Kik vagyunk? Mit akarunk? Kik állnak mögöttünk? Partnereink Kapcsolat  
A mindennapi.hu portál a tartalmait jelenleg nem frissíti, az eddigi tartalmak továbbra is megtekinthetőek.
Kultúra
2011-05-14 21:30:00

Legalább megint Jézusról beszélnek

Lady Gaga új klipje istenkáromló?

Összefüggéstelen keresztény szimbolika, istenkáromlás, hatásvadász tehetségtelenség: ilyen és ehhez hasonló állítások az új Lady Gaga klip kritikáiban.

A Judas Lady Gaga amerikai énekesnő dala, amit a Born This Way című album második kislemezeként adtak ki 2011. április 15-én. A Judas-t jobb híján a dance műfajába sorolják a szakértők, bár az elektronikus zenei sajtó inkább egyszerű pop-slágernek tartja. A szövegben az énekesnő szerelmet vall Judásnak, akiről tudja hogy áruló és a gonoszt képviseli, mégsem tud neki ellenállni. A szövegből az derül ki, hogy a Mária Magdolna bőrébe bújt énekesnő, bár megkapta a bűnbcsánatot prostituált múltja miatt Jézustól, nem tud feltétel nélkül az övé lenni, mert jobban vonzza őt Judás démonikus ereje.

Jelenet a klipből

„Meg kell becsülnöd életed sötét dolgait ahhoz, hogy kiléphess a fénybe. Meg kell vizsgálnod, mi az, ami kísért téged, és meg kell bocsátanod önmagadnak, hogy tovább tudj lépni” – magyarázta a dal tartalmát az énekesnő az AMP Radionak. Gaga több interjúban is elmondta, hogy a Judas azokat a dolgokat testesíti meg, amelyek a múltban kísértették őt.

A Judas-hoz 2011. április elején forgattak videoklipet Lady Gaga és Laurieann Gibson közös rendezése alatt. Bár az eredeti bejelentés szerint a videót a népszerű American Idol (az amerikai Megasztár) műsorban mutatták volna be, végül az E! News című tévéműsorban volt a premierje 2011. május 5-én. Ugyanakkor a videó pár órával a hivatalos premier előtt már fenn volt az interneten


Az ötlettelenségét palástolja?

A videóban Gaga Mária Magdolnát játssza, Norman Reedus pedig Iskarióti Júdást alakítja. A Katolikus Liga már a bemutatás előtt bírálta a videoklipet. „Jelentéktelennek tartom Gagát. Összefüggéstelenül használja a keresztény szimbolikát, hogy ötlettelenségét és tehetségtelenségét palástolja. Összességében nézve elég csekély teljesítmény. Úgy tűnik ez az egyetlen módja, hogy fel tudja dobni az előadásait. ” - fogalmazott Bill Donohue, az amerikai Katolikus Liga elnöke.

„Mindenekelőtt szeretném elmondani, hogy keresztény vagyok és a saját életemben is érzem Isten munkáját. Sok ember már most istenkáromlást emleget a téma megközelítését találgatva. Meg fogja döbbenteni őket, milyen felszabadító a videoklip üzenete. Sokkolni fogja a világot" – harangozta be Lady Gaga menedzsere a videót.


A legjobb indulattal nézve is, teljes zagyvaság

A videó elején a tizenkét apostol Harley Davidsonokon száguld az országúton, szegecsekkel kivert fekete bőrdzsekiben. Gaga mint Mária Magdolna, nyakában egy nagy kereszttel a tövises aranykoronát viselő Jézusba kapaszkodva motorozik.

Lady Gaga: Judas (videóklip)

A látványos, de szimbolikájában és motívumaiban teljesen zavaros klipben még látjuk Gagát egy sziklán állva is, ahogy a hullámok beborítják őt. „A képsorok Sandro Botticelli Vénusz születése című festményét idézik” - az alkotók szerint. Az egyik jelenetben Júdás a kádban ülve ráönt egy doboz sört Gaga hátára. Majd Jézust egy színpadon láthatjuk követőivel, előadásra készülődve. Miután Júdás arcon csókolja Jézust, Gaga bűnbánóan térdre ereszkedik Jézus előtt, és „hangtalan zokogásba kezd”. A klip végén az esküvői ruhába öltözött énekesnőt a tömeg megkövezi.

„...te vagy a menyasszony, Krisztus a vőlegény... A köveket olyan emberek vetik Mária Magdolnára, vagyis Gagára, akik ítélkeznek. Ha te is eldobsz egyet, előbb győződj meg róla, hogy a saját házad táján minden rendben van” - magyarázta Laurieann Gibson, Lady Gaga menedzsere az MTV News-nak a zárójelenetet.


Metafora, nem bibliaóra - mondja az énekesnő

„Egyszer valaki azt mondta nekem: Ha nincsenek árnyékok az életedben, akkor nem a fényben állsz. A szám arról szó, hogy a jó és a gonosz lábait is megmosom, illetve megértem és megbocsátok a múltam démonainak, hogy továbbléphessek egy még nagyszerűbb jövőbe. Nagyon szeretem az agresszív metaforákat, ami minél keményebb, sötétebb, és a rajongóim is így vannak ezzel. Ez egy eléggé kifogásolható és agresszív metafora, de attól még metafora” - mondta el az énekesnő a dallal kapcsolatban az MSN Canada-nak. Gaga az E! tévécsatornának adott interjúban emellett kifejtette, a videóval nem szándékoztak semmiféle vitát gerjeszteni. "A videót nem támadásnak szántuk. Tiszteletben tartom mindenki hitét. Én is spirituális személy vagyok, aki megszállottja a vallásos művészetnek.”

Jelenet a klipből

Több komolynak számító lap is foglalkozott mind a videoklippel, mind a szám szövegével: a New York Magazine felületesnek és zagyvának tartja a klipet, és kamaszlányos álmodozásról beszél, a Village Voice nem érti, miért háborodik fel bárki is „ezen a másodvonalbeli provokáción.” Popkultúrával foglalkozó keresztény bloggerek komolytalannak tartják az egész hajcihőt, de örülnek annak, hogy ismét Jézusról van szó a tömegmédiában. Ugyanakkor kiemelik, hogy Lady Gagának nem a klipben ábrázolt megkövezésre lenne szüksége, hanem egy normális párkapcsolatra, és némi alapfokú kulturális tájékozódásra, mielőtt biblikus motívumokat használ fel a klipjeiben.


-mi

Elküldöm a cikket | Nyomtatás | A lap tetejére

További cikkek Híres ember
  • Erdei szerelmes, és rájött: 27 évig rosszul csinálta
  • Kisegyház-interjúk: ami már kínos Németh Sándornak?
  • Korda György és Balázs Klári
  • A Gyűrűk Ura írója és a nagy fordulat
  • Sötétség délben: magyar volt a múzsa
  • Mit ünnepelnek a keresztények szilveszterkor?
  • „Tudtam, hogy vége mindennek” – interjú Pajor Tamással
  • Petőfi halálát el kell felejteni?
  • Böjte atya a szegedi Csillagbörtönben
  • AIDS-világnap: híres művészek, akik hordozták a vírust

  • A hét java

    © mindennapi.hu - minden jog fenntartva. All rights reserved.