- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2012-01-07 20:00:00 Egy eszme történeteMelyik politikus igazi keresztény?Az Egyesült Államok elnökválasztási küzdelmeiben jelentős szerepet tölt be a vallás. Európában is vannak jó páran, akik magukat „keresztény” politikusnak tartják. De mit is jelent tulajdonképpen a politika világában ez a jelző?A nagy világvallások közül talán a kereszténységnek a legellentmondásosabb a viszonya a világi hatalomhoz. A zsidó nép történetének kezdetén pátriárkák kiválasztottak révén egyesítették a törzsfő és a próféta szerepét, és az Exodust követően pedig az Isten által megszólított Bírák voltak Izráel népének legfőbb védelmezői. Az időszámításunk előtti XI. században azután beköszöntött a monarchia is, ami azonban – a Biblia drámai leírása szerint – a Közel-Keleten szokatlan módon hasadást jelentett a továbbra is Isten akaratát szuverén módon képviselő léviták és a csak feltételes isteni jóváhagyással rendelkező uralkodó között. A világi hatalommal szembeni fenntartásokat az Újszövetség is átvette, sőt fel is erősítette. Ha Jézus tanításának szociális tartalmát nézzük, akkor azt ma leginkább baloldalinak nevezhetnénk. A korai kereszténység ugyanis a hivatalos állami kultuszok által támogatott társadalmi hierarchiát a feje tetejére állította olyan ítéleteivel, mint hogy: „Bizony, mondom néktek, hogy gazdag ember nehezen megy majd be a mennyek országába. Sőt azt is mondom nektek: Könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, mint a gazdagnak az Isten országába bejutni.” A Római Birodalomnak három évszázadba tellett, míg felismerte, hogy a kereszténység akár az államot is erősítheti. A Nagy Konstantin által 313-ban kiadott milánói ediktumot követően ezért megkezdődött a kereszténység és állami politika hosszú együttműködése, és az uralkodók keresztény vonásokkal való felruházása is. A csaknem másfél évezreden keresztül politikusi ideálként szolgáló „keresztény uralkodó”-ban a kor ideológiája „Isten bárányának” jámborságát próbálta összeegyeztetni „Krisztus katonája” rettenthetetlenségével. A modern politika korszakos változásai – a szabadabb vallásgyakorlás, a közügyek demokratizálódása és a hatalom kritikájának tágabb lehetőségei – miatt a keresztény uralkodó átadta a helyét a polgári politikusnak, a keresztény erények pedig átadták helyüket a polgári erényeknek. A modern politikusok – akik hatalmukat és jogcímeiket nem Istentől, hanem az emberek akaratából vezették le – jelzői közül a „keresztény” egészen a XIX. század végéig ki is kopott. De azok az erények, melyeket már a középkorban is szívesen aggattak magukra a királyok és bárók, később is tovább éltek – hiszen ha belegondolunk, a modern erkölcstan által elismert pozitív jellemvonások nem is különböznek olyan nagyon a keresztény erényektől. A XX. század első felében komoly kihívást jelentett, hogy a kereszténység megtalálja a maga helyét a modern politikában – Magyarországon a két világháború között a „keresztény politikus” például azt az abszurd jelentést vette fel, hogy az illető nem volt zsidó, nem volt liberális és nem volt demokrata. De mára Európában megszilárdult a kereszténydemokrácia, mely II. világháborút szörnyű tapasztalatai alapján az emberi jogok, a polgári demokrácia és a szociális igazságosság által kijelölt térben fogalmazta újra a keresztény politikus ideálját.
A kép (mely Szent István királyt ábrázolja) innen.
|
Hírsor
A hét java
|
|