Vans napszemüvegek
Életmód
2011-06-10 18:08:00

Dohányosokon és elhízottakon segíthetne a gyógyszer

Nikotinkezeléssel az elhízás ellen?

A cigarettában levő nikotin csökkenti a táplálékfelvételt, és hatással van azon neuronokra, amelyek felelősek a testsúly szabályozásáért. Új gyógyszer készül az elhízás ellen.

A tudósok egy csoport idegsejtet azonosítottak az agyban, amelyek a dohányosok étvágytalanságát okozzák. A Science című folyóiratban megjelent cikkben a Yale Egyetem kutatói azt írják, hogy az egereken végzett kísérlet kimutatta: a nikotin olyan neuronokat aktivál, amelyek teltségérzésről küldenek jelzést a szervezetnek. A tudósok a kísérlet révén megállapították, hogy a nikotin- alapú kezelések segíthetnek ellenőrizni az elhízást.

Nincs több kifogás

A Yale Egyetem Orvostudományi Tanszéke valamint a houstoni Baylor College együttesen végeztek molekuláris, farmakológiai, viselkedési és genetikai kísérleteket egereken. A kutatók úgy találták, hogy a nikotin nagyban befolyásolja a központi idegrendszer áramköreit (hypothalamus melanocortin), amely bizonyos receptorokat aktivál. Ezek a receptorok a pro-opiomelanocortin (POMC) neuronok, amelyek hatással vannak az emberek és állatok elhízásának szabályozására. A nikotin- kísérletben részt vevő egerek fogytak, emiatt a tudósok úgy vélik, hogy ezek a receptorok eltérő típusúak a dohányosoknál, így megismerhetőek a kiváltó okok. Az új orvosi felfedezésnek köszönhetően leszokásra buzdíthatják a dohányosokat, akiknek a legnagyobb félelme a cigaretta lerakása utáni elhízás.

Marina Piccioto, a Yale Egyetem tanulmányi pszichiáter professzora, vezető kutatója a Science című folyóiratban elmondta: képzeljünk el egy nikotin-alapú gyógyszert, amely egyetlen célja azokat a sejteket bombázni, amelyek a dohányzásért felelősek és célzottan hatnak az éhségérzet csillapítására is. Picciotto professzor ugyanakkor figyelmeztetett: a nikotin- alapú gyógyszer hatását korlátoznák. Azok az ex- dohányosok, akik abbahagyják a füstölést átlagosan 2,5 kilótól szabadulhatnak meg a gyógyszer szedése mellett. Klinikai vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy vizsgálják a szer hatását a vérnyomásra. A professzor elmondta: sokan vannak, akik csak azért szoknak rá a dohányzásra, mert elhiszik, hogy csak így tudják kordában tartani kilóikat.

Amanda Sandford, a Dohányzás és Egészség Mozgalom vezetője a lapnak nyilatkozva elmondta, hogy a tiszta nikotin biztonsággal használható, így egyszerre két közegészségügyi problémával is szembenézhetünk: a dohányzással és az elhízással.

Kozma Zsuzsanna/ bbc.co.uk