Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-10-28 08:30:00

Ima a fékrendszerekért: kérdőjelek az Alstom-szerelvények miatt

Tarlós vesztésre áll metrókocsi ügyben?

Győzelmi jelentést tett közzé Tarlós István a 2-es metróra szánt Alstom-szerelvények fékpróbái után. Kínos, hogy a közlekedési hatóság rögtön megcáfolta a főpolgármestert.

Magára hagyatva küzd a főpolgármester a metrókocsik cseréjéért és 4-es metró beruházásának befejezéséért, ráadásul félő, hogy az Alstommal rossz partnert választott. Tarlós István a közrádióban óriási lépésnek nevezte a minap, hogy – mint mondta – az Alstom szerelvényei teljesítették a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) féktesztjét. A főpolgármester szerint a fékrendszer most már megfelel a magyar szabványoknak, így az előzetes megállapodás szerint 2012 végén már az új szerelvények futhatnak Budapesten a 2-es metróban.

Több mint kínos, hogy az NKH ezután röviddel közleményt adott ki, amelyben úgymond „a közelmúltban megjelent különböző sajtóhírek kapcsán” leszögezte, a hatóság nem hozott döntést a fékteszt eredményéről. „A féktesztek eredményei a fékrendszer teljes körű áttekintése keretében kerülnek kiértékelésre. A fékrendszer műszaki biztonsági egyenértékűségére vonatkozó érdemi hatósági döntés várhatóan 2011 novemberében hozható meg.”


Tarlós a kegyvesztett?

Sajnos úgy néz ki, hogy a főváros legnagyobb fejlesztése elvérezhet a politikai küzdelmek dzsungelharcában. Bár hivatalosan a kormányzó párt, a Fidesz támogatásával főpolgármesterré lett várospolitikus irányítja Budapestet, a fideszes kerületi és vidéki polgármesterek mára úgy tűnik, egységfrontba tömörültek Tarlós ellen. Sajtóhíresztelések szerint már Orbán Viktor feltétlen támogatását sem tudhatja maga mögött, ugyanakkor a kormánynak a ciklus végéig együtt kell élnie a főpolgármesterrel. Mi több, a Fidesz 2014-es választási érdeke, hogy sikeres legyen Tarlós ciklusa, ez pedig elképzelhetetlen a 4-es metró befejezése nélkül.

Csakhogy a Fidesz-frakció kontra Tarlós harc miatt számos fronton folyik háború. Ennek egyik első jeleként a Margit-híd lábánál a tervezett villamospálya elvezetése miatt alakult ki a külső megfigyelő számára nehezen megmagyarázható konfliktus a főváros és az érintett kerület vezetése között. Azután a közlekedés fejlesztésére, járművek beszerzésére rendelkezésre álló uniós pénzek elosztása körül tört ki vita. A főváros a BKV számára 116 milliárd forintot igényelt, amire a fejlesztési tárca azt válaszolta, csak 98 milliárd a keret, és ebből adni kell a MÁV-nak és a vidéki városoknak is.


Ima a fékberendezésért

Fellegi Tamás fejlesztési miniszter a metrókocsik ügyében is megszólalt. Azt mondta: nem a szabályokat kell alakítani a járművekhez, hanem a járműveket a szabályokhoz. A közlekedési hatóságot is felügyelő miniszter szájából ez a mondat nem sok jót ígér az Alstomnak, amely úgy kíván metrókocsikat eladni Budapesten, hogy azt kéri, a fékekre vonatkozó egyes magyar hatósági előírások ne vonatkozzanak a járműveikre.

Úgy értesültünk, hogy a közlekedési hatóság nagy bajban van. Az Alstom igyekszik a lehető legkevesebb valódi műszaki és informatikai változtatással letudni a metrószerelvények magyarországi honosítását, a hatóságra ezért a szokásosnál jóval nagyobb felelősség hárul. Az NKH szakembereitől származó információnk szerint politikai nyomás nem nehezedik rájuk sem egyik, sem másik irányból. Az idő azonban vészesen fogy, és a végső döntést egy hónapon belül meg kell hozniuk. Ha áldásukat adják az Alstom szerelvényeinek forgalomba helyezésére, imádkozhatnak, hogy a fékek ne okozzanak balesetet. Ha megtagadják az engedélyt, kétséges, hogy belefér-e az időbe egy új közbeszerzési eljárás, mert ha nem, a választásokig már biztos nem lesz 4-es metró.


A francia kapcsolat

A főváros vezetése saját magát navigálta ebbe a kutyaszorítóba. A 2010-es hatalomra kerülésükkor még lett volna idő tiszta lappal újraindítani a metró járműbeszerzését. Valamiért – talán a Demszky-tanácsadóból Tarlós-bizalmassá vált Atkáry János hatására – azonban a francia kapcsolatot újították fel, és ezzel magukra vállalták a „világon egyedülálló” konstrukciós megoldásokat felvonultató, a cég lengyelországi üzemében készülő metrószerelvények megvásárlását. Tarlós joggal érvel amellett, hogy mindannyiunk közös érdeke a kohószökevény, túlkoros szovjet járművek lecserélése és a 4-es metró mielőbbi üzembe helyezése Budapesten. Azonban magára vethet, ha kiderül, hogy az Alstom szerelvényei műszaki okokból alkalmatlanok a biztonságos közlekedésre.

Pedig a budapesti metró járművei egyre gyakrabban romlanak el. A napokban a 3-as vonalon füstölt el egy szerelvény, és a karbantartók folyamatosan dolgoznak a kocsikon, hogy üzemképesek maradjanak. Emlékezetes, hogy Tarlós István utasítására a nyár elején 43 negyvenévesnél öregebb kocsit vontak ki a forgalomból. Emiatt csökkent a járatsűrűség, és csúcsidőben nincs tartalék jármű. Ráadásul jövőre újabb 37 kocsi éri el a 40 éves kort. Ha ezeket is kivonják a forgalomból, összeomlik a menetrend. A felújításukra költött pénz pedig feleslegessé válhat, ha az Alstom-szerelvények jövő év végén valóban forgalomba állnak.

Eközben meglepő eredménnyel zárult az idén kivont koros metrókocsik műszaki vizsgálata. A revíziót azért rendelték el, mert tavasszal az egyik szerelvény kigyulladt és porrá égett az alagútban, szerencsére utast épp nem szállított. Az is felmerült, hogy a járművek alváza van menthetetlen állapotban, ekkor pedig nem érdemes felújítani őket. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója most azt mondta, hogy nincs baj a 70-es években készült metrókkal, és megfelelő karbantartás esetén továbbra is biztonságosan üzemeltethetők. A VEKE elnöke, Dorner Lajos pedig azt nyilatkozta, hogy a korábbi tűzesetekért felelős kapcsolószekrényt szakszerűtlenül alakították át, úgymond „megbuherálták”. A korábbi hasonló szerkezet soha nem okozott tüzet.

 

Vashegyi András

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.