- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Egyház
2011-04-22 12:44:00 Eleven szenvedéstörténet?Keresztút kontra BibliaNagyböjtben, de különösen nagypénteken nem feledkezhetünk meg a keresztút-járásról. A Krisztus szenvedéséről való elmélkedés e formájának azonban csak részben van bibliai alapja.A keresztút-járás hagyománya a zarándoklatokból ered. A középkori – többnyire írástudatlan – emberek spirituális életében fontos szerep jutott a zarándoklatoknak, melyek során szó szerint „Krisztus nyomába szegődtek” és ezáltal testi-lelki tapasztalatokkal lettek gazdagabbak. Elérhetetlen Jeruzsálem Az elsődleges cél Krisztus életének helyszíne, a Szentföld volt. A romló közbiztonság és a nagy távolság miatt azonban a tömegek számára egyre elérhetetlenebb lett Jeruzsálem és környéke, így jelentkezett az igény, hogy Európában, könnyebben és biztonságosabban megközelíthető helyen is létesüljenek zarándok célpontok, amik hasonló élményt nyújtanak. Ezt egyrészt ereklyék „importálásával” lehetett elérni (példa erre a Szent Lépcső Rómában), másrészt olyan helyek építésével, amik másolatai a szentföldi helyszíneknek.
A ma általánosan elterjedt tizennégy állomásos keresztutat Portomaurizioi Szent Lénárd (+1751) alkotta meg, és 1731-ben lett egyházilag jóváhagyva. Magyarországon a XVIII. század második felében terjedt el. E tizennégy állomásos keresztút Krisztus szenvedéstörténetének egy viszonylag szűk szegmensét tárgyalja, és több olyan elem található benne, melynek nincs bibliai alapja. Például Krisztus esései, melyek szimbolikus tartalmuknál fogva, és képi erejükből adódóan szívbe markoló mozzanatát adják a Megváltó szenvedésének. E forma valószínűleg a középkori német „hét esés” ájtatosságnak leszármazottja. A hármas, hetes halmozások a korban a hatáskeltésének jellemző eszközei voltak. Hasonlóan mély szimbolikus tartalommal bír Veronika figurája, akiben a keresztutat járó saját magát ismerheti föl, akinek kendőjén – ahogyan az elmélkedő lelkében is – nyomot hagy Krisztus szenvedő arca. Ezt magyarázza Veronika nevének téves értelmezése is: vera ikon – igaz kép. A Szűz Mária ölében fekvő halott Krisztus képe sem vezethető vissza a Bibliára, noha már korábban csodálatos műalkotásokon jelenítették meg.
A hagyományos keresztút állomásai a Bibliában
1. állomás: Pilátus halálra ítéli Jézust – Mt 27,11-26, Mk 15,1-15, Lk 23,1-7.13-25, Jn 18,28-19,16 2. állomás: Jézus vállára veszi a keresztet – Jn 19,17 3. állomás: Jézus először esik el a kereszttel – nem szerepel a Bibliában 4. állomás: Jézus szent anyjával találkozik – Jn 19,25 5. állomás: Cirenei Simon segít Jézusnak a keresztet hordozni – Mt 27,32, Mk 15,21, Lk 23,26 6. állomás: Veronika kendőt nyújt Jézusnak – nem szerepel a Bibliában 7. állomás: Jézus másodszor esik el a kereszttel – nem szerepel a Bibliában 8. állomás: Jézus vigasztalja a siránkozó asszonyokat Lk 23,27-31 9. állomás: Jézus harmadszor esik el a kereszttel – nem szerepel a Bibliában 10. állomás: Jézust megfosztják ruháitól – Mt 27,35, Mk 15,24, Lk 23,34, Jn 19,23-24 11. állomás: Jézust a keresztre szegezik – A „szegezés” nem szerepel, csak a keresztre feszítés: Mt 27,35, Mk 15,24, Lk 23,33, Jn 19,18 12. állomás: Jézus meghal a kereszten – Mt 27,50, Mk 15,37, Lk 23,46, Jn 19,30 13. állomás: Jézus testét leveszik a keresztről és fájdalmas anyja ölébe fektetik – nem szerepel a Bibliában 14. állomás: Jézus holttestét sírba fektetik – Mt 27,57-61, Mk 15, 42-47, Lk 23,50-56, Jn 19,38-42
-ngd-
|
Hírsor
A hét java
|
|