Vans napszemüvegek
Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Társadalom
2010-11-08 16:00:00

Akiknek csak a tolmácsa volt Gulya

Kutyaszorítóban a befolyásüzérek

A MÁV-Cargo 2008-as privatizációja kapcsán kétmilliárdos, azóta vitatott sikeríj jutott Gulya András cégéhez. Garamhegyi Ábel, akkori államtitkár elismerte: Gulya megjelent a privatizációs tárgyalásokon, tolmácsként kísérte az RCA képviselőit.

- 2008. januárjában az osztrák állami vasút (ÖBB) Rail Cargo Austria leányvállalata megvásárolta a MÁV Cargót 102,5 milliárd forintért.
- 2008. februárjában a bécsi Format hetilap nyilvánosságra hozta, hogy az osztrák vállalat tanácsadói szerződést kötött a magyar Geuronet Bt-vel 7,1 millió euró értékben.
- 2008. márciusában a Nemzeti Nyomozó Iroda eljárást indított ismeretlen tettes ellen, befolyással üzérkedés ügyében. A magyar szerv tavaly ősszel jogsegélykérelemmel fordult az osztrák korrupcióellenes hatóságoz.
- 2010. októberben az osztrák nyomozók házkutatást folytattak több osztrák állami vasúti vezető, köztük Gustav Poschalko irodájában és lakásán. A gyanú: a vasúti vezetők magyar politikusokat vesztegettek meg a MÁV Cargo megvásárlása ügyében. Lapinformációk szerint a magyar közlekedési minisztérium államtitkára kapta a pénzt, a közvetítő a Geuronet Bt. volt.
- 2010. október: Garamhegyi Ábel, a GKM korábbi államtitkára elismerte, hogy hivatalában fogadta az osztrák vasút vezetőit.

- Ha a Rail Cargo Austria kétmilliárd forintos sikerdíja a Geuronet Bt. közreműködésével a minisztériumi vezetőhöz került, kinek adta tovább?
 

Miután kiderült, hogy az osztrák államvasút kétmilliárdos sikerdíj-szerződést kötött Geuronet Bt-vel 2008 elején, Gulya Andrást, a cég tulajdonosát egyszerre senki nem ismerte el Budapesten sem barátjának, sem ismerősének. Egyetlen kivétel akadt: miután több újság megszellőztette, a Kóka János vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára kénytelen volt elismerni, hogy találkozott az osztrák államvasút tárgyaló delegációjával, és Gulya Andrással is. Igaz, Garamhegyi Ábel szerint Gulya csak tolmácsként vett részt a találkozón.


A magyar nyomozó hatóságok azonban két évnyi kutakodás után arra jutottak, hogy az ÖBB kenőpénzének Garamhegyi lehetett a címzettje. A Die Presse osztrák napilap azt írta a minap, hogy a magyar ügyészség annak a gyanújának adott hangot, miszerint "a közlekedési minisztérium akkori államtitkárát" megvesztegették a MÁV Cargo 2008-as privatizációjával összefüggésben. A magyar közlekedési tárca akkori államtitkára – akit nem nevesített az osztrák lap -, Garamhegyi Ábel volt. Újságírói kérdésre a volt tisztségviselő elismerte, hogy 2007-ben államtitkárként fogadta - a MÁV Cargo iránt érdeklődő többi pályázó mellett - a végül nyertes Rail Cargo Austria (RCA) vezetőit, és tárgyalt velük a MÁV Cargo küszöbön álló privatizációjáról. Akkor találkozott a vitatott szerepű magyar Geuronet Bt. egyik tulajdonosával, Gulya Andrással, aki tolmácsként érkezett a küldöttséggel.


Az államtitkár szerint ez nem "lobbiesemény" volt, így arról nem is készült a lobbitörvényben kötelezően előírt jegyzőkönyv. Tagadta, hogy bárki megpróbálta volna befolyásolni az egyébként 2007 végén az RCA és a Gysev Zrt. konzorciuma által megnyert tendert. Garamhegyi azt is elmondta: egy ízben találkozott a Geuronet Bt. hivatalos képviselőjével, Gulya Viktóriával is, aki a fiával, Andrással közösen írt szakkönyvüket ajánlotta a figyelmébe.
Garamhegyi azt is kijelentette, nem tud róla, hogy gyanúsítottként "képbe került" volna a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban folyó ügyészségi nyomozásban.


Mindenesetre az osztrák lapok által megszellőztetett értesülés az első jele, hogy a magyar szervek korrupciós eseményként tekintenek a MÁV-Cargo magánosítását kísérő sikerdíj-sztorira. A hivatalos álláspont ugyanis mindeddig az volt, hogy a kétmilliárdos kifizetés a Rail Cargo Austria és a Geuronet Bt. közötti üzleti tranzakció.


Garamhegyi szakmai pályája töretlen a MÁV Cargo eladása óta. Bár 2009-ben elbúcsúzott az államtitkárságtól, de miniszteri megbízott azután is a tárcánál maradt, hogy mentora, Kóka János az SZDSZ-be vonult vissza. Levezetésként a Magyar Fejlesztési Bank nemzetközi igazgatójaként tevékenykedett csaknem a kormányváltásig. Ekkor ügyesen lavírozott át az üzleti szférába. Új munkahelye, a Cellum Zrt. mobilkommunikációs kutató- és fejlesztőközpont kialakítására közel 900 millió forintot nyert el a szocialista kormányzat alatt, az Új Magyarország Nemzeti Fejlesztési Terv keretében.

Vashegyi András
 

 

 

 

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére


A hét java

© mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.