Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2011-06-21 19:58:00

Összeomlás szélén az iparág: süllyedő hajóra sikerült felkapaszkodnunk?

Állami milliárdok az Audinak: hosszabb távon csapdához vezethet

Orbán Viktor májusi évértékelőjén is részt vett az Audi vezetője, s elismerően nyilatkozott a kormányról. Persze, ennyiért már megéri.

Az állami támogatás megítélése előtt nem születtek a nyilvánosság számára is elérhető tanulmányok, felmérések, melyek előre jelezték volna a beruházás hatásait. Egyértelmű, hogy egy ilyen vállalat kapacitásbővítése pozitív hatással van a munkaerőpiacra, de az Audi csak a 2012-es adóévtől fog társasági adót fizetni, annak ellenére, hogy a 160 milliárd forintos 2010-es nyeresége után nem fizetett.


Van néhány Pintér a történetben

A munkanélküliség problémájára a beruházás már májusban pozitív hatással volt. A Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja szerint a beruházás eddig kétezer fővel csökkentette az álláskeresők számát az előző évihez képest, és a munkafolyamatok előrehaladtával egyre nagyobb a projekt munkaerőigénye, ezért már a megyehatárokon túlról is importálnak erőforrást.

További pozitív hatása a fejlesztésnek a környék infrastruktúrájának javítása. Az önkormányzat 150 milliárd forintos ingatlanfejlesztési koncepciót jelentett be. Pintér István, a Rába Járműipari Holding NyRt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a fejlesztés a Rába-gyár korábban már kiürített területein valósul majd meg, ahol a lakások mellet szolgáltató központot is építenek, ami pótolja az eddig hiányzó szolgáltatásokat.A kormány támogatása e projekt kapcsán sem marad el. A tervezet szerint azok az önkormányzatok, melyek 2013-ig olyan beruházásba kezdenek, ami száz főnél több munkahelyet teremt, vissza nem térítendő állami támogatást kapnak lakásvásárláshoz és bérlakásépítéshez.

A Győr-Gönyű Kikötő Zrt.-ről az elmúlt években többször hallhattunk a nehezen megvalósuló kikötő fejlesztése kapcsán. A cég megépítette a vasúti összeköttetést a telep és a MÁV vonala között, melynek üzemeltetésére azonban évekig nem kapott engedélyt. Pintér Ákos, a társaság elnök-vezérigazgatója talán nem élvezte az előző kormány bizalmát, de szerencsére az Audi beruházásra már megvalósult a fejlesztés és a kikötő mára üzemképes.

A beruházás az ingatlanpiacra is jó hatással van. A meglévő ingatlanok iránt már áprilisban kimutatható volt a megnövekedett kereslet, ami a válság óta stagnáló piacnak óriási lökést adott. A munkaerő mobilitása nagyobb a megszokottnál. Az ország távoli területeiről is többen költöztek már Győr 30-40 kilométeres körzetébe a munkaerő-kereslet megnövekedése miatt.


Akkor meg mi a gond?

Környezetvédelmi szempontból egyrészt a beépítendő terület védettsége a probléma, másrészt maga a támogatott iparág is. Az OECD és az Európai Unió irányelvei is az autóipar támogatásának csökkentésére vonatkoznak. Hosszú távon fenntarthatatlanok a mai közlekedési szokások, ezért az alternatív megoldásokat kell támogatni, illetve a tömeges szállítási lehetőségeket.

Az autóipar gazdaságilag is rendkívül kockázatos. A válság az egyik legnagyobb csapást éppen az autóiparra mérte. Sok ország hatalmas állami támogatással tudta csak megmenteni autóiparát. Ugyan a fejlődő országokban jelenleg nő a kereslet, de mindezt a Föld hosszú távon nem bírja ki, így egyéb megoldásokat kell keresni.

Ráadásul a támogatás mértéke óriási: az Opel és Audi összesen körülbelül 16,7 milliárd forintot kap, ami annyi, mint amit költségcsökkentés néven elvontak a Vidékfejlesztési Minisztériumtól, ezzel veszélyeztetve a nemzeti parkok fenntartását és a környezetvédelmi felügyelőségek működését. A támogatás 8 millió forint új munkahelyenként. Ekkora támogatást korábban talán egyetlen multivállalat sem kapott hazánkban. A kis- és középvállalatok támogatása mindennek a közelébe sem ér, holott a jelenlegi kormány gazdaságpolitikájának középpontjában állítólag a kkv-k versenyképességének növelése áll. A hazai autógyártóknál eddig is problémát jelentett, hogy nem vonták be eléggé a magyar beszállítókat, és nem garantált, hogy ez a későbbiekben nagy mértékben változna, pedig hosszú távon ennek lenne igazi gazdaságélénkítő hatása.

 

Kotulics Mónika

 


Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Multifigyelő
  • Beszél a volt alkalmazott: „ilyen az élet a Tesco-nál”
  • Rabszolgamunka: borzalmas körülmények közt készül az iPhone
  • Malév: jöhet a csőd?
  • Van, ahol már a Húsvétra készülnek
  • Az Auchan kebelezi be a Corát
  • A nagyobb pártok engednek teret a multiknak?
  • Kicsi, savanyú, de a miénk: kínai-magyar citromsavgyár
  • Mindennapi angol tartóskenyerünk
  • Háromszázmilliós bírság a Tescónak
  • Botrány: így vernek át bennünket a multik
  • További cikkek Multifigyelő
  • Beszél a volt alkalmazott: „ilyen az élet a Tesco-nál”
  • Rabszolgamunka: borzalmas körülmények közt készül az iPhone
  • Malév: jöhet a csőd?
  • Van, ahol már a Húsvétra készülnek
  • Az Auchan kebelezi be a Corát
  • A nagyobb pártok engednek teret a multiknak?
  • Kicsi, savanyú, de a miénk: kínai-magyar citromsavgyár
  • Mindennapi angol tartóskenyerünk
  • Háromszázmilliós bírság a Tescónak
  • Botrány: így vernek át bennünket a multik
  • További cikkek Audi
  • Botrány: külföldieket dolgoztat az Audi
  • Lázár szerint szimbolikus, ha nem Audival járnak
  • Audi, Samsung, Tesco a magyar cégek TOP 10-es listáján
  • Hasít a kormány kedvenc multicége
  • Magyar cigányok a pápánál
  • Bővülhet az Audi: visszavonulót fújtak a zöldek
  • Gyurcsány Sukoróhoz hasonlította az Audi-beruházást
  • Természetvédők szerint törvénysértő az Audi győri beruházása
  • Nyolcmilliót szív el minden új autóipari munkahely
  • Farkas Flórián: csökken a cigányság lélekszáma

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.