- Címlap
- Társadalom
- Világhír
- Életmód
- Kultúra
- Tudomány
- Sport
- Egyház
- Beszállhatok?
- Blogok
- Fórum
- Dossziék
- Film
- Videók
- Játék
- RSS
Mai morzsa
|
Egyház
2011-08-02 20:07:00 Vége a fenséges elszigeteltségnekHogyan határozza meg a vallás a politikát?Egy nemrég megjelent tanulmánykötet a vallás nemzetközi politikai hatását járja körül. Hit és globalizáció. Igazságos háború és béketeológia. Kommunizmus és pravoszláv hit.A szeptember 11-i terrortámadás tizedik évfordulója közeledtével egyre többen vállalkoznak arra, hogy felmérjék a megdöbbentő tett politikai hatásait. Az egyik legfontosabb tanulság, hogy ma már senki nem vonhatja ki magát a globális folyamatok áramából, nem létezik többé az a „splendid isolation” (fenséges elszigeteltség), melyet egykor Anglia, az utóbbi évtizedekben pedig az Egyesült Államok polgárai élveztek. A másik fontos tanulság, hogy a vallás a XXI. század politikájának is meghatározó eleme, melyet nem lehet figyelmen kívül hagyni. A két felismerés közös következményeinek vizsgálatára vállalkozott a Religion, Identity, and Global Governance: Ideas, Evidence, and Practice (Vallás, Identitás és Globális Kormányzás: Elmélet, Bizonyíték és Gyakorlat) című tanulmánykötet észak-amerikai szerzőgárdája. Az eredményről John Flynn atya számolt be a Zenit nevű katolikus lap oldalain.
Jonh F. Stack a Floridai Egyetem tanára tanulmányában azt állítja: míg a nemzetközi politikát leíró elméletek az ezredforduló előtt kevés figyelmet fordítottak a vallás szerepére, mára kiderült, hogy a vallás napjainkban is meghatározza a politikát. Azt senki nem vitatja, hogy a vallás jelentős szerepet játszik az egyes társadalmak értékeinek kialakulásában – közismert például a különféle protestáns felekezetek kulcsszerepe az Egyesült Államok alkotmányos berendezkedésében. De azt kevesebben ismerik fel, hogy a vallás nem csak a múltban volt fontos, mint azt a XX. századi társadalomtudósok többsége gondolta, hanem a jelenben is. Stack szerint megfigyelhető, hogy a posztkommunista államokban hamar visszatért az addig nyíltan elnyomott vallás, és különösen szembetűnő a vallásosság térhódítása a hetvenöt évig állami ateizmusban élő Oroszországban – a szerző arra mondjuk nem tér ki, hogy a pravoszláv hit az állami ideológia fontos eleme is, „visszatérése” ezért legalább annyira köszönhető a politikának, mint az emberek vallásos érzületének. Stack úgy véli, a vallás jelentőségének újrafelfedezése ma már arra ösztökéli a tudósokat, hogy komolyan figyelembe vegyék a vallásos hatásokat a kultúrában és a gondolkodásmódban. De a professzor azt is elismerte, hogy ennek a követelménynek az érvényesítése igen nehéz, mert a vallás pontos szerepét és hatását igen nehéz feltérképezni. A politikai, etnikai és kulturális jelenségek, mozgalmak ugyanis előszeretettel burkolóznak vallási köntösbe, miközben spirituális tartalmuk igencsak megkérdőjelezhető. A vallásos szellemiség hiteles megnyilvánulásait ezért csak nagy óvatossággal és erős önkritikával lehet csak egyértelműen azonosítani. Jézus Allah rabszolgája a szélsőséges muszlimok szerint. Fotó innen. Ron E. Hassner, a Berkeley Egyetem oktatója polemikusabb hangvételben kritizálta a vallást figyelmen kívül hagyó, azt egyfajta „maradiságnak” tartó szerzőket. Ő is megerősíti azt a megfigyelést, hogy az elmúlt évtizedben robbanásszerűen megnövekedett az érdeklődés a vallások és a nemzetközi kapcsolatok összefüggései iránt. Megállapítja, hogy 2001. szeptember 11. óta több könyvet publikáltak az iszlám és a háború témájáról, mint addig a könyvnyomtatás feltalálása óta összesen. Hassner szerint a vallások iránti érdeklődéssel együtt a vallások iránti megértés is nőtt. Korábban a vallásos elköteleződést szekuláris oldalról egyfajta „veszélyes megszállottságként” értelmezték, amit Hassner nem csak ésszerűtlen, de használhatatlan megközelítésnek tart. Szerinte ugyanis ilyen ellenséges, negatív beállítódásból lehetetlen bármiféle szellemtudományi megértésre törekedni. Hassner szerint az olyan vallásellenes szerzők, mint Richard Dawkins, Sam Harris, vagy Christopher Hitchins, ráadásul rendszeresen mérnek kettős mércével. Egyfelől amint a vallás és a háború egy jelenséghalmazban tűnik fel, azonnal ok-okozati viszonyt kiáltanak, és a vallást teszik meg az erőszak felelősének. Amikor azonban a vallás pozitív morális, kulturális vagy tudományos hatásaival szembesülnek, az ok-okozati viszonyt már korántsem látják ilyen egyértelműnek, és elvitatják a vallás érdemeit. II.János Pál pápa még Fidel Castróval is találkozott. Kép innen. Robert B. Lloyd arról értekezett, hogy az erőszakmentes konfliktuskezelésben – mint ahogy ezt Madeleine Albright egykori amerikai külügyminiszter is elismerte – igen nagy szerepe lehet a hiten alapuló eszközöknek. A Pepperdine Egyetem oktatója felhívta a figyelmet arra: miközben a vallásos identitást a tudósok hajlamosak egyfajta kényszer-központú beállítódással azonosítani, elfelejtik, hogy a vallás nagyon sokszor a megbékélés forrása is lehet. Lloyd a keresztény konfliktuskezelésnek három erős jellemzőt tulajdonít. Az egyik az erős többoldalú kapcsolatok kiépítése, a második a részrehajlásmentes igazságosság elve, a harmadik pedig a tárgyalás és megegyezés eszközeinek kifinomult használata. A keresztény mediáció sajátosságai részben a bibliai hagyományban gyökereznek, részben pedig az évszázados egyházi tapasztalatban. Ez utóbbival kapcsolatban Lloyd több olyan esetet is említ, amikor a katolikus egyház a történelem folyamán sikeres békéltetőként lépett fel. Ilyen volt például a VII. Sándor pápa által 1494-ben tető alá hozott, Portugália és Spanyolország közti megállapodást szentesítő Tordesillasi Egyezmény. De a katolikus egyház sikerrel közvetített 1984-ben a Chile és Argentína között elmérgesedett határvitában, vagy az 1977-ben kezdődött, és 15 éven keresztül dúló mozambiki polgárháború lezárásában is.
|
Hírsor
A hét java
|
|