Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-09-23 20:45:00

Késleltetheti a mentést az egységes segélyhívó

Félnek a segítségtől a bajba jutott narkósok

Inkább nem hívnak segítséget a bajba jutott kábítószer-fogyasztók, mert attól tartanak, hogy a 112-es egységes segélyhívó diszpécsere nem a mentőket, hanem a rendőröket küldi. Az illetékesek nem tudnak efféle problémáról.

Túlzással sem lehet egységesnek nevezni a jövő év végéig kiépítendő, egységes segélyhívóval kapcsolatos optimista várakozást. Mint azt portálunk megtudta, a mentőknél, a krízisellátókban aggódva figyelik a 112-es „térhódítását”. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa sem osztja az új rendszer kiépítői és a kormányzati illetékesek ezzel kapcsolatos lelkesedését.


Nem egységes rendszerben

„Inkább nem hívnak segítséget a bajba jutott narkósok” – mondja az egyik fővárosi kórház krízis-intervenciós osztályának munkatársa. A neve elhallgatását kérő orvos szerint a 112-es segélyhívó bevezetése óta többször is tapasztalták, hogy az azonnali segítségre szorulót taxival, vagy személyautóval hozták be, mert nem mertek hozzá mentőt hívni. A „rutinos” kábítószer-fogyasztók ugyanis tudják, hogy az egységes segélyhívó a rendőrségen csöng, így ha őket tárcsázzák, a mentő nem egyedül érkezik, hanem rendőri kísérettel. Ennek ismeretében már a 104-est sem merik hívni, jóllehet, az ténylegesen az Országos Mentőszolgálat központjában jelentkezik.

Az egységes segélyhívó rendszer (ESR) kapcsán nem csupán a kéretlen rendőri segítség okoz problémát, hanem az is, hogy a 112 tárcsázása után sokat kell várni a diszpécser jelentkezéséig. Ezzel összefüggésben az ORFK-n közölték: a 112-es segélyhívó számnak jelenleg nem egységes rendszerben történik a fogadása, hanem az ország számos pontján elosztva, eltérő infrastrukturális és humán támogatással. A segélyhívások időbeli eloszlása is meglehetősen hektikusnak mondható, továbbá sajnos a jelenlegi informatikai és telekommunikációs rendszer nem teszi lehetővé ilyen jellegű statisztikák készítését, ezért erre a kérdésre nem áll módjukban pontos választ adni, még átlagos számot sem.

Az ESR – 112 BM Projektirodán portálunknak nyilatkozva jelezték: ezt a problémát, vagyis a megfelelő mélységű statisztikai adatgyűjtéseknek a hiányát is kezelni kívánja a Magyar Kormány által elhatározott új fejlesztés az Egységes Segélyhívó Rendszer kialakítása.

Emlékeztettek arra is, hogy a Magyar Kormány pár napja határozatban jelölte meg az Egységes Segélyhívó Rendszer fejlesztésével kapcsolatos feladatokat. A bevezetendő új rendszer koncepciója javaslatot tesz arra, hogy egységesítésre kerüljenek Magyarországon a különböző segélyhívó számok fogadása, ami által lehetővé válik, hogy a jövőben egységes rendszerben, európai színvonalon történjen a segélykérések fogadása.

A projektirodán megtudtuk azt is, hogy jelenleg nincs olyan EU-s követelmény, amely meghatározná, hogy hány csöngés után kell élőhangnak jelentkeznie. Ezek szerint nincs alapja azon információnknak, miszerint a segélyhívásokat 30 másodpercen belül fogadni kell.


Egyelőre nem szűnnek meg

Noha korábban tervezték, a mentők, a rendőrség és a tűzoltók önálló hívószámai a 112-es bevezetésével nem szűntek meg, ám – mint azt a Projektirodán megjegyezték – a jövőben technológiailag lehetővé válik a különböző segélyhívó számok megszüntetése. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a rendszer bevezetésének a pillanatában megszűnnének a korábbi nemzeti hívószámok. A hívószámok megszűntetésére vonatkozó utasítást az ORFK eddig nem kapott, így eddig nem készült erre vonatkozó terv náluk.

Az illetékeseknél rákérdeztünk arra is, hogy vajon tudnak-e olyan esetről, amikor egy bajba jutott rendőri intézkedéstől tartva nem merte hívni a 112-t. Válaszként csak annyit mondtak: ilyen esetekről nincsen konkrét információjuk, azonban ha ilyet tapasztaltunk, tudassuk az ORFK-val, hogy megfelelően kivizsgálásra kerülhessen a konkrét eset. A projektirodán biztosítottak arról, hogy a 112 hívószámon történő segélyhívás fogadása során mindig arra törekednek a kollégák, hogy a segítségre szorulók megkapják a megfelelő orvosi segítséget.


Aggódik az ombudsman

Nemhogy nem segíti a mentést, de sokszor még kifejezetten nehezíti is azt a 112-es segélyhívószám – fogalmazott nemrégiben az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a jelentésében. Szabó Máté szerint a 112-es egységes európai segélyhívószám nem mozdítja elő, sőt, esetenként kifejezetten nehezíti az egységes szemléletű segítségnyújtást.

Az Országgyűlési Biztos Hivatala tájékoztatása alapján 2002 óta rendszeres vizsgálataiban nem tapasztalt érdemi javulást a segélyhívó működése kapcsán. Szabó Máté idén tavasszal ismét elemezte a rendszert és egy teljes nap hívásainak felvételei alapján megerősítette a korábbi fenntartásokat. Arra is figyelmeztetett, hogy az állam nem tesz eleget maradéktalanul objektív alapjogvédelmi kötelezettségének. Ez a helyzet az első vizsgálati jelentés óta máig nem változott alapvetően - áll a hivatal legutóbbi közleményében.

Az ombudsmani jelentés ismét megfogalmazza azt, hogy a riasztási lánc áttételei a beavatkozás megkezdéséhez szükséges időtartamot indokolatlanul a többszörösére növelik. Az átkapcsolások miatt a hívó félnek több híváskezelővel is beszélnie kell, miközben a lehető leghamarabb szükség volna a segítségre. Arra sincs biztosíték, hogy az átkapcsolás helyén fogadják a hívást.

 

ESR-ünk lesz
A Kormány döntésének alapján Magyarország is kiépíti a 112 teljes rendszerét, amely hatékonyabbá és gyorsabbá teszi a készenléti szervek mentési, segítségnyújtási munkáját. Az ESR abban jelent változást, hogy a nemzeti hívószámokra (104, 105, 107) beérkező segélykérések adatai egységes rendszerbe kerülnek be, azokat egységes szervezeti és technikai infrastruktúrával rendelkező fogadóközpont kezeli. Így díjmentesen hívható a központi diszpécserszolgálat, ahol a hívók földrajzi helyzetét azonosítják, és térinformatikai szoftverek segítségével megjelenítik egy monitor képernyőjén, ezzel is megkönnyítve, felgyorsítva a vészhelyzet elhárítását. A 112 kiépítésével megszűnik Magyarország ellen a 2006 óta húzódó kötelességszegési eljárás, amit a szabályozási háttér megteremtésének elmulasztása miatt indított az Európai Unió. Az új szervezet hívásfogadó telephelyei Miskolcon illetve Szombathelyen lesznek. A teljes rendszer kialakítása 2012. december 31.-ig mintegy 5 milliárd forintból valósítható meg.

 

Szigeti Ildikó

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.