Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Szubjektív
2011-12-28 22:00:00

Mindennapi újévi kiadás

Félre az objektivitás álcájával!

Mondjuk már ki nyíltan: az újságírás lényege nem a hírverseny, hanem egyes pártok lejáratása. Az új nemzedék már felismerte, hogy az újságírás és a hírszerkesztés feladata: biztosítani, hogy a nemzetet a megfelelő politikai vezetők irányítsák.

A közmédiát képviselő három új szakszervezetet tömörítő ernyőszervezet szóvivője, Kovács-Cohen Barat ismertette a szövetség közös álláspontját: a médiaetikai tematika eltörlését javasolják a középiskolai médiaórán.

„Mondjuk már ki nyíltan: az újságírás lényege nem a hírverseny, hanem egyes politikai pártok lejáratása. Tudatában vagyunk annak, hogy egyes újságírók nehezen haladnak a korral, de az új nemzedék már felismerte, hogy az újságírás és a hírszerkesztés feladata elsősorban az, hogy a nemzetet a megfelelő politikai vezetők irányítsák."

A kurzus a közoktatási törvényben lefektetett alapvető elvárásoknak minden tekintetben megfelel. Öt alapvető tematikát ölel fel.


1. A vizuális média alapjai


A tanulók gyakorolhatják a képek használatát a médiában. Javasoljuk például, hogy mozgás rögzítésére alkalmas fényképezőgépet, illetve videókamerát alkalmazzanak. A vizuális anyag ily módon bizonyosan tartalmazni fog olyan képet, amelyen egy országatya ásít, az orrát piszkálja, vagy orángutánszerű arcberendezkedést mutat. A vizuális média alapja, hogy a nemzet vezetésére alkalmas politikusokat mindig szemből vagy félprofilból ábrázoljuk, mondataikat teljes gesztusrendszerrel kísérjük, és az adásban egy jelentős nyilatkozat után 3 másodperc hatászünetet iktatunk be, amely alatt hallhatjuk a közönség tapsát. Az ország vezetésére alkalmatlan vezetők sajtótájékoztatóin mutassuk meg, hogy a takarítónőn kívül senki nem vesz részt. Az alany nyilatkozatának első másfél szavát közvetlenül adjuk, azután voiceover segítségével foglaljuk össze mondandójukat, képileg nagy hangsúlyt helyezve a mimikára és a gesztikulálásra.


2. Nemzetközi események és sajtótájékoztatók


A külföldi politikai nyilatkozatok, sajtóközlemények és nemzetközi megbeszélések tudósításakor emeljük ki a pozitív felhangú szavakat, ha azok az ország vezetésére hivatott politikusok, illetve jelentős nemzetközi szereplők szájából hangzanak el, a képi anyagban közöljünk kézfogást és mosolyt, valamit élénk beszélgetést. A méltatlan politikusokat sosem mutathatjuk jelentős nemzetközi vezetők társaságában. Amennyiben a nemzetközi politikai és gazdasági szereplők kritikát fogalmaznak meg, a címben és a szövegben egyaránt jelezzük, hogy tudatos megtévesztés áldozatai. Ilyen esetben azonban a nemzetközi szereplő nyilatkozatából három másodpercnél többet semmiképp ne közöljünk.


3. A címadás


Címadáskor és a lead megírásakor figyelnünk kell arra, hogy felkeltsük az olvasó érdeklődését. Közüljünk például olyan címeket, amelyek látszólag a hazai politikai botrányokról szólnak, mint például „Botrány: a köztársasági elnök lánya sikkasztott!”. Azt a tényt, hogy ez Ugandában történt, a cikk második vagy harmadik mondatában közölhetjük. Ha azonban ilyen nemzetközi esemény nem áll rendelkezésünkre, a cím tartalmazzon cáfolatot, például: „A bizottság elnöke tagadja, hogy nemi erőszakért elítélték”.


4. Élőben adott viták és interjúk

A legjobb megoldás természetesen az ilyen esetben, ha 30 másodperces késéssel közvetítjük a vitát, így módunk van kiszűrni a nemzet vezetésére hivatott politikusok esetleges hebegését. Ha erre nincs lehetőség, tájékoztassuk alanyunkat előre a kérdésekről, amennyiben a nemzet vezetésére hivatott politikus nem határozza meg előre a témákat. Az elítélendő politikusok esetén természetesen nem ez a módszer alkalmazandó. Figyeljünk arra is, milyen hangon zárjuk az interjút. A méltó politikusnak hagyjunk másfél percet, hogy zavartalanul kifejthesse álláspontját, és emelkedett lezáró mondattal nyugtassa meg a közönséget. Méltatlan politikusok esetén a műsoridő lejártára hivatkozva egy agresszív kérdés után az interjúalany félig kimondott válaszánál vágjuk el az adást.


5. Kiegyensúlyozottság


A média és különösen a közmédia kötelessége a kiegyensúlyozott tájékoztatás. Így a középiskolai tananyagban használjunk szemléltető példákat különböző méltó és méltatlan politikusok nyilatkozataiból. Ugyanakkor – tekintettel a magyar valóságra – célszerű az osztályt a szülők politikai szimpátiája szerint szétválasztani. Ez – tekintve, hogy a tornaórák és a nyelvórák is összevont csoportként oktatandók – nem okozhat nehézséget. Az éles iskolai konfliktusok kerülendők: az iskola az életre készít fel, de a házirendnek és a közoktatási törvénynek megfelelően az esetleges üvöltözést és lökdösődést feltétlenül kerülnünk kell.

 

Babarczy Eszter (Salon.com)

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.