Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-02-21 06:56:00

Szigorítják a medicinákra vonatkozó marketingszabályokat

A gyógyszercégek megvesz(teget)ik az orvosokat

Soha nem tudhatja a beteg, hogy az orvosa által rendelt gyógyszer tényleg a leghatékonyabb, vagy a doktor az őt támogató gyógyszercégnek akar megfelelni.

A gyógyszergyártó- és forgalmazó cégek rendszeresen megvesztegetik az orvosokat. A legtöbben tudnak róla, a szakma java „benne van”, éppen ezért ezt a témát tabuként kezelik. A kübekházi háziorvos thaiföldi halála ismét ráirányította a figyelmet a gyártók olykor etikátlan és tiltott marketingmódszereire. A tragédia főszereplője egy volt azon magyar háziorvosok között, akiket egy – állítólag cipruson bejegyzett – gyógyszerforgalmazó cég utaztatott a távoli országba.
 

Megtalálják az utat az orvosokhoz

Ismét nyilvánvalóvá vált, hogy a gyártók és forgalmazók minden tiltás, szigorítás, ellenőrzés dacára is megtalálják az utat az orvosokhoz. Konferenciák, ajándékcsomagok, kizárólagos műszer-lízingszerződések a meggyőzés eszközei. A szürkésfekete korrupciót alkalmazó cégeknek nem kell nagyon erőlködniük az alulfizetett doktorok meggyőzése érdekében.

– A nemrégiben megszűnt Egészségbiztosítási Felügyelet alig hároméves működése alatt több száz bejelentést kaptak úgymond „tiltott gyógyszermarketing tevékenységgel” összefüggésben – mondta portálunknak a hatóság egykori vezetője. Kovácsy Zsombor rámutatott arra is, hogy ugyan a jogszabály egyértelműen meghatározza, hogy a gyártók kizárólag szakmai okokból, például konferenciákon való részvétel okán támogathatják egy-egy orvos külföldre utaztatását, a fakultatív programokat, mint például a szálloda VIP szolgáltatásai – nem fizethetik. Ennek ellenére szinte lehetetlen bebizonyítani, hogy mi az, ami közvetlen összefüggésben van a szakmai célokkal és mi az, ami a megvesztegetés kategóriájába tartozik.

Az EBF korábbi elnöke szerint a „bújtatott utaztatás” és más, hasonló marketing-módszereknek hatékony ellenszere lenne, ha kötelezővé tennék, hogy az orvos csak a hatóanyag nevét írhassa fel a receptre, a gyógyszerét ne. Így a gyógyszerész a beteggel közösen dönthetne – többek között az ár alapján –, hogy az azonos hatóanyagú készítmények közül melyiket választja. Erre elvileg most is lehetősége van a doktoroknak, ám többségük nem él ezzel, mondván: kötelessége az általa leghatékonyabbnak ítélt gyógyszer felírása. Kovácsy Zsombor megjegyzi azt is, hogy a patikusok se törik magukat a hatáskörük bővítéséért mert igencsak tartanak a felelősségtől.
 

Látszatra szigorítanak

Az Egészségügyért felelős szakállamtitkárságon a mindennapi.hu esetleges szigorítást firtató kérdésére közölték: a Semmelweis terv alapján még az idén megkezdődik a támogatáspolitikai átalakítás, melyhez szorosan kapcsolódik a gyógyszergyári promóció kérdése is. Arra azonban nem kaptunk választ, hogy miként képzelik a mostaninál hatékonyabb kontrollt. Jóllehet, az illetékesek is elismerik, hogy a jelenlegi, meglehetősen „puha” szabályok nemcsak a piaci szereplők versenyének tisztaságát, hanem a betegek gyógyuláshoz való jogát is veszélyeztetik, úgy tűnik, radikális lépésekre ez a kormányzat sem szánja el magát.

Az államtitkárság szerint a szigorításnak az egészségpolitikai szándékokkal ellentétes gyógyszergyári promóció kockázatát kell minimalizálnia. Azt, hogy a napi gyakorlat szintjén mit értenek mindezen, nem részletezték. Csak annyit lehet tudni, hogy az ellenőrzéssel eddig megbízott felügyelet helyett  2011 januárjától az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) feladata a gyógyszermarketinggel összefüggő bejelentések, panaszok kivizsgálása.

Információink szerint, ha az OGYI vizsgálata szabálytalanságra derít fényt a thaiföldi orvos-utaztatás kapcsán, a gyógyszercégre kiszabható bírság 500 ezertől 25 millió forintig terjedhet. Ez az összeg a pirulagyártók többségének aligha okozna nagy érvágást, ám az igazi visszatartó erő az, hogy a gyógyszerügyi hatóság bizonyos esetekben kezdeményezheti, hogy az egészségbiztosító vonja meg a vétkes cég készítményeiktől az ártámogatást.
 

Egyre olcsóbbak az orvosok

– Az egészségügyben dolgozók botrányos alulfizetettsége miatt „egyre olcsóbbak az orvosok” – fogalmazott egy, a portálunk által megkérdezett orvoslátogató, aki ugyan ragaszkodott anonimitásához, azt elmondta, hogy a legfőbb célpontjaik nem a háziorvosok, hanem a kórházi osztályokat vezető főorvosok. Esetükben ugyanis a hála nem egy-egy doboz felírásában nyilvánul meg, ők nagy tételben rendelik a „baráti” cég készítményét, és ez az igazi üzlet. Ezért cserében nemcsak jutalomút, hanem utólag nevesített honoráriumok járnak – például egy-egy nem létező tanulmányért. 

Halálos kapzsiság
Nem várt gyógyszerreakciók miatt Európában évente 197 ezren vesztik életüket, a gyógyszerek mellékhatásai által okozott egészségkárosodás teljes társadalmi költsége a becslések szerint 79 milliárd euró. Az Európai Bizottság vizsgálata szerint a betegek több mint 5 százaléka káros gyógyszerreakciók miatt kerül kórházba, mint ahogy a kórházi halálesetek szintén öt százalékáért felel a nem megfelelő gyógyszerelés.

Szigeti Ildikó

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.