Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Sport
2011-10-28 19:30:00

A szervezetlenség miatt egy kutya bóklászhatott a száguldó autók között

F-1: egy nyomorgó ország luxusterméke

Autózhatatlanul poros aszfaltcsík, kutya a pályán, szervezetlenség: a mérhetetlenül szegény India Formula-1-es futamot rendez a hét végén.

Nehéz demagógia és az ismert sztereotípiák nélkül közelíteni az indiai F-1-es versenyhez, hiszen a föld egyik legnépesebb országához éppúgy hozzátartozik a szédületesen fejlődő gazdaság és társadalmi sokszínűség, mint a felfoghatatlan szegénység. India lakosságának negyven százaléka nyomorog, a lakosság életkörülményei egy nyugati világból érkező számára értelmezhetetlenek. Európában ismeretlen halálos betegségek, éhínség és törzsi viszályok nehezítik az ott élők életét.


Felfoghatatlan kontraszt az emberek között

A saját problémájától szenvedő India a Formula–1 révén próbál(na) kitörni az országot övező előítéletekből. A pályát az Újdelhi melletti Greater Noida iparvárosba álmodták a bátor tervezők, ami azért is nagy tett, mert India messze nem motorizációjáról híres. A Föld második legnépesebb országában ráadásul felfoghatatlanul nagy a kontraszt a fényűző kevesek és a brutális mélyszegénységben élők lehetőségei között. Nehezen hihető, hogy utóbbiak olyannyira magukénak éreznék a száguldó cirkuszt, hogy azt az országimázs építés szerves részének tekintenék. Márpedig a versenyrendezők annak szánják. „India hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt tizenöt évben, és ez a rendezvény tovább fokozhatja a növekedést” – vélte a pályaépítő konzorcium feje. Hogy így lesz-e, majd a verseny után eldől, de az biztos: az F–1 igazi luxustermék, amelynek jelenléte nehezen indokolható a nincstelen tömegek számára.


Kutya a pályán…

Mindezen túl India a kiemelkedő sportesemények rendezése terén sincs a topon: ráadásul most nem a helyi szinten félistenként kezelt krikettezőket, hanem a náluk jóval bonyolultabb logisztikát igénylő F–1-et kell vendégül látnia, ami a tavaly majdnem botrányba fulladt Nemzetközösségi Játékok után komoly kihívásnak ígérkezik. Akkor a szervezetlenség, a félkész építmények és egyéb bakik miatt kis híján félbeszakadt a rendezvény a lehetetlen állapotokra folyamatosan panaszkodó versenyzők és szurkolók miatt. Hasonlóból már az F–1 pénteki szabadedzésén kapott egy kis ízelítőt a mezőny: a tréning eleve késve indult, mert egy kutyát hajkurásztak a rendezők az aszfaltcsíkon, majd később a tréninget is felfüggesztették, mert az eb mégiscsak visszatért a már kétszázzal száguldó, milliárdokat érő autók közé… A versenyzők szerint pedig a pálya olyan poros, ami közvetlen életveszélyt jelent.


Se hagyomány, se szervezettség: akkor miért?

Kérdés persze, hogy minek kell egy olyan országba vinni az F–1-et, ahol nincs hagyománya a sportágnak, ahol a motorizációs fejlődés csak nemrégiben indult be, ahol a lakosság döntő része mélyszegény? Nyilván a piac miatt. Az F–1-et kísérő autómárkák Európa telített piacai után újabb területeket hódítanának meg. Az a negyven százalék nyomorgó meg úgysem érdekel senkit.

 

S. V. A.

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.