- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Tudomány
2011-02-13 17:57:00 Egészségtelen úttestekKátyú: a szmog egyik okaA szmog oka a közúti közlekedésben keresendő, különösen azokon a téli napokon, amikor magas a levegőben a részecskeszennyeződés.Újabban felfedezték, hogy a kipufogógáz a szállópor-szennyeződésnek csupán kevesebb, mint a feléért felelős, nagyobb részét a haladó járművek keltette levegő turbulencia okozza azáltal, hogy az útfelületről a levegőbe sodorja a korábban lerakódott finom szemcséket. Bár az elmúlt évtizedekben a legtöbb európai nagyvárosban sokat javult levegő minősége, a téli szmogos periódusok mindenütt továbbra is nagy gondot okoznak. A szmog kialakulásának kedvez az úgynevezett „hőmérsékleti inverzióval” jellemezhető időjárás. Ez szélcsendes állapotú, magas légnyomású zónákban alakul ki, amikor is a hideg levegő alatt egy réteg viszonylag melegebb levegő helyezkedik el, s a két réteg nem keveredik egymással. Így az égési folyamatok révén és a mechanikus kopás által keletkezett, valamint újra felkavart finom anyagi részecskék nem tudnak az atmoszféra magasabb rétegeibe távozni. Koncentrációjuk a talaj szintjéhez közel emelkedik. A kátyú nemcsak az autósokat bosszantja, tönkre teszi a levegőt is
Városainkban a jármű alkatrészeinek – különösen a fékfelületek és a gumiabroncsok – kopása és az útfelület súrlódásából adódó törmelék összekeveredik a „hagyományos porral”. A járműforgalom általi felkavarodásuk okozza a szállópor-szennyeződés nagyobb részét. A svájci Környezetvédelmi Technológiai Laboratórium munkatársainak mérései szerint a városi területeken a kopási törmeléket mintegy 20 százalékban a járművek fékezése hozza létre, mert az autók újra és újra leállásra kényszerülnek. Szintén jelentős mennyiségű volt a gumikopás következtében létrejött törmelék. Az utak állapota tehát döntő jelentőségű. Ha az útfelület nem ép, az út anyagából közvetlenül sok kerül a levegőbe. Tetézve az úthibákban összegyűlt, máshonnan eredő porral. Ha az utakat tehát sikerülne rendszeres tisztítással tökéletesen pormentessé varázsolni, akkor a szállópor-szennyeződésnek akár a felétől megszabadulhatnánk. Így azoktól az egészségügyi kockázatoktól is, amit ez a fajta légszennyeződés okoz. A légszennyeződésre az útfelület jellemzői is hatással vannak. Az említett vizsgálatban úgy találták, hogy a porózus útburkolat porkibocsájtása sokkal kisebb, mint a hagyományos, sima aszfalté, vagy betoné. Ezt a burkolatfajtát – részben a zaj csökkentése érdekében, valamint azért, mert kedvezőek a közlekedésbiztonsági tulajdonságai esős körülmények között – egyre gyakrabban használják manapság. Így hát elmondhatjuk, hogy nemcsak azért kell tisztán tartani útjainkat, hogy szebbek legyenek, s nemcsak azért kell kijavítani a kátyúkat, hogy ne essen baja az autóknak, hanem azért is, hogy egészségesebbek legyünk. - nikol -
|
Hírsor
A hét java
|
|