Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Tudomány
2011-04-19 18:10:00

A Nap járása, a Hold fázisa és a niceai zsinat útmutatása

Így számolják ki, mikor van húsvét

Az ünnepek ünnepe, a keresztény húsvét minden évben más napra esik. A mozgóünnepnek a Nap járása, a Hold fázisa és a niceai zsinat útmutatása együtt adja a naptári helyét.

A keresztények kezdetben a zsidókkal együtt Niszán hónap 14-én, holdtöltekor tartották húsvét ünnepét, ami a hét bármely napjára eshetett. Ehhez annak ellenére alkalmazkodtak a keresztények, hogy a hétköznapi életükben nem a zsidó holdévet, hanem a napévet követő naptárt használták. A két ünnep egymáshoz kötésének oka az volt, hogy Poncius Pilátus közvetlenül a zsidó húsvét, a pászka ünnepe előtt ítélte halálra, feszíttette keresztre Jézust.

Ám éppen ez az oka annak is, hogy a niceai zsinat később megtiltotta a keresztény és a zsidó húsvét egybeesését. A II. század vége felé a legtöbb egyház − már igazodva Jézus halálának és feltámadásának időpontjához − a húsvétot a Niszán 14. utáni vasárnapon ünnepelte, kivéve a kis-ázsiai egyházakat, mert azok szigorúan ragaszkodtak a 14-i naphoz.


A vitát lezárják

A századokon át zajló húsvéti időszámítás körüli vitát a Kr. u. 325-ben megtartott niceai zsinaton sikerült lezárni. A határozat a tavaszi napéjegyenlőség napját március 21-re rögzítette, és úgy rendelkezett, hogy a keresztény húsvét ünnepét az ezt követő holdtölte utáni vasárnapon kell megtartani. Ha a holdtölte és a napéjegyenlőség napja egybeesne, akkor a következő telihold az úgynevezett húsvéti hold, mert az ünnep csak a tavaszi napéjegyenlőség után tartható meg.

Ha a telihold vasárnapra esne, akkor pedig a következő vasárnap a húsvétvasárnap. A zsinat azt is kimondta, hogy húsvét ünnepe nem eshet egybe a zsidók tavaszi ünnepével, tehát ha Niszán 14. arra a vasárnapra esik, úgy a húsvét ünnepét egy héttel később kell tartani. A meghatározás azonban még így sem volt pontos. Az alexandriai pátriárka és a római pápa alá tartozó egyházrész hosszú ideig eltérően – más holdciklusok alapján – számította a húsvét időpontját.
 

Az apát kidolgozza az eljárást

A mai eljárást Dionysius Exiguus római apát dolgozta ki a VI. században (és az eljárás a XI. századra terjedt el), akinek sikerült összhangba hoznia az eltérő számításokat, s ennek alapján húsvét két határnapja március 22. és április 25. lett. Ezek szerint legkorábban akkor lehet húsvét – bár ez az utóbbi 300 évben egyszer fordult elő, és akkor is vitatták –, ha március 21. szombati nap, a holdtölte és a napéjegyenlőség pedig ezen a napon egybeesik. Így 1818-ban március 22-én vasárnap tartották a húsvéti ünnepet, s bár ez ellentmondott „a napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni vasárnap” zsinati elvének, ha azonban azt betartják, akkor pedig április 25. után kellett volna tartani az ünnepet.
 

 A húsvét dátuma 2000-2015:
Gergely-naptár                                  Julián naptár
2000. ápr. 23.                                       ápr. 30.
2001. ápr. 15.                                       ápr. 15.
2002. márc. 31.                                    máj. 5.
2003. ápr. 20.                                       ápr. 27.
2004. ápr. 11.                                       ápr. 11.
2005. márc. 27.                                    máj. 1.
2006. ápr. 16.                                       ápr. 23.
2007. ápr. 8.                                         ápr. 8.
2008. márc. 23.                                    ápr. 27.
2009. ápr. 12.                                       ápr. 19.
2010. ápr. 4.                                          ápr. 4.
2011. ápr. 24.                                       ápr. 24.
2012. ápr. 8.                                         ápr. 15.
2013. márc. 31.                                     máj. 5.
2014. ápr. 20.                                       ápr. 20.
2015. ápr. 5.                                         ápr. 12.


A katolikus egyház kánonban rögzíti

Hasonló volt a helyzet 2008-ban is, akkor sem esett egybe a zsinati és a csillagászati számítás. Legkésőbb pedig akkor kerülhet sor húsvét ünnepére, ha a napéjegyenlőséget megelőző napon következik be a holdtölte. A katolikus egyház 1581-ben végül kánonban rögzítette ezt a számítási módot. Az ortodox egyházakon kívül minden keresztény egyház ehhez az eljáráshoz tartja magát. Az ortodox egyházak dátumszámítási módszere a gregorián naptárreform előtti Julián-eljárás maradt.

1997-ben az Egyházak Világtanácsa Aleppóban tartott ülésén azt javasolta, hogy kizárólag a csillagászati számításhoz igazodva határozzák meg húsvét ünnepét, ez a reform azonban végül nem kapott egységes támogatást, így a húsvét továbbra is mozgóünnep, kiszámítását az egyházi, a naptári és a csillagászati adatok együtt határozzák meg.

 

Szabó Edit

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.