2011-10-12 08:30:00

Hatalmas génállománnyal rendelkezik

Megavírust fogtak be a kutatók

Az óceánban találtak rá a kutatók arra a vírusra, amelyet génállományának terjedelme miatt a megavírus nevet kapta.

A Chile partjainál talált vírusfaj genetikai állománya több mint ezer gént tartalmaz. A Megavirus chilensis nevet viselő óriásvírus húszszor nagyobb egy átlagos vírusfajtánál. Az előző rekorder a Mimivírus volt, amelyet 1992-ben, egy vízhűtő toronyban találtak Angliában.

Új távlatok

A felfedezést tevő francia kutatók az amerikai tudományos akadémia folyóiratának, PNAS-nek nyilatkozva elmondták: a megavírus vélhetően az óceánban úszkáló amőbákat és egysejtűeket fertőzi meg. A most talált vírus nemcsak genetikai állományában, de méretében is gigantikus: 0,7 mikrométer és akár egy sima mikroszkóp alatt is lehet látni. Az átlagos vírusok a baktériumoknál kisebb méretűek, mert a fertőzött sejtben szaporodnak, de a Megavirus chilensis a legtöbb baktérium méretén is túltesz.

Jean-Michel Claverie, a francia nemzeti kutatóintézet munkatársa a BBC-nek nyilatkozva elmondta: egyelőre nem ismerik a megavírus gazdaszervezetét, és még vizsgálják a vírus természetét. Hozzátette: egyelőre nem tűnik ártalmasnak az emberre nézve.

A kutató azt is elmondta, hogy az úgynevezett környezeti virológia révén jobban megérthetik a betegségeket, ezidáig ugyanis az emberekben és állatokban tanyázó vírusokat vizsgálták.

– mi (forrás: bbc.co.uk)