- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Kultúra
2010-10-31 09:13:00 Káromkodáshistória és reformáció„Lator Márton” – szabadszájú hitvitázókA magyar reformáció története a kreatív káromkodások virágkora is. A hitvitázók leleményességeit a nyelvészek még ma is kiemelik, ám nem árt tudni, hogy az Istennel kapcsolatos szitkozódásokat egykor szigorúan büntették.„Süldisznóhoz, majomhoz, szamárhoz, rókához, szemtelen ördöghöz hasonló vagy, disznó, kurva, parázna, világ latra, genyetség, verő-ártány” – e szóözönt Alvinczi Péter kassai protestáns lelkipásztor zúdította a magyar ellenreformációban jeleskedő jezsuitára, az utóbb esztergomi bíboros érsekségig emelkedő Pázmány Péterre (jobb alsó képünkön Pázmány követőivel látható). Akivel szemben még azt a megjegyzést is megengedte magának, hogy „mint a vak eb az árkot, úgy kerüli az igazságot”. Annak idején még magának Pázmány Péternek is hosszasan kellett magyarázkodnia, amikor egyszer az általa másutt csak kedves Lator Mártonnak hívott Luthert az „ördög fiának” nevezte (nyitóképünkön Luther és Zwingli a pápával látható egy korabeli karikatúrán). Hosszú teológiai fejtegetésre kényszerült, amit akként foglalhatnánk össze, hogy bár az ördög nem rendelkezik a nemzéshez megfelelő testi eszközzel, de lélekben, szellemben mégiscsak ő tekinthető Luther atyjának. Pázmány egyébként protestáns ellenfeleinek hergelésére alkotta a „hitreszelő”, „hitfaragó” szavakat, és nemes egyszerűséggel „ördögistáknak” hívta a protestánsokat, miként „kálvinista böjtként” utalt egyes ellenfeleinek hedonista szokásaira. Káromkodni tilos Az Istennel való perlekedés, illetve Isten teremtő erejének megkérdőjelezése és e hatalom másra, közönséges halandóra, netán pokolbéli lényre való átruházása – ami voltaképpen minden káromkodás gyökerének tekinthető – egyébként a legősibb magyar káromkodások nyersanyaga is. Az eredményeket tekintve alighanem mégsem túlzás a következtetés: a szigorú büntetések sem rekesztették el a magyar ember káromkodó kedvét. A szankciók legfeljebb arra voltak jók, hogy az ilyen ügyekben lefolytatott eljárások jegyzőkönyvei az utókor számára bőséges forrásául szolgáljanak a szitok–átok-divat szüntelen változásának. Czigány László középiskolai nyelvész-tanár Káromkodások a 18–19. századi Zala megyében című könyvében is számos általa fellelt jegyzőkönyvet idézhet, amelyek közül az egyikben a vádlott, egy bizonyos „mocskos Istentelen disznó” nem átallotta szájára venni a „baszom a molnár Fejes István kutya fejű hunczfut akasztófára való teremtését” cifraságot. Vagy egy másik ügy, ahol az eljárásba vont személy azt találta mondani, hogy „ördögteremtette, mívelem én a te criminális kurva teremtésedet”. Bizony a ma embere alig hinné, hogy az egykori elkövető nem csupán a „teremtés” szó szájra vételével merítette ki az istenkáromlás vétségének tényálladékát. Még csak nem is kizárólag a „kurva” szó használatát rótta fel neki a büntetést kiszabni készülő testület. Mert mindezek mellett további súlyosbító körülményként kellett figyelembe venni a „mívelni” szót is, ami – ma választékosnak tűnő hangzása ellenére, bizony szexuális aktusra utal. Arany János nem aranyszájú A káromkodáskutató nyelvészek egyébként legújabban a nyelvi formák és funkciók szerint csoportosítják vizsgálódásuk tárgyát. Eszerint létezik a már említett „adta-teremtettézés” és „míveltetés”, az ehhez szorosan kapcsolódó úgynevezett „lelkeződés”. Ez utóbbira akkor került sor, ha valakinek hitét káromolták, például „disznó kódis, gánicza hitű esküttes, pápista misés” szavakkal illették.
|
Hírsor
A hét java
|
|