Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-09-01 15:00:00

Nem törvénytelen, de kérdéses a kapcsolt adathalászat

Vevőcsalogató trükk a patikalánc akciója?

Nem törvénytelen ugyan, de számos kérdést felvet a Gyöngypatikák által reklámozott, gyermek-egészségügyi állapotfelmérés. Szakértőket kérdeztünk: adatvédelmileg aggályos, vevőcsalogató trükk a kérdőív.

– Meglehetősen sajátságos konstrukció, hogy az Országos Gyermekegészségügyi Intézet (OGYEI) részére egy gyógyszer-nagykereskedő végez kutatást, és azoknak, akik a kért adatokat megadják, a vele stratégiai szövetségben lévő gyógyszertárakon keresztül ad ajándékot – fogalmazott a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) alelnöke. Hankó Zoltán a mindennapi.hu-nak nyilatkozott a Gyöngy Patikák Gyermek Egészség Kutatásával összefüggésben.

A gyógyszertár-hálózat országos kampányában olyan 3 és 10 év közötti gyermeket, gyermekeket nevelő családoktól várnak választ a család életmódját, szokásait firtató kérdésekre, akik a garantált és sorsoláson elnyerhető ajándékért (hévízi üdülésért) cserében megadják a személyes adataikat (címüket, telefonszámukat, a gyermekük életkorát). A kitöltési útmutatóban hivatkoznak az adatvédelmi törvényre és ígéretet tesznek arra, hogy az adatokat harmadik félnek nem adják át. Az viszont nem derül ki, hogy vajon az OGYEI helyett miért a Gyöngy Patikák fő beszállítójának, a Hungaropharma Zrt.-nek kell elküldeni a válaszokat. Az is titok, hogy vajon a gyógyszer-nagykereskedő a későbbiekben mire kívánja felhasználni az így nyert, igencsak értékes adatokat.


Trükkös csábítás?

Hankó Zoltán szerint a felmérés lebonyolításának módja több kérdést is felvethet, főleg azok után, hogy az elmúlt években trükkök százaival csalták be a reménybeli vásárlókat a patikákba. Az MGYK alelnöke szerint a cél nyilvánvaló: úgy kell szponzorálni, hogy annak üzleti haszna is legyen, de legalábbis pozitív színben tűnjön fel a szponzoráló a közvélemény előtt. Ez ma az üzleti életben bevett gyakorlat, ami nem vitatható, ha nem ütközik jogszabályokba.

A vállalatok társadalmi felelősségének ez a fajta értelmezése a gyógyszerpiacon azonban ennél alaposabb mérlegelést is igényelne. Arra feltehetőleg senki nem gondolt, hogy mi van akkor, ha a gyógyszertárban már azért is ajándék járhat, ha az ember bemegy és közli, hogy egy harmadik félnek elküldte a kitöltött kérdőívet. A remélhetően nemes törekvés tehát megint kinyithat egy kiskaput, ami visszaéléseket zúdíthat a betegekre és a szakmára egyaránt – vélekedett a szakember.

Tájékoztatott róla: átalakulóban van a patikai marketing szabályozása, mert a törvények már megváltoztak, de a vonatkozó miniszteri rendelet, valamint a kamara új etikai kódexe is hiányzik egyelőre. Ebben az átmeneti helyzetben különösen fontos nemcsak a szabályok betű szerinti betartása, hanem annak a szellemiségnek az érvényesítése is, amely a legfontosabbnak a betegérdeket tartja, a patikákban pedig biztosítja a gyógyszerész szakmai és egzisztenciális függetlenségét is.

– Ez a gyógyszerész önálló mérlegelését feltételezi, vagyis a patikusnak úgy kell döntenie arról, hogy ebben vagy más marketing-akciókban részt vesz-e, hogy az akció a jogi, a szakmai és az etikai normáknak megfelel-e, továbbá személyesen is felelősséget kell vállaljon patikája marketing tevékenységéért – magyarázza Hankó Zoltán.

Erősen megkérdőjelezhető tehát, hogy a Gyöngy Patikákhoz tartozó, több száz gyógyszertárban dolgozó patikus megkapta-e az információkat a felelős döntésükhöz, mint ahogy azt sem tudni, hogy az egyes patikák élhettek-e vétójogukkal.


Tűr, tilt vagy támogat?

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Egészségügyért Felelős Államtitkársága támogatja azokat a kezdeményezéseket, amelyek hozzájárulnak a magyar lakosság (kiemelten a gyermekek) népegészségügyi szempontból lényeges adatainak pontosabb feltérképezéséhez, ezzel segítve a szükséges népegészségügyi stratégiai intézkedéseket – felelték kérdésünkre a szakállamtitkárságon. A népegészségügyi program célja, hogy Magyarország lakosságának egészségi állapotát a lehető legmagasabb szintre emelje. A gyógyszertáraknak ezért ebben a folyamatban jelentős szerepük lehet, hiszen közvetlenül érik el a betegeket.

Az egészségügyi kabinet illetékesei azonban hangsúlyozták azt is, hogy a nemrég módosított jogszabálynak megfelelően, az elmúlt évek gyakorlatával szemben a minisztérium nem támogat olyan gyógyszertári marketing tevékenységeket, melyek az indokolatlan gyógyszerfelhasználásra ösztönöznek. A szakállamtitkárság hivatalos válaszából nem derül ki, hogy vajon a gyógyszertárba való, garantált ajándékért (többek között gyermekvitaminért) való „becsalogatás” beleesik-e ebbe a tiltott kategóriába, vagy nem.

Portálunk megkereste az OGYEI-t is, ahol Klujber Valéria az intézet Módszertani Osztályának vezetője csak annyit mondott: a Hungaropharma kezdeményezte a felmérést. Hasonló kutatásra az Intézetnek önerőből nem lenne lehetősége, ezért örömmel vették az együttműködést. Kérdőíves vizsgálatokkal az Intézet kutatócsoportja jelentős nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezik, legutóbb tavaly végeztek gyermek-egészségügyi felmérést. Az OGYEI szakemberei dolgozzák majd fel és elemzik a név nélkül beérkező kérdőíves válaszokat, amiket a Hungaropharma gyűjt össze. Ezzel kapcsolatosan egy részletes együttműködési megállapodást kötöttek. Az OGYEI-nél több kérdésre sem kaptunk választ, így például nem tudtuk meg, hogy vajon miért egy nagykereskedő címére kell beküldeni a kitöltött kérdőíveket és az sem egyértelmű, hogy miként szolgálja a népegészségügyi törekvéseket azok a kérdések, amelyek a lakásban lévő füstérzékelőre, avagy a gyermek vitorlázási szokásaira kérdez rá.


A leggyengébb gyöngyszem: az adatkezelés

– A gyógyszerfogyasztás ösztönzése Magyarországon szigorú korlátok között valósul meg. A tilalmak elsősorban a társadalombiztosítás által támogatott készítmények promócióját érintik, illetve azt tiltják, hogy a gyógyszerek megvásárlását, „kiváltását” különböző akciókkal tegyék vonzóvá a gyártók, a kereskedők – emlékeztet az előírásokra Kovácsy Zsombor ügyvéd. Az Egészségbiztosítási Felügyelet volt elnöke úgy véli: a szóban forgó felmérés inkább baleset-megelőzés, semmint egészségi állapot feltérképezése szempontjából tartalmaz releváns kérdéseket. Természetesen egy ilyen vizsgálathoz nem szükséges gyógyszerforgalmazó cégek közreműködése, azonban önmagában nem is tiltott az ilyen szerepvállalás. Ezzel együtt a gyógyszerpiac vertikális összefonódása (gyártó – nagykereskedő – patika – gyógyszert rendelő orvos) véleménye szerint általában nem helyes.

– Az ilyen adatgyűjtések esetében az adatvédelmi szempontok érvényesítése fontos követelmény. Így az érintettekre vonatkozó adatok csak hozzájárulásuk esetén, az általuk önkéntesen megengedett célból kezelhetők, használhatók fel azonosítható módon. Általánosságban a gyógyszerekkel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatok nyilvánvalóan valamely termékek nyílt vagy burkolt felírás-, fogyasztás-ösztönzésére irányulnak, és mint ilyenek, természetesen kordában tartandó tevékenységek – hangsúlyozza az egészségügyi joggal foglalkozó ügyvéd.

 

Szigeti Ildikó

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.