Hírsor
2011-08-11 20:15:00

Önkéntes részecskegyorsítók jelentkezését várjuk!

Önkéntesek segítségét kéri a Higgs-bozon, azaz az „isteni” részecske kutatásában a világ legnagyobb részecskegyorsítója - olvasható a LiveScience hírportálon.

Az LHC@home program hasonlatos az olyan népszerű kezdeményezésekhez, mint például a Földön kívüli intelligencia keresésével önkéntesek bevonásával foglalkozó SETI@home elnevezésű projekt. Ez a világ egyik legnagyobb „szuperkomputere”, ugyanis több millió önkéntes felhasználó elemzi saját gépén a rádiócsillagászati adatokat szokatlan jelek után kutatva. A most meghirdetett projekt résztvevői, akik letöltik otthoni számítógépeikre a programot, az LHC-ben folyó részecskeütköztetéseket szimulálják komputerükön. Ennek során segíthetnek az LHC tudósainak azonosítani olyan korábban sohasem észlelt részecskéket, mint amilyen a feltételezett Higgs-bozon.

Megfelelő eszközök biztosításával és némi online tréninggel sok millió lelkes önkéntes ténylegesen hozzájárulhat új tudományos felfedezésekhez – hangsúlyozta a programmal kapcsolatban Pierre Spierer, a Genfi Egyetem korábbi kutatási rektorhelyettese. A standard modell valamely fizikai jelenségnek, eseménynek vagy rendszernek a szakemberek többsége által elfogadott, de bizonyosan nem teljes matematikai, fizikai leírása. A részecskefizika standard modellje a gravitáció kivételével az alapvető részecskék kölcsönhatásait vizsgálja: az elektromágneses, a gyenge és az erős kölcsönhatást. Lényeges összetevője a Higgs-mechanizmus - amely létrehozza a részecskék tömegét -, illetve a még meg nem talált "isteni" részecske, a Higgs-bozon.

Az LHC Genf mellett, a francia-svájci határon 100 méter mélyen, egy 27 kilométeres, 3 méter átmérőjű alagútban üzemel, ahol a csaknem a fény sebességére felgyorsított, egymással szemben haladó részecskenyalábokat ütköztetik egymással. Az ütközések során új elemi részecskék keletkeznek általában igen rövid élettartammal, amelyek tanulmányozásával a kutatók az anyag tulajdonságait, illetve a világegyetem keletkezésének titkait remélik megfejteni. Az úgynevezett Higgs-bozon feltételezett részecske, amelynek felfedezése az utolsó hiányzó "darabja" a részecskefizika 40 éve kidolgozott standard modelljének. A Higgs-bozon léte szolgáltatná a legegyszerűbb magyarázatot arra, hogy a korai világegyetemben miként sérült a gyenge kölcsönhatás szimmetriája, és miként nyertek tömeget a részecskék.

mti