner, a német légi és űrutazási központ vezetője beszámolt, a bioüzemanyag használatától azt várják, hogy légitársaság gépei a fél éves kísérlet ideje alatt 1500 tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsátanak majd ki, miközben kevesebb korom is képződik.


A Lufthansa által használt alternatív üzemanyag kizárólag biomasszából nyert, folyékony üzemanyag, amelyet egy finn cég, a Neste Oil állít elő. A légitársaság egyébként már eddig is jelentős eredményeket ért el az üzemanyag felhasználás hatékonysága terén, így ma 100 utaskilométerre csupán 4,3 liter kerozint használnak fel a flotta gépei (az átlagos 6-8 literhez képest).

Amíg a németek az alternatív üzemanyagok fölhasználása terén törik az utat a légiközlekedésben,  az Egyesült Államok a repülőutak során keletkezett irdatlan mennyiségű légi szeméttel próbál kezdeni valamit. A fölszolgált ételek és italok maradványai, a műanyag palackok, a sörök alumínium dobozai, az elhasznált szalvéták, kéztörlők mind hulladékként landolnak az út végén, a kommunális szennyvízről nem is beszélve. Ezek ide-oda szállítgatása jócskán megnöveli az üzemanyag fogyasztást, s vele a károsanyag-kibocsátást is.

Az Egyesült Államokban végzett fölmérések szerint az amerikai légitársaságok évente 4200 tonna alumíniumhulladékkal és mintegy 72 ezer tonna hulladékpapírral terhelik a környezetet. A 30 legnagyobb amerikai repülőtér összesített szeméttermelése egy négyszázezres lakosú nagyvároséval vetekszik. 

Ezek a mennyiségek az újrahasznosítás szempontjából figyelmet érdemelnek. A környezetvédelmi fejlesztéseknek ez is az egyik útja, nevezetesen a légi szemét szelektív gyűjtése, amellyel néhány légitársaság már próbálkozik. Ettől azonban nem lesz kevesebb a szemét, mert ha az utas kifizeti a drága jegyet, elvárja, hogy minőségi ellátásban legyen része, ami sok hulladék képződésével jár.  

A „legtisztább” megoldás kétségtelenül a fapados járatok szaporítása lenne, ahol csak ülőhelyet kap az utas, és nem traktálják semmivel.


Valló László


 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.